|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Ja, det är intressant att man kan komma till väldigt olika resultat i sådan här undersökningar beroende på vem som gör dem och i vilket land. J.D Power brukar ha gott rykte och används inom bilbranschen som en måttstock. För att vara med i denna under sökning krävdes det att man haft bilen i två år och kört 38 700 kilometer. ADACs underökning har kritiserats för att de tyska märkena har en egen motsvarande service som ADAC erbjuder och ingår därför inte i ADACs Data. //Lars |
|
|
Jagrullar.se finns det ett "bra" forum som heter dit alla Volvoentusiaster i denna tråd kan vända sig! Mvh Philip |
|
viobebe |
Med Känsla: Angående din reflektion på sidan 2 i denna tråd: Tråden och framförallt artikeln gällde ju olika varumärkes styrka och där har då enligt mätningen BMW det högsta värdet hos tillfrågade. Sen kan ju var och en tycka olika vad gäller om det är bästa bilen eller inte. Likaså är ju sällan bästa varan den billigaste. Det gäller ju allt från oxfile, kostymer, hotell, restauranger till bilar mm Ren bullshit säger jag, jag är på semester i New York, och jag har sagt det tidigare ett flertal gånger, bara för att det är dyrt så behöver det inte vara sämre snarare tvärtom, har provat ett flertal lyxkrogar som enligt de flesta rescenter varit sk 5 stars hahaha, jag kan bara säga att haken serverar bättre mat. Likaså med hotellen, min brors hotell är dubbelt så dyrt, men långt i från dubbelt så bra. Det börjar alltid att man bygger upp ett varumärke med att leverera hög kvalité från början, men det man inte inser att övriga också börjar leverera hög kvalité dessutom till lägre pris. Man skall inte lita på alla marknadsundersökningar osv, man får alltid ta dessa med en nypa salt. Fortfarande stämmer devisen you just pay for the brand! Allt dyrt är inte bäst, det gäller allt från bilar till mat.... Men vill man betala överpriser so be my guest... |
| Hade du inte begärt att få ditt konto avslutat på AP? :-) | |
|
Det är väl sant ibland att det dyraste inte alltid är bäst. Men i de flesta fallen så är det så tycker jag. Att man betalar för märket har väl inte passerat någon obemärkt? Det gäller ju allt i princip. Det handlar mycket om hur man är som person och vilka prios man har. Det är väl känt att man väljer olika stilar/märken för att visa vem man är och vad man står för. /Bellamy |
|
|
devisen "man får vad man betalar för" stämmer nästan alltid in, oavsett vad det är som du köper. Att man betalar för märket är ju ofta också en kvalitetsstämpel. /Anders |
|
viobebe |
Med känsla: Det betyder inte att du får bättre kvalitet bara för att du betalar mer. Devisen att man får vad man betalar för stämmer inte. Dina förväntningar ökar ju mer du betalar för produkten i fråga, men det är sällan du blir nöjd eftersom kvalitetsmässigt så har du betalat för mycket, du betalar enbart för ett varumärke som förr eller senare kommer att tappa sitt rykte och därmed sitt sk "premium känsla" Nej dags och ta sig ett dopp i poolen i ett 28 grader varmt New York... |
|
Viobebe, märkligt att då BMW, trots att man enligt dig ständigt betalar för mycket för en BMW, ändå ständigt ökar sin försäljning och i år har ännu ett rekordår och att kunderna ständigt kommer tillbaka och i stort älskar sina BMWs. Doppa dig inte för djupt Viobebe, du är redan ute på djupt vatten i denna tråden :-) Ha det gott i Nueva York. /Anders |
|
|
BMW ökade fortsatt sin försäljning i Sverige under juli med cirka 20% och hittills i år med cirka 30%, trots en minskning totalt i Sverige av förs nya bilar i juli. Så fortsatt många gillar ju sina BMWs... /Anders |
|
|
Statistik bevisar föga,jag menar.. Bmw går starkt framåt i Sverige,men samtidigt stärker ex Volvo sin sits som den populäraste bilen ( V70 ) så vad är egentligen rätt ??? Enl Bil Sweden: Volvo V70 II = 8,83% marknadsandelar (2010) 9,62% (2009) Bmw 5-serie = 1,50% marknadsandelar (2010) 1,30% (2009) Volvo V50 = 3,56% marknadsandelar (2010) 5,14% (2009) Bmw 3-serie = 1,77% marknadsandelar (2010) 2,37% (2009) Antal ny registreringar: 2010 V70 II = 25591 (2009 = 20532) +24,6% Bmw 5-serie = 4336 (2009 = 2773) +56,3% Volvo V50 = 10311 (2009 = 10974) -6% Bmw 3-serie = 5125 (2009 = 5054) +1,4% Lite statistik på olika ex. Sett utifrån den nedre redovisningen är Bmw 5-serie klar vinnare,men sett utifrån marknadsandelar och sålda objekt så är Volvo V70 II klar vinnare med 8,3% större marknadsandelar samt 21255 fler sålda modeller än jämförelsen mot Bmw 5-serien. Att utifrån detta slå sej på bröstet och tycka att man regerar marknaden är lite lustigt från Bmw´s sida,men konkurrensen är stenhård och alla medel är tillåtna för att påverka oss blivande kunder. Men vid en skärskådning faller detta platt och om jag vill vara säker på vad varan är värd,ja då frågar jag några som brukat den före mej,säkrare statistik än så är svårt att hitta ;) |
|
|
Sorry,lite fel i statistiken ;) 7,33% skall det vara för år 2010. Rätt skall vara rätt ;) |
|
|
Alex, ingen har skrivit att BMW regerar marknaden, jag skrev bara att man fortsätter att öka sin försäljning mycket kraftigare än vad totalmarknaden gör. Att sen jämföra mot Volvo i Sverige är ingen rättvis jämförelse anser jag. Volvo tjänar dessutom marknadsandelar på Saabs förfall inbillar mig och det fortsätter säker. Isåfall kan man ju jämföra hur många bilar BMW och Volvo totalt säljer på samtliga marknader... Självklart säger försäljningsstatistiken inte allt om vilka bilar som är bra eller dåliga, men det ger ju ändå en fingervisning. /Anders |
|
|
Hur menar Du Med känsla? Skulle inte Bmw vinna på att Saab går dåligt? Och vad menar Du med att inte är rättvist att jämnföra mot Volvo? Jag har inte påpekat att någon skrivit att Bmw regerar marknaden,detta har annonserats ut av Bmw själva i diverse medier samt bil-tidningar etc. Att dra in andra marknader än Sverige bevisar ändå mindre anser jag då klimat mm påverkar nyttan samt behovet av bil. Och det var i Sverige som statistiken annonserades ut dessutom. Ett ex man kan göra av ovan skrivna statistik är denna... Ponera att man vill veta vilken bil som känns tryggast att köpa/äga? Låt säga ett urval av 100 personer skall tillfrågas. I Bmw 5-seriens fall blir då detta 4,3 personer och i Volvo V70 II 25,6 personer. Eller om vi vänder oss till marknadsandelarna. Bmw 5-serie = 1,5 personer Volvo V70 II = 8,8 personer Vad skulle Du själv lita mest på? |
|
|
Alex84: Nu är det så att du endast kollar siffror som gäller Sverige, ett land där avundsjukan regerar och många inte skulle ställa något dyrare än en Volvo på sin uppfart om de så fick betalt för det. För att undvika en sådan egenskap på en viss marknad är den enklaste metoden att titta på global försäljning istället, då säljer BMW 5-6 gånger så många bilar som Volvo gör om ens det räcker. Sedan kan man istället vända sig till hur nöjda kunderna är, Volvo har i dylika undersökningar inte särskilt nöjda kunder kontra BMW som ligger i topp ofta före Toyota men efter Subaru även om BMW tagit förstaplatsen av Subaru några år. Jag tar ditt exempel: "Ponera att man vill veta vilken bil som känns tryggast att köpa/äga? Låt säga ett urval av 100 personer skall tillfrågas." Då hade 96 personer rekommenderat dig att köpa en 5-serie på den tiden modellen hette E39. Och det är den högsta andelen nöjda ägare som uppmätts i dylika undersökningar och är än idag inte slaget, varken av Subaru, Lexus eller något annat märke och absolut inte av det rullande problemet från Hisingen som moderna Volvo gått och blivit!. //Bjersér |
|
| La bara upp aktuella siffror Bjerser och i detta fallet har jag statistiken som grund,men Du kanske kan bevisa statistiskt att Vi svenskar är avundsjuka och därav faller den "lokala" statistiken fel ;) | |
|
Klart en sådan sak inte går att bevisa, men det finns många tecken som tyder på att så är fallet. Till exempel att Volvoägarna enligt statistik inte är särskilt nöjda men ändå stannar vid märket istället för att byta till BMW, Lexus (Toyota) eller Subaru. //Bjersér |
|
viobebe |
Avundsjukan ni diskuterar existerar inte längre, med dagens informations samhälle är folk väldigt uppdaterade med vad saker och ting kostar och inte kostar. Det ni beskriver upphörde slutet av 90 talet. Det går inte jämföra med tider då BMW inte sålde så många bilar och räknades till en exklusiv bil som få hade råd med att köpa, därav "grannarnas avundsjuka". Men i dagsläget så är BMW en ganska vanlig bil, så folk har vid det här laget vant sig vid märket. Men jag kan hålla med om att avundsjukan har exisiterat tidigare. |
|
Statistik är som med en bikini. Man visar det man vill visa men döljer det som alla egentligen vill se. Självklart spelar det roll i vilket land man gör olika undersökningar. Inhemska bilmärken dominerar försäljningen i alla tillverkarländer. (Jag vet att det finns undantag) Vad var och en anser är bäst, är väl en mix av fakta och känsla/upplevelse. Det har inte alltid med förnuft att göra. Är man BMW-frälst så är det väl själklart att man favoriserar BMW och gör det på detta forum. Torslandaister favoriserar ett annat märke och gör nog det bäst via länken i Philips inlägg ovan. |
|
viobebe |
Absolut! Men vi skall vara samtidigt vara stolta att vårt lilla land har Volvo som är ett aktat märke utomlands. Ingen slår oss på att bl.a bygga lastbilar inte ens Tyskarna... |
|
Är benägen att hålla med viobebe där. Någon avundsjuka i en större utsträckning finns inte mer. Och att ganska många kör BMW idag. Det namnet/varumärket hade en mer speciell "aura" mer på 80 och ev. 90 tal. "Alla" yuppies skulle ju glida i en BMW för att visa att dom hade "lyckats". /Bellamy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.