AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.192

bytte oljefilter konstigt e36

ad
62
adrenaline11
e36 323i -96
Hej!

Böt för första gången oljefilter på e36an i samband med oljebytet..
Handlade det hos mekonomen, och de sa att man minsann inte fick med oljepluggspackning utan det var en annan packning tillsammans med en stor svart ring.. Istället köpte jag till en mycket större ring/packning som skulle vara till oljepluggen.. När jag väl skulle sätta dit den så så var den alldeles för stor, packning som de sa inte var till oljepluggen passade däremot perfekt...

Nu till frågorna,
1. Oljefiltret satt helt "löst" i behållaren, dvs inte åtskruvad ska det vara så? Var mao. bara att lyfta upp det, så jag satte dit det på samma sätt. Rätt?
2. Fick med en stor svart ring till oljefilret, men det satt ingen sådan på det gamla filtret så jag satte inte dit den nya. Jättedåligt?/Funkar?
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Filtret ligger löst i koppen. Den stora gummiringen ska täta mellan kopp och lock.

Gr8ride
ad
62
adrenaline11
e36 323i -96
Ok, satt ju ingen där innan (vad jag lade märket till iaf, kollade efter den), borde jag öppna det igen och sätta dit den?
Tack för snabbt svar.
Den stora gummiringen sitter fast i ett spår på locket.
Smörj in den nya med lite olja innan du monterar den.

Filtret som Gr8ride skrev.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Det som inte brukar följa med är den lilla oringen på spetsen på oljefilterlocket/hållaren. Kanske blandade de ihop oljepluggspackningen med den oringen....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.