|
|
|
|---|---|
|
Ja nu har det gått tillräckligt långt för att jag ska skriva här. Har nog tillräckligt med info för att nån här ska kunna hjälpa mig. Har en 323i e36 kombi med en del problem. Det började med att våren kom och ibland när den hade nått arbetstemp så dog den. En bilmekaniker konstaterade kamaxelgivarn. Jag bytte den. Den gick bra! men 2 dar senare så gick den skit dock så dog den aldrig mer. Nu vid start så går den ner från 800 -600 i tomgång och skakar bilen, katalysatorn rasslar även. Nu vid arbetstemp så kan man ej gasa mer än 2500varv för då bryter den bränsletillförseln till motorn och det indikerar nålen framför mitt face. Har dragit bort Vanos utan förbättring samt lmm fast då gick den sämre. Man hör att tomgång förbättras osv vid ditkoppling.. Och mekanikern vet inget längre. Kan det va att katten e igenpropp? Vore skumt då man kan köra på ordentligt vid ett kallt tillstånd. Vevaxelgivarn? Vad sköter den på dessa motorer. MotorTempgivarn? Felaktig? Tomgångsmotorn känns som att den ska fungera. Meen vad har den med det här o göra. Hoppas jag kan få svar och laga bilen. MVH Vince | |
|
måste tillägga att jag bytt luftbälgen mellan lmm och insuget.. Även sprayat med startgas lite här o där. Ingen förbättring. Även hällt i motorrengöring i bränslet på halvtank. Kan ecu spöka ? Vart sitter den på dessa? |
|
| Ingen som har aning om detta ? | |
|
Jag har läst tidigare i forumet om någon som hade problem med vevaxel- eller kamaxelgivare men bara när den var varm, inte kall. Minns inte vem som skrev om detta eller när. Felsökningen gav resultat när kallvatten slogs över givaren efter att bilen (och givaren) körts ordentligt varm. Felet försvann då tills givaren blivit varm igen. Något för dig att testa? //Göran |
|
| ska nog försöka dra ut vevaxelgivarkontakten o se vad som händer. tack iaf | |
|
Jag har dragit ut alla tänkbara kontakter förutom lambda då jag inte hittar kontakten för den och det enda som inte reagerar är typ tomgångsmotorn när jag rycker ur sladden till den. Vevaxelgivaren och kamaxelgivaren verkar fungera. Har nu kört och den rycker ej längre eller dör vid 2500 varv. varvar och går som vanligt, än så länge. När jag startade idag så gick tomgången perfekt tills motorn kom upp i temp. Har kollat tändspolarna och dom slår till. Spridarna tickar. inget luftläckage vad jag vet. Ska även lägga upp en video på hur det är. När man startar motorn så går den på 800v/min i tomgång i ca 4 sek sen går den ner till 600 o puttrar. |
|
|
lamda-kontakterna sitter på spridarbryggan. BMW ownz |
|
| ok då vare dem ja pilla på också :P fortfarande knas | |
|
Hejsan alla. Tomgången verkar vara fixad men jag har ett problem då motorn verkligen inte vill ge mig kraft eller fart över 3000 rpm. Kan detta vara pga katalysatorn. Jag tror att det är det. Men ni kanske vet bättre. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.