AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.069

serva bilen på bmw,meca eller mekonomen?

sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
-Nu har servicelampan tänts på min 325d -07:a, och jag undrar hur stor skillnad i pris det blir att serva på nån av de andra "stora" verkstadskedjorna typ meca, mekonomen istället för bmw-verkstad? -någon som har egna erfarenheter?

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Din telefon vet.
sp
258
spelepojk
-Jo det är väl så det är!! :-)

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Generellt sett är ju BMW dyrast och sen kommer de andra efter, det kan skilja rätt mycket. Sök här på forumet som finns det en hel del att läsa bl. a en tråd på 3-serieforumet.

Sen beror det väl på vilken typ av service bilen vill ha.

Oilservice eller Insp I eller II gör ju att priset skiljer. Oil är billigast osv.

Niklas

Fransosen
Fransosen: Oilservice eller Insp I eller II existerar inte längre. Numera är servicen helt konditionsbaserad.
sp
258
spelepojk
-Ja precis! chris 87! -Nu när min servicelampa tände sig, så är det bara bromsoljebyte, sen om 1000 mil är det oljebyte, mm mm -Jävligt löjligt system tycker jag! man kan ju inte hålla på att lämna in bilen för 1 grej i taget? -Hursomhelst för att hålla sig till tråden, så är väl bmw dyrast på service... -men det verkar ju inte finnas nåt mervärde att serva bilen på bmw? man får ju inte mer i inbyte för att man hållt sig till bmw! -Det får bli nån annan mer prisvärd verkstad!

Det är inget som hindrar dig från att utföra fler servicepunkter på en och samma gång. Det är ingen större fara om du väntar med att byta bromsvätskan till då oljan ska bytas eller tvärtom, dvs. att du byter olja tillsammans med bromsvätskan.
sp
258
spelepojk
-Jo, så får man ju göra!

Of
13
Ofrälse
120i -07
Hade min betydligt äldre bil inne på service nyligen. Sen vad de häller i för olja t ex skiljer sig nog.

Service enl bok + bromsvätskebyte
Bmw: 3900
Meconomen 3700
Meca 3500
Trodde det skulle skilja mer än så
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Gjorde en prisförfrågan på en reparation med avseende på en automatlåda en gång, mot ett tiotal verkstäder i Linköping.

Fick svar från 2 (av 2) BMW verkstäder som uppskattade reparationen till 6500 kr respektive 6800 kr. Mekonomen ville ha "10000 kr och uppåt". Övriga verkstäder (inklusive Meca) kunde antingen inte lösa mitt problem eller göra nån prisuppskattning.

Så för min del iaf i denna stad är det ingen tvekan om vart jag vänder mig, åtminstone om man ska göra något "mer avancerat". För en vanlig service stämmer det säkerligen att BMW är dyrare.
Stämmer nog ganska bra, även fast timpenningen är lägre på meca etc så blir det endå dyrare i slutändan med dom där mer avancerade repen
sp
258
spelepojk
-Ja, mekonomen har man ju svårt att fatta att dom kan överleva, -flera gånger när jag gjort prisjämförelser på reservdelar så har mekonomen varit dyrare än bmw!!!! -Tydligen även reparationer! -Det är väl "mekonomen direkt" reklamen som kostar! :-)

Roffa1
Vi fick betala: 5.200:- för oljeservice + filter inkl mikrofilter och bromsoljebyte, arbetet utfört av Autopartner i Linköping.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kolla även med Mechanum som numera är auktoriserade på BMW. Dom jobbar ju på att ta nya kunder så dom bör ju ligga något lägre i pris samt att dom försöker ge en högre nivå på kundbemötandet. Har själv ingen erfarenhet därifrån men tänkte testa dom nästa gång min Golf ska in på service.

___
//Ulf
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker alla dom reservdelskedjor som finns tar väldiga priser för mycket saker. Man tycker ju att dom alltid ska ligga under originaldelar, varför annars välja dom? jo, för dom har en stor fördel i mot nu tex bmw. Dom finns ofta närmare och har bättre öppettider.
Är det inte mekonomen som öppnat en dygnet runt verkstad i Stockholm? Bara det lär ju kosta en del att hålla rullande..
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Jag hade inne min bil i förra veckan på Mechanum i Mölndal, Göteborg för att göra ett garantijobb. Jag fick lånebil under dagen utan kostnad.

Jag hade inne bilen idag. Även denna gången på Mechanum. De monterade in iPodinterface i handsfacket. Även denna gången fick jag lånebil (BMW 116d) utan extra kostnad. Dessutom fick jag 20% rabatt på jobbet och 10% på iPodinterfacet.

Jag måste säga att de gjorde ett klockrent jobb och kan verkligen rekommendera Mechanum som auktoriserad verkstad i BMW-sammanhang.

Här har verkligen BMW Group och Wölkes fått konkurrens!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.