|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Det finns fortfarande fackförbund som kallar sig för Byggnads, IF Metall och SAC så frågan är hur långt Sverige egentligen har kommit i kampen för det prestigelösa samhället. Jag får även passa på att hylla Bjerser och Krihil som lyckats med konsten att skriva fyndiga, läsvärda inlägg genom hela tråden! Mvh Philip |
|
|
Jag har en moster som fortfarande aldrig skulle få för sig att köpa en BMW eftersom de är så dyra i drift, detta trots att hon flera gånger blivit överbevisad om att så inte är fallet. I början av 90-talet köpte hon sig en Volvo 740 och mina föräldrar köpte sig en BMW 525i, och på grund av hennes trångsynthet jämfördes dessa. Volvon var aldrig, inte vid något tillfälle, billigare i drift än denna BMW och då behåll mina föräldrar ändå sin bil i drygt 10år och hon har fortfarande kvar sin 740. En stor anledning till detta är förbrukningen, men en Volvo är inte särskilt billig på verkstaden trots vad alla tror... Och så fortsätter det: -Göran Persson, partiledare för S, lämnade under sitt styre alltid olika event i en Volvo S80 för att sedan byta till den BMW 7-serie han trivdes mycket bättre i. Detta för att han fick för mycket kritik från både väljare och diverse tidningars (Host, Aftonbladet) ledare. -2009, i samband med Saab och Volvo´s kris, fick Maud Olofsson utstå exakt samma typ av kritik för att hon anlände till respektive tillverkares vaka i en BMW 550i E60. Detta var något reportrarna tog upp i TV, och där det skickades in mycket ilskna kommentarer om till respektive kanals representanter. Så Viobebe med flera, ni påstår på fullaste allvar att avundsjukan är borta i Sverige? Dröm vidare, den frodas lika väl idag som den gjorde för 20år sedan om inte bättre! :) //Bjersér |
|
viobebe |
Det är det den inte gör, men en och annan avundsjuk kommer det alltid finnas av. Men inte i den omfattningen du ger sken av |
|
Då har vi två helt olika uppfattningar helt enkelt, vilket jag tycker är konstigt med tanke på hur många tecken det finns. Du kan inte ha en fin bil, inte ha en fin bil, inte ens ha en vanlig villa i ett fint område, utan att märka av detta är min upplevelse. But let´s agree to disagree. :) //Bjersér |
|
|
Men det är väl riktigt bra och sunt, att många idag köper BMW för att man just gillar bilarna av diverse olika skäl och inte för att som kanske längre tillbaka "glänsa" mot grannar och kollegor. Man gör idag valet av mera sunda och korrekta motiv, just för att BMW tillverkar bra produkter som tilltalar marknaden. Dessutom som skrivs i tråden ovan, med även goda aspekter på den ekonomiska delen i bilvalet. /Anders |
|
viobebe |
Kan vara så pga att du bor i en mindre stad. Ju mer folk ju mer bilar och desto mindre som bryr sig. Jag bor själv i ett radhus område med mkt blandade bilar. En granne har tex 3 BMW, en 116d en 320i cab (E93) och en 535i (F10), och det är ingen som bryr sig, och jag kan lova dig att folk snackar här också. Finns en granne som har en 2011 E63 AMG också men som sagt inget snack. Avundsjukan har också och göra med hur mycket uppseende väckande en bil är. Min 9 åriga sons klass kamrats pappa har en Gallardo, och där kan man snacka om avundsjuka.. Men BMW och övriga premium typ Audi, M-B no way.. |
|
Philip Sahlsten : "Det finns fortfarande fackförbund som kallar sig för Byggnads, IF Metall och SAC så frågan är hur långt Sverige egentligen har kommit i kampen för det prestigelösa samhället." Menar du att fackförbunden är ett hinder för ett mer prestigelöst samhälle? |
|
|
Jag vet inte hur Halmstad skall klassas det får du avgöra själv. Jag tror dock på den svenska avundsjukan men kan inte tvinga dig att göra detsamma, för att förtydliga har jag dock sällan upplevt att någon konfronteras utan detta fenomen är något folk mest håller inom sig. Mn man pratar inte illa om någon bara för att de har en fin bil, det är skillnad på svensk avundsjuka och rent hyfs. :) //Bjersér |
|
|
Nej, Henke Lexus. Utan Landsorganisationen & Co hade Sverige varit ett väldigt inskränkt och mediokert samhälle. Vi får vara tacksamma för allt de gjort! Mvh Philip |
|
|
Jag tycker det är väldigt konstigt att Volvo inte finns med på listan Alex84? 10 i topp Rankning 2011/Rankning 2010: 1 Google 1 Google 2 Apple 2 Sony 3 Disney 3 Disney 4 BMW 4 BMW 5 Lego 5 Daimler 6 Sony 6 Apple 7 Daimler 7 Nokia 8 Canon 8 Ikea 9 Intel 9 Volkswagen 10 Volkswagen Reputation Institute har undersökt vad folk tycker om drygt 1 000 företag. 15 000 invånare i 41 länder har tillfrågats. Av de 1 000 företagen valdes 100 ut som finalister. Därefter fick de tillfrågade välja ut fem av finalisterna. Källa: Reputation Institute/FT.com/Teknikens Värld Mvh Philip |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.