AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.924

Automat ZF 5HP18 krånglande backväxel

Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Hej!

Bilen i fråga är en 520iA Touring årsmodell 1992/02 med ZF 5HP18.

Jag vill börja med att ursäkta mig för om det är mycket skrivet, men jag föredrar att vara så utförlig jag kan så någon som har koll ska kunna ställa en diagnos lite lättare. Men jag börjar med en kortfattad version om du nu inte orkar läsa allt.

Backen(R) slutade gå i.
Alla 5 framåtväxlar fungerar fint.

Provade koppla ur automatlådans styrbox och då funkar backväxel och det går att köra framåt men den går i felsäkert läge så endast på en högre växel.

Provade även koppla in en styrbox från en nyare 525iA touring 1994 som till utseendet är exakt likadan men inte har samma delnummer.

Med denna styrbox så går det att få i alla växlar/lägen utan problem, och vid lugn körning så funkar det utmärkt.
Gasar man lite så varvar den mellan växlingarna. Att göra en kickdown funkar dock utan anmärkning.

Se även längre ner i texten för tidigare problem där det är "markerat"

EN MER UTFÖRLIG BESKRIVNING:

Idag när jag åkte till dagis med dottern så parkerade jag bilen som vanligt bakom en annan.

När jag skall åka därifrån så startar jag bilen och lägger i backen, varpå automatlådan knappt reagerar. Man kan höra ett väldigt svagt klick-ljud varje gång man går från P till R eller från t.ex N till R.
Hur som helst, backar bilen "manuellt" med benkraft hehe och hoppas på att den i alla fall driver framåt.

Lägger i driven och åker därifrån, allt verkar fungera framåt jättebra.

Parkerar vid garaget och provar lägga i backen igen, funkar inte.

Åker iväg en sväng igen och nu åker jag till en god vän (Perre på bil&motorteknik) för att fråga om råd, varpå han tror att lådan kan vara rökt, men han vill inte lova något då han inte har någon större koll på just automatlådor.

Så jag fortsätter åka till det andra garaget och blir lite "kreativ", tänkte att jag skulle testa koppla ur styrboxen till automatlådan, så provar det, startar bilen och testar alla lägen.

Döm till min förvåning så går backen i utan problem, framåt går också att köra men endast med 3an(eller 4an?) på samtliga växlar framåt (den går då alltså felsäkert läge?).

I detta skede så får jag upp förhoppningarna om att lådan kanske inte är körd eftersom det funkar utan problem när den är urkopplad, så jag testar att riva ur styrboxen från en annan e34 automat som jag har ståendes (en 525iA Touring 1994/06), tänkte eftersom den också har låda med samma lägen (S)Sport,(E)Eco,(*)Winter så borde min låda i alla fall funka med den.

Kollar även databoxarnas nummer och kollar om dom stämmer överrens, vilket dom dock inte gör, utseendemässigt är dom dock exakt likadana, enda skillnaden är att på min bruksbil så är boxen monterad nere till höger vid passagerarfötterna fram och 94an har boxen under huven under den svarta kåpan bland de andra boxarna.

Till saken är att automatlådan funkar på alla växlar, backen går i varje gång och 2,3,4 och D funkar likaså även N går i som det ska vid test.

Åker nu hem eftersom jag inte orkar göra något mer åt saken så jag även kan testa hur det funkar och på vägen hem så verkar allt flyta på jättebra till en början, sålänge man kör lugnt (som jag annars brukar göra). Halvvägs hem så testar jag kickdown, funkar fint. Växlar precis som den ska.

Däremot när man ligger på lite mer gas än lugn körning så varvar motorn upp mellan växlingarna innan nästa växel lägs i, alltså inge slir, utan typ mellangas(?) eller hur man ska förklara, växlarna liksom trycks i en efter en typ som om man skulle stampa ner och upp kopplingen på en manuell bil, alltså inte direkt mjuk-växling.

Även också efter en slump så märkte jag att när man har sportläget i och har växlat ner till 2an manuellt så ville den inte växla ner till varken 1an eller 2an hur man än gjorde, men i E-läget så var det inga problem att göra samma sak.

Kanske detta kan ha något sammanhang i det hela?

Problemet eller några av problemen har inte uppstått vid t.ex branta backar eller dylikt utan det händer oavsett väglag/lutning.

Som det är nu så verkar det luta åt att styrboxen är pajj, men vill helst ha någon som är kunnig eller vet mer som berättar sin åsikt om det hela då jag inte är så värst insatt i automatlådorna och hur dom funkar när det gäller problem med dom.

Så nu sitter jag här med orginalstyrboxen uppskruvad och tittar efter något uppenbart fel, men vet inte riktigt vad jag ska titta efter (om det är den som är problemet).

Tack för att du orkade läsa!
Och tack på förhand för all hjälp jag kan få!
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Kan ju uppdatera tråden med att jag provade stoppa i den gamla styrboxen (EGS-boxen) och det funkar då fortfarande med alla växlar.
Som det verkar så var det en ren tillfällighet att det började funka när jag kopplade ur EGS'en och därmed återställde "ventilerna".

Så det verkar som om det är lådan som är trasig trots allt! Antagligen en fjäder som trycker ut ventilen för just backen av vad jag hittat på nätet. Billigt att fixa (typ 10kr) för utbyte av fjäder, och själva jobbet ska också vara relativt lätt att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.