|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har tidigare haft problemet att den gula oljelapman tänts efter 30 sekunder efter start och sedan lyst i omkring 20 sekunder innan den slocknat och inte synts till försen efterkommande start. Igår var det då tid för oljeservice och i samband med oljebytet bytte jag sensorn som jag misstänkt. Föregående fel är nu borta, dock märkte jag en annan sak nu.. Efter 10-15 mins gångtid på motorn tänds lampan och lyser konstant tills den slocknar 15 sekunder efter avstängning av motorn. Kan det vara fel på oljenivågivaren eller glappkontakt? givaren är inte bmws egna utan schmiedmanns egna Länk I ett amerikanskt forum tycktes jag konstatera att det kan vara oljenivågivaren som måste vara bmw:s egna. Vad säger ni? ///Micke | |
|
För att tillägga så är det den gula som tänds och lyser konstant, trots att oljenivån är ok. //Micke |
|
|
I andra trådar har det skrivits massa om detta. Har själv samma vid start och låter det vara så eftersom det verkar vara strul på pirat delarna till detta. Likaså verkar fenomenet komma igen förr eller senare på även Bmw original givare. Hade monterat tillbaks den gamla och hört med Schmiedmann om att reklamera den andra du köpt eftersom den inte fungerar som den ska. Vill du tvunget ha, så hade jag köpt på Bmw. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Raderades ev. felkoder i samband med bytet? Läste på något forum att de felande givarna oftast går att få igång igen genom en noggrann rengöring med lösningsmedel (typ fotogen), är tydligen något mekaniskt som kan kärva pga smuts och då falsklarmar de... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska pröva det Johan B på min, vid nästa oljebyte. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Tack Johan B. Har hört med Schmiedmann och får göra ett ångerköp :) Blir att ta bort den nya kopian och tillbaka med den gamla, var över på macken men de hade inget fotogen i pumpen, funkar lysfotogen tro? Eller finns det något annat bra lösningsmedel som löser olja och smuts bra tro? ///Micke |
|
|
Lacknafta,har en liknande kemisk sammansättning men är renare än fotogen, fungerar utmärkt. |
|
|
Å fasen...jag köpte en givare för nåt år sedan hos Schmiedmann som jag monterade för två veckor sedan...och fick exakt det problemet också. Den gula Oljelampan tänds efter ca 5-6 minuters körning...vilket skit!! Nöjd BMW Gubbe |
|
|
Surt! Jag returnerade min och fick pengarna tillbaka. Är orginal som gäller tyvärr! Har för mig att du får en sådan för runt 1500 hos BMW. Trevlig kväll! //Micke |
|
|
Hallå igen! Jag snackade med Schmiedmann och jag fick ett mycket bra bemötande. De har haft problem med en tidigare leverantör på oljenivågivarna. Man har under året bytt leverantör till Hella. Så jag fick en ny givare av Schmiedmann. Nu har jag givetvis inte testat denna men jag känner mig extremt hoppfull och måste samtidigt passa på och nämna Schmiedmanns föredömliga och mycket postiva bemötande i ärendet! // Anders Nöjd BMW Gubbe |
|
|
Tänkte bara meddela att oljegivaren från Schmiedmann av märke Hella (det är dessa som gäller nu efter man bytt leverantör) fungerar utmärkt och utan problem. Hälsningar Anders Nöjd BMW Gubbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.