|
|
|
|---|---|
NeZaN |
Hur kommer det sig att M3 CP har en årsskatt på ca. 4500:-/år medans en normal M3 Coupé endast har en årsskatt på ca. 2100:-/år? Det är väl ändå samma motor, utsläpp osv? /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Tittar du på samma årsmodeller? 4500kr bygger garanterat på CO2-utsläpp medan 2100kr kommer från den äldre beräkningsgrunden, vikt... På bilar från den första halvan av 2000-talet så varierar det lite om skatten beräknas på utsläpp eller vikt och det är t o m så att för vissa modeller så beror det på om bilen är svensksåld eller importerad. På en sv-såld 530i -01 så räknas utsläppet medan det på en importerad 530i är vikten som styr vilket gör att en importerad har en 4-500kr lägre skatt. ___ //Ulf |
|
NeZaN |
Jag tittar på Svensksålda M3:or endast för tillfället. M3 coupé 01-04 ungefär, och sedan M3 CP från 05. Två olika av den sorten. Hände det någonting 05 alltså med reglerna? /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Inte med reglerna men M3 bytte förmodligen från miljöklass 2000 till miljöklass 2005 just mellan modellår 2004 och 2005. ___ //Ulf |
|
| Betalar ca 2200kr på min M3 Competiton -05, visserligen importerad. | |
NeZaN |
Carlee, vad skumt! Eller ja det är ju bra för din del men tänkte mer på att jag kollat två olika, båda svensksålda, kanske har med att din är importerad då! /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
NeZaN |
Vad tror ni om denna förresten?: Länk Jag vet att den varit på tal tidigare och jag har själv sagt att jag ogillar mocca-klädseln, men kan tänka mig att vänja mig vid den eftersom att alla som har den säger att den är skönare och bättre än helskinnet. Och Lambodörrarna kan man ju återställa utan problem. /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Angående import och lägre skatt beror troligen på att den som reg. besiktade bilen inte bifogade CoC dokumentet, vilket är enda sättet att få bilen klassad i EURO4/5 - Co2 baserad skatteberäkning. Om man inte har detta dokument så klassas bilen in enligt gamla viktbaserade systemet, vilket då tydligen motorstarka, nyare bilar har att tjäna på. För dieselbilar vill man ha den baserad på Co2 om det är möjligt, då den skatten är mkt lägre än motsvarande gamla viktbaserade uträkning. Mina teorier... /T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.