|
|
|
|---|---|
|
Hej. Min 330xi behöver servas inom en snar framtid och jag mailade därför runt och tog in lite offerter på detta arbete. Jag började med ett par BMW märkesverkstäder här i Stockholm. En av dessa vill ha 3680 SEK för en oljeservice. Jag ber dem speca ned vad som är arbete respektive material och får till svar att arbetet står för 1040 SEK och materialet för 2640 SEK. Om jag inte har fått allt om bakfoten innebär oljeservice att man byter motoroljan och filter samt även mikrofiltret. Jag ringde då BMW i GBG och frågade pris på dessa delar: Oljefilter: 148 Mikrofilter: 520 Olja 6.2 liter: 1333 (Räknat från 4 liters dunk som kostar 860, gissar dock att BMW köper på rejäla fat och kan plocka ännu större marginaler) Totalt: 2001 SEK Detta är de priser man får i handeln, man kan ju tycka att BMW i varje fall inte ska hålla högre priser gentemot sina verkstadskunder. Och var kommer resterande 639 SEK i materialkostnad ifrån? Arbetet tar gissningsvis 30 minuter om jag själv gör det och tar god tid på mig (oljan ska ju hinna rinna ut och jag kan ta en kaffe under tiden). Måhända att BMW inte debiterar så lite utan har en minimidebitering på en timme. Är timdebiteringen i sådant fall 1040 SEK? Jag tycker att ett rimligt pris borde vara 2500 SEK och det ska bli kul att se om någon mindre icke märkesbunden verkstad kan matcha detta. Eller tänker jag fel? Är detta grishöga pris befogat? MVH Carl | |
| Gå in på ICA Maxi och köp 2st 4lit dunkar med Shell Helix Ultra för 598:-. Oljefilter på Meca, Mekonomen, BMW och sedan letar du här på forumet där det har diskuterats billiga kupéfilter. Tror du hamnar på runt tusenlappen för en egen oljesercice med LL-01 klassad olja samt 1,5 lit i reserv att efterfylla med. | |
|
Be dem speca materialet. Skulle vara intressant att höra vad de säger. |
|
|
Ja, de tar över 1000kr/h Ja, de har jättehöga marginaler på materialet En snart 11 år gammal bil ser jag inga problem att serva exempelvis på Meca eller Mekonomen. Då sparar du lite grand men har ändå stämpel i boken från en seriös aktör. ------- //Lövet |
|
|
Byt olja själv. Skriv in i serviceboken vad du gjort. Enkelt och bra. Jag skulle aldrig kosta på en 10 år gammal bil 3-4000 spänn för ett oljebyte. Mats |
|
| Det finns ingen BMW verkstad som tar under 1600kr/tim (7-Serie och X-bilar ca 2200kr/tim) varken i Stockholm eller andra större städer runt omkring. | |
| Jag ska byta olja plus filter på tisdag pris 1840kr. | |
|
Det blir ett bättre inlägg om du skriver var också ;) ------- //Lövet |
|
| Hackefors bil Linköping tar ca 840+moms och de är duktiga. | |
|
Sen ingår det en del miljöavgifter i priset, dvs spilloljan skall skickas från verkstaden till återvinning/destruering på miljöstation. Detta görs inte med cykel eller till fots... Sen skall mekanikern ha lön, skicka mekaniker på regelbundna (dyra) utbildningar och slutligen tjäna pengar så de kan investera i nya maskiner/datorer/mjukvaror etc och ge personalen en schysst julfest :-) Men visst är det här bilfirmorna/verkstäderna tjänar de stora pengarna. BMW är trots allt prisvärda. Servade min frus A3 1.6TDI häromveckan på Audi Malmö - 4300kr oljebyte inkl byte torkarblad...tror fan det när intervallen är satta till 3000mil. |
|
|
andreas_lofgren.Menar du mig så är det burlins motor Skellefteå. |
|
|
Ja, inte fan tänker jag betala över 2000 för att byta olja och filter. Att göra det själv är önskvärt eftersom det blir absolut bäst då (dvs jag slipper att någon skitig bilmekaniker smutsar ner min bil). Problemet är stämpeln. Den dagen skiten skall säljas kommer det någon liten frågvis idiot och undrar varför inte stämpeln finns där. Jag vet för jag är sådan själv. :) 20 minuters jobb för dryga tusenlappen. Med en faktisk timtaxa runt 3000 spänn kan jag ju ringa till McKinsey eller liknande managementkonsultfirma och be dem byta oljan. Samma peng ungefär. Och tänk synen när backslicket i Armanikostym lossar oljepluggen och får 80 graders olja i ansiktet. Nej, det är fortfarande inte värt det. När verkstaden är fullbokad till mitten av Juli inser man att det trots allt fungerar att göra affärer på detta sätt och att möjligheten att förhandla till sig ett bra pris. Lösningen får bli Mekonomen, Meca eller liknande. MVH Carl |
|
| Mekonomen på Gärdet i Sthlm tar 1800 för min bil. Var där förra veckan. Riktigt trevliga och kunniga också. | |
| Bilcentralen i Segeltorp tar ju c:a 2000:- för en oljeservice. Har allrid servat där och är mycket nöjd. | |
|
Med tanke på bilens ålder är skicket mer avgörande än en stämpel i en bok (som går att förfalska). Spara kvittona på delarna och sätt in i en servicepärm, de styrker att oljan är bytt lika mycket som stämpel i boken - om du vill vara toknoga kan du även fotografera delar av processen och styrka datumet med att ta foto med en dagstidning i bakgrunden där man ser datumet.... Hade det handlat om servicepunkter som t ex ventiljustering eller något liknande som är lite mer advancerat och samtidigt svårt att se om det är gjort, hade kanske en stämpel i boken varit bra. Men att byta olja och filter klarar de flesta vuxna utan problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag bytte hos G.W Engineering olja+filter+luftfilter+bromsvätska för ca 2400:- Han är väldigt duktig som i huvudsak servar BMW-bilar. Jag tror han tar 600:- i timmen för arbete. | |
| Kolla in sidan oljeorder.se och köp hem 20liters dunkar. Det blir mycket billigt. :) | |
| Inte var det väl speciellt bra priser på oljeorder.se? Iallafall inte på dom oljor jag har haft lite priskoll på. | |
| Sådär, jag kom undan med 1300 kronor till slut. Då fick jag en stämpel i serviceboken, utläsning och radering av felkoder och 5W-30 BMW LL04-klassad motorolja i tråget. Känns bra. | |
|
Vart är du bosatt? Är det i GBG trakterna så rekommenderar jag faktiskt Mekonomen i Kungsbacka, hade inne min bil där för några veckor sen och hela kalaset gick på 2070kr. Då var det oljebyte (4,5L), bromsvätskebyte och nytt torkarblad bak. Tyckte det var ett riktigt bra pris + att man fick stämplar :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.