|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen monterat en sportljuddämpare på min bil. Och efter det så har bränsleförbrukningen ökat. Är det vanligt att det blir så om man monterar en sportljuddämpare? Eller kan det vara det varmare vädret som har kommit här som gör att ac:n får jobba hårdare? Förbrukningen är ökat med ca 1dl per mil. Mvh Johnny | |
|
du tycker om ljudet så mycket att du gasar mer..? BMW ownz |
|
|
hehe ja kanske lite. Men inte alls så mycket att den ska dra 1dl mer per mil. Men är det nån som vet om bytet av ljuddämparen kan göra så att bilen drar mer bensin? |
|
|
Kanske om det skiljer mycket i mottryck eller tryckvågsspridning mot originalet som motorn är byggd för? Men om det bara är ljuddämparen bak som är bytt låter det väldigt långsökt. |
|
|
Det är bara slutdämparen som är bytt. Det är denna ljuddämpare jag har bytt till Länk Nån som har nån annan idé om vad det kan vara som gör att förbrukningen plötsligt har ökat? |
|
|
prova ta bort - polen från batteriet 30 min så databoxen får ställa om sig. BMW ownz |
|
| min ac drar nog ungefär 1 dl när den är igång på varma dagar tror jag. annars kan det ju bero på sommardäcken som kanske är tyngre än vinterdäcken, kortare körsträckor, mer inspirerad körning med sportdämpare osv. | |
|
Kan du ha "knäckt till" avgassystemet i samband med bytet? Isåfall kan det vara tjuvluft innan lambdasonderna och då får motorn för fet bränsleblandning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja jag ska testa koppla bort batteriet ett tag. Tack för det tipset :) Det är nog ingen risk att det kan vara nå tjuvluft, bytet gick väldigt smidigt. Bilen har legat på en förbrukning på 0,7 dl milen med 205/50r17 sommardäck och ac:n på hela tiden. Men nu efter bytet av ljuddämparen plus att det har blivit mycket varmare ute så ligger förbrukningen på ca 0,8 dl milen. |
|
|
Jag har nu kopplat bort batteriet och kört en sväng på 5 mil med lite blandad körning. Innan jag kopplade bort batteriet så visade datorn en förbrukning på 0,78 liter per mil. Och nu visar datorn en förbrukning på 0,69 liter per mil. Hoppas att det har löst sig nu, får åka ett tag och se om det blir nån ändring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.