AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.224

750 96a livlös,

mo
75
momo86
ägen för tillfället en bmw 523i 97a
hej har en 750 renoveringsobjekt. bilen har stått stilla i 12 mån förr. har satt alla delar i bilen monterat alla kablar osv. jag starta bilen och det gick bra, sen när jag starta den andra dagen så vill den inte sätta igång dvs den får ström och allt sitter i checkat bensinpump,kablar,lftmassemätaren,startmotor,larmet allt sitter som de ska och funkar men när jag vrider på nyckeln så halvstarta den men inte helt så min fråga är vad mer måste jag titta på kan del vara elfel? i sånnafall vad ska jag titta, vill inte byta massa grejer i onödan, men jag vet att motorn är bytt på bilen men den är fin annars. ån som har erfarenhet av detta och vad jag kan börja titta på. tacksamm för alla svar
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hm

Märkligt om det hostar igång sådär. Känns som antingen surar motorn eller så får den inte riktigt med bensin.

Hur som helst hade jag provat att hjälpa den lite på traven med först köra på starten o ha gasen i botten en stund och se om det blåser rent motorn. Med lite tur så hostar han igång där. funkar inte det så prova att mata den med extra bensin.

Fast har du byte motor själv i denna så antar jag att du nog redant har testat dessa gamla rövartricken :)

Bra bil val förresten och lägga energi på :)
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
prova att bryta strömmen till bilen en stund också och se om det hjälper. Kan vara någon konstig loop motorstyrningen fick för sig.

där är iaf några kostnadsfria saker att kolla.
Th
593
Theobald
750ial -88
Roadwraith's råd låter bra. Kolla samtidigt att du har fullt "kräm" i batteriet!

Du säger inget om hur du kollat bensinpumparna. Om du kollat att det verkligen kommer fram soppa till railsen så kan soppatillförseln uteslutas. Tänkte främst på, förutom pumparna, bensinfiltren och bensinledningar.

Kolla öven att att din tankluftning inte är igensatt. Då får du vaccum i tanken vlket kan göra att motorn går dåligt. Tank kommer då också att tryckas ihop av undertrycket skapat av pumparna. Kolla tanken om den börjat bli bucklig.

Men att bryta strömmen 20-30 min. är nog en bra fösta åtgärd!

"Nöden är uppfinningarnas moder."
mo
75
momo86
hej allstå den vill inte starta alls, men däremot vill den men går ej, har tittat till allt bensinpumpen funkar hur bra som helst o alla slangar sitter, tagi bort batt flera ggr satt dit en ny till o med, motron har verkstan bytt men den fnkade innan liksom,det låter eller känns de som om det är nåt el fel?
Th
593
Theobald
750ial -88
Antar du kollat om du har gnista på stiften?
Sen om bilen stått länge, gammal soppa brukar kunna göra att motorer inte går så vidare bra. Kondens i soppan kan också skapa problem.

Hur ser instrumentbelysningen ut när du vrider på tändningen? Lyser och slocknar alla lampor som dom ska? Tänker främst på EML:lampan som väl ska lysa ett par sekunder och sedan slockna?

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Bara för att få klar syn på vissa saker.

Motorn snurrar runt som den ska men bilen hostar till ibland?

Bara för att bensenpumpen går behöver inte det betyda att bensinen kommer in i motorn.
Får inte spridarna signal så öppnar inte de.

Kolla gnistan som theobald säger och är det de så är det frågan om bränsle fast mina pengar är på tändsystemet. (om den inte tänder till ibland när du kör på starten)

Borde lukta bensin om avgaserna med efter en stunds körande på starten.

Det känns som om det kunde vara nästan vad som helst. Du skriver att motorn startade ok första dagen. Hur länge gick den då?

Tolv månaders stillestånd - inne eller ute? - kan ju t ex ge vatten i tanken.

Sen har jag själv en erfarenhet, som kanske inte är aktuell här men ändå kan peka på en möjlig orsak: diverse givare för vev- resp. kamaxlar. Jag kan inte bedöma risken för att de skulle lägga av från ena dagen till den andra. Men långa stillestånd ger gärna många konstiga fel, när man sen kör igång igen.

Min erfarenhet, alltså: efter ett växellådsjobb satte mekanikern vevaxelgivarnas båda kablar fel. Han drog ner den gemensamma kabeln på höger sida om växellådan och kunde då, pga kablarnas längd, bara ansluta på fel sätt. Resultatet blev just en motor som nästan startade. Men bara nästan. Felet var inte helt lätt att upptäcka och det var bara en ren slump att jag fick hjälp här i forumet av en som mekat själv och gjort samma sak men så småningom kommit på det.

/Lennart
mo
75
momo86
hej

ja bilen har stått i 12 mån inne (smutsig) men har kollat alla bränsle ledningar o allt funkar bensin illförseln är stark nog. har gjort diagnos men inga felkoder hittades nånstans. när bilen startades första gången gick den 1 timme, men sen så funkar den knappast efter de o när den väl funkar nån min så går den helt ojämnt sen slocknar den. mekniker säger att det kan vara data boxar så han skulle titta på de. pär som är speciell på bmw i huddinge hadde inte tid tills aug. Har slagit av strömmen helt sen lagt tillbaka men samma problem. tändspolen har jag tagit ut o rengjort o dom får gnista och funkkar enligt mekaniker som har tittat och undersökt den men inte kunnat. Kan de vara el fel? isåfall var ska jag titta på? inga lampor tänds alls in instrumenten
Hej igen,

Att motorn har gått normalt nyss och att den fortfarande startar ibland är ju positivt, trots allt. Om du har *säker* bensinförsörjning (fast inte bara bensin fram, ett visst tryck tror jag också krävs) och *säker* gnista, kan det ju bara handla om motorstyrningen då, tycker jag. Eller glappkontakt. "95% av alla elfel är jordfel."

Har du kollat att bensinpumpen går hela tiden som motorn går? Själv har jag bara råkat ut för att pumpen bara plötsligt dog, men kanske det finns mellanlägen? Att pumpen ger sig, när man startar den efter ett långt stillestånd kunde ju vara en möjlighet. Har du kollat att gnistan kommer varje gång, t ex med ett enkelt stroboskop på någon eller några av tändkablarna?

Annars påminner din beskrivning mycket om hur min motor gick, när den fick fel givarsignaler från vevaxlen.

Eftersom du inte kan få proffessionell hjälp inom rimlig tid, blir det väl bara till att svettas med det du kan göra själv. Du borde åtminstone kunna hoppas på att så småningom ringa in var problemet sitter.

/Lennart
Th
593
Theobald
750ial -88
Finns det verkligen vevaxelgivare på 750?? Jag har en årsmodel -88 och har för mig att det inte existerar.
Är inte dom här spolarna (impulsgivarna) som sitter på 6:ans och 12:ans tändkablar en motsvarighet till kamaxelgivare?

momo86> Det kan ju ha bildats oxid på motorstyrkortens kontaktytor. Kolla upp detta också. Koppla loss batteriet innan du testar detta. Dra korten ur sina socklar några gånger. Har du elspray kan du ha på lite sånt också.

Att du inte har några lampor som lyser på instrumentpanelen vid tyder på att det är något som är fel med det elektriska. Det ska lysa flera lampor, framför allt EML:lampan som ska slockna efter någon sekund.

Här är en beskrivning från bimmer hur man fixar glappkontakt i panelen:
Länk

Här är en annan beskrivning hur man tar bort panelen: Länk

Är visst väldigt enkelt att ta bort ratten ifall du inte har någon krockkudde.
När ratten är borttagen är det lätt som en plätt att ta bort själva panelen.
Ska själv ta bort den nästra vecka!

Theobald: fullständigt riktig kommentar! Jag har bara utgått från att det handlar om en e38 med M73-motor, varför vet jag inte. Om det inte är en sådan, faller alla mina synpunkter platt!

/Lennart
Th
593
Theobald
750ial -88
lenwib> Inga problem, sånt som händer. Brukar själv blanda ihop saker o ting ibland. Tänkte bara ifall jag missat något. Lär mig hela tiden nya saker om E32:an! :D

Nog skulle det vara gött med en E38! :D

Trevlig midsommar på er!

Th
593
Theobald
750ial -88
I och för sig så har det faktiskt inte framkommit vad det är för (års)modell.
momo86> Är det en E32 eller E38!?

Det slog mig under nattens timmar: i rubriken står det faktiskt 750 -96. Jag hade nog sett det från början men sen glömt av det.
Då handlar det väl ändå om "min" bil?

/Lennart
Th
593
Theobald
750ial -88
Ber om ursäkt där Lennart. Så då är det allt jag som får krypa till korset! :D

mo
75
momo86
hej igen det är en e38 96a långa modellen, så nu har mekanikern tittat på databoxen och kommit frsm till att en av databoxen är trasig han skicka iväg den till nån i eskilstuna som skulle laga den och bilen skall starta vi får se hur det blir.
Th
593
Theobald
750ial -88
Då har du antagligen inte lämnat in bilen hos BMW. Dom skickar väl inget kort på lagning vad jag förstår, eller....!?

Kul att det håller på att lösa sig "momo86". När modulen blivit fixad kommer din 750 E38 att spinna som en katt! :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.