|
|
|
|---|---|
| Det är lång tid innan service är aktuellt på ny bil. Två år...vad tänker ni? BMW verkstan säger att det är ok. Vänta tills det är dags att nästan byta bilen och man får en service några månader innan nästa BMW står för dörren känns som man kunde betala servicen själv istället för att betala för 3 års "fri" service. | |
|
Ska man inte ha bilen mer än några år och några tusen mil så spelar det ju ingen större roll. Tänker man däremot behålla bilen en längre tid skulle jag absolut byta olja långt innan första serviceintervall. Oljan blir fullproppad av metallpartiklar under inkörningsperioden! Nu vet jag inte hur BMW gör, om de har någon speciell inkörning av motorn på fabriken innan de byter olja och lämnar bilen till kund? |
|
| Förra vagnen en 335:a fick en service i min ägo. Det märktes inget negativt alls under hela tiden tvärtom. Men själva känslan att inte få frisk olja kändes lite kymigt. | |
| jonaz_6: Du ver4kar ju som jag köpa begagnad bil. Ska vi inte uppmana förstaägarna till sina bilar att sköta dom då, även om de inte ska behålla dom så länge? | |
|
Anders-72: Precis!:) Underhållet och inkörningen den första tiden är mycket viktig men kommer inte visa något negativt förrän efter 20 000 mil. Så första ägaren kommer aldrig lida av dåligt underhåll. Däremot jag som sen köper bilen efter 10 år och 20 000 mil. Och alla longlifeservicar är ju satta för att bilen ska hålla den beräknade livslängden, inte för att den ska hålla så länge som möjligt... |
|
Roffa1 |
fastEddie: Gäller olje-servicen din 335-09? i så fall bör väl 24 månaders gränsen vara passerad med råge? Efter 24 månader byts motorolja, filter, bromsolja, osv, oavsett avverkade mil. Helt utan kostnad. Fick min E90-09 servad efter 300 mil och 24 mån. |
|
Roffa 1 Nej det gäller den nya 535iA Touring F11. Min förra 335 fick service för ett halvår sedan ca. Fick 1 service. Såld vid 2200 mil:0 |
|
|
Jag ska byta olja och filter efter 500 mil. Det förändrar inte servicedatorn som säger service 2013. |
|
|
Vi körde oljebyte efter 200 mil på F11an. Känns dumsnålt att inte göra det, finns en anledning till att det står med i M-bilarnas serviceprogram. |
|
| HFR du menar väl riktiga M bilar=0 Inte M paket bilar. | |
|
Eddie > Jag menar bilar utrustade med M-paket. Dessa har en tendens till att köras hårdare och behöver därför ett extra oljebyte. Det räcker att framspoilern sitter där så är bytet befogat. Skämt åsido, de enda BMW som har rekommenderat oljebyte vid 200 mil i fabriksföreskrifterna är de riktiga M-bilarna, dvs M3, M5, M6 osv. Det jag menade var att det garanterat finns en anledning till detta, det byts nog inte olja för att BMW tycker det är så kul att göra jobbet gratis. |
|
|
Ett mycket bra påpekande HFR! Och helt rätt av alla andra som anser att ett extra första oljebyte är påkallat. Det första oljebytet är det allra viktigaste under bilens livslängd, så att börja med ett extra byte av både olja och filter vid 200 mil är nog den billigaste åtgärden man kan göra för att trygga livslängden. F ö tror jag inte alls på dagens extremt långa bytesintervaller och jag tror inte heller att de de lågviscösa oljorna (0W-30) är bästa alternativet. Själv gör jag alltid ett extra byte mitt i intervallen (vid omkring 1600 mil i mítt fall) och jag kör med 5W-40, BMW LL-04. Det är ju flera tillverkare som på senare tid har haft allehanda oljerelaterade problem, t ex kort livslängd på turbo, slitna kamaxlar, koxning/igentäppta oljekanaler, etc... Vi är många som tror att extremt långa intervaller och lågviscösa oljor kan vara en del av orsaken. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Lika här, byter vid ca 1500mils intervall. Men jag kör på 0W-40 Mobil NewLife. Finns en 5W-30 i Mobil har jag sett som är klassad för min bil LL-01 Är det bättre att köra på 5W istället för 0W ? Vad är skillnaden igentligen? Jag har jämt motorvärmare på vintern eller så står den i garaget som är ca 10+ grader. Tillläggas är att bilen drar ingen olja och jag är 40+ och kör inte i närheten som en tonåring fast jag har M-Paket på bilen :-) |
|
| Anar man en konspiration här med BMW inblandade? Kör länge på oljan,det gör inget såsom märkesverkstan säger. Men vad är det de inte säger? Att de får in mer verkstadsjobb längre fram i livscyklen :O | |
| Min 530d hade gått drygt 50 000 km när första oljeservice gjordes i tyskland. Känns otrevligt mycket tycker jag. Byter själv på 10-15... | |
|
redpower; Vad gäller viscositeten (har dock inte jämfört oljornas kvalitet/egenskaper i övrigt) tycker jag nog att 0W-40 är bättre än 5W-30 (åtminstone när du inte kör längre intervall. Vid långa intevall kan dock en olja som spänner över ett smalare viscositets-spann ofta vara att föredra), själv har jag som sagt valt att köra med 5W-40. fastEddie; Jag tror inte det är riktigt så allvarligt = konspirationsteori. Men det finns en tydlig tendens från tillverkarna att inte ta särskilt stor hänsyn till vad som händer sedan garantitiden har gått ut. Det handlar självklart om tillverkarnas ekonomi. Eftersom servicen ingår i priset vid köp av bil så gäller det för tillverkaren att öka sin vinst genom att minimera antalet service-tillfällen. (OBS: detta har definitivt inte med bilägarens ekonomi, eller med miljön, att göra!). arken; 50 000 km (ok, km är modernare och mera internationellt än mil...) låter extremt mycket på första bytet. Det skulle inte förvåna mig om t ex turbon då har fått förkortad livslängd. På min 530D brukar jag få indikering omkring 32 000 km men jag gör ändå ett extra byte emellan, trots att jag kör med bästa LongLife-oljan som är klassad BMW LL-04. Jag vågar påstå att ingen tillverkare av turbo-aggregat rekommenderar 50 000 km bytesintervall... Tänk även på automatlådorna: BMW säger att oljan är "lifetime" och inte ska bytas. ZF som tillverkar lådan rekommenderar oljebyte vid ca 120 000 km, beroende på driftsförhållanden (en 535D som är chippad och aktivt körd bör nog inte köra längre än max 60 000 km...). I detta fall litar jag hellre på tillverkaren ZF än på BMW! Jag har tagit den ställningen att oljeservice är billigt i jämförelse med ett haveri. |
|
| Skulle vara mer ekonomiskt att köpa bilen utan fri service för mig som kör under 1000 mil om året,hinner bara med en service på 3 år. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.