|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
80,1 % av alla BMWs som såldes nya 2010 var till jurdiska personer. Men det är inte så stor skillnad mot Audi (78,6%), Volvo (74,5%), Mercedes (79,5), Saab (80,2%), Lexus (81,1%) och Fiat (71,2) Källa: Bilsweden, Länk |
|
viobebe |
alex84 och spider jag håller med er till 100% Men det spelar ingen roll vad ni än skriver, för majoriteten har en annan bild, vad annars det är ju ett BMW forum. Premium? Kvalitet? Hade en 1 serie med M Sportpkt parkerad bredvid min bil, den ser rent ut sagt löjlig ut, Golfen ser både mkt elakare ut och även dyrare, men det är min mening, ingen BMW fantasts. Länk |
|
viobebe, är det inte dags för dig att fundera på ett annat forum? mvh/ Anders |
|
|
Alex84: Det verkar som du inte läser bland annat biltester. Gång på gång så får BMW högsta betyg och vinner tester just pga körglädje, så det lär ju inte vara enbart ett "rykte". Om nu BMW säljer pga svensk fåfänga som du skriver, varför köper då så många företag BMW till sina anställda? Det verkar således finnas många svenska företag som också har fåfänga enligt din uppfattning. Skillnaden är väl närmast jämfört med Volvo och en del andra märken att de som har möjlighet att välja bil, ofta väljer en BMW, just för att den ger både mycket för pengarna och inte minst körglädje. "jag är inte bitter..." som Tony Richardsson sa... Det jag inte förstår hos ett fåtal på forumet här, bl a Alex84 och den ständigt återkommande Viobebe, är varför ni är på ett BMW forum om ni nu hela tiden hatar BMW? Varför ödsla tid på att bara käbbla? Har ni inget roligare att göra? Ut och åk i era folkvagnar mm och njut istället och låt oss som gillar BMW fortsätta att göra det. Jag skulle aldrig hacka ner på någon som inte har samma åsikt som mig eller inte gillar samma bilar ex. vis. Det är väl bara bra att vi har olika åsikter, vore ju trist om det bara fanns BMW på vägarna. Men låt oss andra som gillar BMW göra det utan att bara skriva en massa tjafs. ...och oj vad Golfen såg elak ut... /Anders |
|
viobebe |
Med känsla: har precis skickat ett mail för att avaktivera kontot. Så du blir nöjd och glad. Ha det nu så bra........ |
|
VW och Volvo-kramarna gör väl ingen skada här? De gör sig bara löjliga, visst är det inget fel med att påpeka fel hos ett bilmärke och BMW gör definitivt inte felfria produkter. Men det är en enorm skillnad mellan att vara kritisk och öppen och att vara rakt igenom insnöat korkad. För det finns inga argument som biter på dessa "BMW-kritiska", det finns inget bra hos BMW, trots att enormt mycket talar för att så är fallet: Både nöjda ägare och toppresultat i de flesta fall och undersökningar. Jag och många andra användare har inga problem med att erkänna fördelar hos varken VW, Volvo eller andra märken även om vi anser BMW vara bättre; Men det är uppenbart svårt att göra tvärt om... Om nu BMW har så mycket problem trots att de statistiskt ligger så väl till betyder det att Alex84 och Viobebe egentligen säger "Men då skall vi inte nämna vilken skit Volvo/VW eller andra märken är"? För om en sådan skitbil som BMW har så nöjda ägare och bra resultat, om en sådan skitbil som BMW ligger i topp, då måste skräp som Volvo och VW som har markant sämre resultat och markant mindre nöjda ägare verkligen vara rent odrägligt opålitlig skit, eller hur? VW Golf ser för övrigt ut som en hyrbil och är enormt tråkig jämfört med dess konkurrenter, hoppar man upp på en Golf R tror jag inte den mängden motor i en liten bil blir tråkig men fortfarande är konkurrenterna fan så mycket roligare. För att inte tala om att även en Golf R ser ut som en tråkig hyrbil i de flestas och mina ögon. Svarta strålkastare och djupare spoilers? Jag rycker på axlarna, den kunde sett ut så original... //Bjersér |
|
|
Har haft en GTI -06 i 1,5 år och aldrig reflekterat över att den skulle se ut som en hyrbil...Tycker Golf i GTI- och R32-utförande är en snygg bil men jag skulle inte säga att det är en bättre bil än BMW. Jag skulle gärna haft en 1-serie istället men i den prisklass Golfen ligger i (130-140') så skulle det i så fall blivit en basutustad 120iA på 150hk. Och även om mitt BMW-intresse är stort så väljer jag hellre en Golf GTI som med BSR-programvara ger 248hk. Golfen är dessutom betydligt rymligare inuti när man ska ha plats för två barnstolar. ___ //Ulf |
|
|
Skillnaden mellan Dej och mej Bjerser är att jag kan tycka om andra märken med ;) Har inte hävdat att Volvo är bättre än Bmw någon gång utan sagt att jag blev positivt överraskad och detta är en jä...la skillnad Bjerser !! Men om AP forumet inte kan höra kritiska inlägg mot märket Bmw framöver så är detta bara att beklaga.. Såg senast att Volvo ( bara för att skruva upp värmen igen ) tagit 34% i Europa den senaste tiden. Länk |
|
|
Programmer: Det var inget illa menat om Golf, har kört ett gäng sådana som hyrbil i tjänsten och det är verkligen ingen dålig bil. Men jag tycker den ser ut som en typisk hyrbil eller vardagsbil, skulle Konsum göra en bil till sitt Blåvitt-sortiment skulle det varit Golf. Men praktisk är den, E87 är raka motsatsen... Alex84: Visst, jag hatar riskokaren på uppfarten. Det är den enda av bilarna vi har idag som köpts ny, trots att vi tycker det är en skitbil. BMW är det enda! Vad du sedan hävdat finns uppenbarligen två åsikter om, och att Volvo efter en svår tid under finanskrisen går uppåt är knappast någon överraskning? Men jag är inte arg eller otålig och det tror jag inte merparten av andra skribenter här är, det är bara dumt att reta sig på andras åsikter men det är samtidigt viktigt att lägga korten på bordet. :) //Bjersér |
|
|
Absolut Bjerser,korten på bordet ;) Gillar Bmw skarpt för körglädjen dom skänker och så är dom snyggast av alla ;) Det jag ogillar är egentligen Bmw Sverige (Läs Solna) som envist skiter i oss kunder/ägare som drabbas av olika fabrikationsfel och inte får gehör för våra utlägg av varierad storlek. Korten på bordet var det .. ;) Volvo överraskade mej positivt då den Volvo jag köpt var av samma årsmodell som den 525a jag sålde innan. Komfortmässigt sitter jag skönare i Volvon än den 5a jag ägde innan. Prestanda mässigt om vi talar om effekt och temprament hos motorerna väljer jag min Volvo även där då det rör sej om en T5a,men egentligen bör man inte jämföra den mot 525an som är klenare. Kostnader för servicedelar mm är ganska lika vad jag upplevt hittills,så ingen vinnare där alltså. Utrymmesmässigt vinner Volvon även där då den är större/bredare i lastutrymmet samt passagerar utrymmet. Det Volvon får stryka på foten för är väghållningen,men även där så var min Bmw 525a sänkt ( original ) så den jämförelsen är lika miss visande som motorerna emellan ;) Korten på Bordet var det alltså ;) |
|
|
Ja och hade "vi" hållit med dig hade vi inte suttit här som BMW-ägare, och du tror Volvo är några änglar när det gäller kundservice? Knappast, både Volvo och de största firmorna som representerar märket i Sverige är ökända skitstövlar. BMW Sverige må helt sakna förstånd för ordet "kundservice", men de försöker åtminstone inte blåsa kunder som Volvohandlarna gjort. Någon som minns den stora kartellen? Efter mycket dålig erfarenhet av Volvo, den senaste var min fars V70 2.4t där han fick tillbringa 2/3 av årets mil i hyrbilar, och en del (men markant mindre) dålig erfarenhet av BMW´s tycker jag man är dåligt påläst om man försöker hålla fram Volvo som ett bättre alternativ än BMW på den punkten. Köp en Lexus om det är kundservice du söker, inte ens där får du det bemötande en bilägare bör få men de är åtminstone nära begreppet "Kundservice". Volvo är dyr i inköp, dyr i drift (Törstig och dyr, när de väl går sönder och skall lagas) och en sämre produkt än exempelvis en BMW. Det sista är en tolkning av att BMW (Men även Mercedes,och Audi mfl) säljer flera gånger så många bilar/år än Volvo. Inte ens bättre kundservice har dem, men visst du är som sagt välkommen att fortsätta försöka förklara bort låga försäljningsiffror (Jämfört med...) och medioker statistik. För på Volvoforum är det en så mycket bättre stämning än här! //Bjersér |
|
|
Du är otroligt bitter på mej Bjerser,detta råder det inga tvivel om ;) Du kommer med exempel som jag inte nämnt tidigare i varje inlägg Du gör? Beträffande inköpspris så hävdar jag att Bmw ligger långt över Volvo idagsläget. Beträffande bensin-förbrukning kan jag bara jämföra de bilar jag äger/ägt och då är resultatet detta att Bmw=0,85 lit/mil Volvo=0,80 lit/mil,Bmw=192hkr Volvo=250 hkr. Själva driftskostnaden skiljer väldigt lite vad jag själv upplevt hittills men som sagt Du vet bäst Bjerser ;) Att Bmw säljer fler bilar är inte så konstigt,jag menar hur många anställda har Bmw vs Volvo,och lika med fabriker? Räkna istället ut antal sålda fordon per anställd Bmw vs Volvo !! Och sist,läs mitt förra inlägg igen Bjerser om något verkar oklart.. |
|
|
Alex84: så det är bara att anställa fler så säljer man fler bilar??? Då kanske det går att få SAAB på fötter igen... Nu funkar det ju oftast tvärtom och anledningen till att BMW har fler anställda är att dom säljer fler bilar. I vissa lägen kan man ju öka sin omsättning genom att antställla fler men när det gäller biltillverkning så är det ganska säkert antalet sålda bilar som indirekt stryr antalet anställda. ___ //Ulf |
|
|
Att BMW, Audi med flera säljer betydligt fler bilar är sant. I Sverige är det precis tvärtom. Här säljer Volvo många gånger fler bilar än dem. Vad det beror på kan man bara spekulera i. Kanske att svenska är väldigt förtjusta i Volvo? Eller att många har för lite stålar att lägga på sin bil? Att många inte har insett vilken förträfflig bil BMW är? Är man prioiterar andra saker, ex. sitt hem etc. Tja vem vet. Det är väl tur att vi gillar olika. Jag gillar dock BMW bäst. Om man föredrar Volvo framför BMW är det väl helt okej. Men man får nog inget vidare medhåll på detta forumet i alla fall. /Bellamy |
|
|
Nej det är där du misstolkar det hela, jag är inte och skulle troligen heller aldrig bli bitter eller reagera av något så obetydligt som en diskussion på ett internetforum. Jag är nog snarare förvånad över två saker: 1. Hur du kan vara så förtjust i vad som en gång i tiden var en vettig arbetsbil men idag är en sämre version av de stora aktörernas produkter tillverkad av ett företag med små (Läs som "mindre") resurser (Vilket ger mindre pengar till utveckling och förenklat sämre eller om du så vill mindre utvecklade produkter). 2. Hur du kan föra fram den åsikten på ett BMW-forum utan särskilt starka argument och tro att det är något som kommer få fäste hos användarna. ***** Med att "Volvo är dyr" i inköp menar jag att den är dyr i förhållande till vad du får, inte att en BMW i kronor räknat är billigare. En begagnad Volvo har ett starkt andrahandsvärde, ett starkare sådant än den är värd i mina ögon. Kör du en T5 på 0.8L/mil blir jag inte klok på hur du går tillväga, å andra sidan är 0.85L/mil för en 525i en låg siffra den med. Fars 2.4t skulle ha en bra bit över litern (Manuell), jobbets V70 2.5FT skall ha närmre en 1.3L/milen (På bensin) och med exakt samma körstil dricker min 16år gamla 328i 0.89L/mil. Och det verkar vara vad de flesta erfar, Volvo är kända för att vara törstiga medan BMW har fått mycket positiv kritik och är kända för motsatsen... Och att mäta antal tillverkade bilar/anställd är bara fel på alla vis, men det har ovanstående förklarat alldeles utmärkt. Jag har en stark tro på marknadsekonomi och att "bra produkter säljer", Saab är ett bra exempel på det. Volvo är helt klart bra bilar och helt klart värda att "vara kvar"; Per definition eftersom bolaget går runt till skillnad från Saab. Men jag menar ändå att Volvo är sämre än BMW trots att de säljer fler bilar i just Sverige och trots begreppet "Bra produkter säljer". Jag menar att det förklaras av andra skäl, främst att Svenskar är ett fegt folk som inte gärna sticker ut och att Volvo är det mest accepterade sättet att "inte sticka ut". Främst för företag, svårt att sälja till avundsjuka kunder! //Bjersér |
|
|
Mycket bra sammanfattat Bjerser! Jag har också väldigt svårt att se Volvos förträfflighet gentemot BMW. Mvh Philip |
|
|
Alex84: Du kanske inte känner till hur företagssamhet fungerar? Du säger att det är klart att BMW säljer flera bilar för att de har flera anställda. Om du kände till lite fundamentala funktioner i företagande så skulle du förstå att BMW har flera anställda och flera fabriker, på grund av att de har en enormt mycket större kundkrets och marknader som efterfrågar deras produkter. Skulle Volvo ha större efterfrågan så skulle man givetvis ha flera fabriker och även flera anställda och försäljningsställen i världen. Men nu är det inte så. De tyska märkena BMW, Audi, Volkswagen tar allt större marknadsandelar, just för att marknaden efterfrågar deras produkter. Sen kan vi alla sitta och diskutera vilken som är bästa bilen. I objektiva tester i biltidningar så vinner ju i princip alltid BMW över Volvo sett över alla ronder. BMW är ju också bevisligen för tillfället ett av världens starkaste varumärken och framgångsrikaste bilföretag. Så om du skall argumentera så bör du vara lite bättre påläst. /Anders |
|
|
Volvo blev högre rankad än BMW (och Mercedes) i J.D Powers nöjdhetsundersökning i Tyskland. Länk //Lars |
|
|
Lalaw: Ingen har någonsin påstått att Volvo skulle vara genuint sämre i varenda undersökning för hade så varit fallet hade det troligen inte sålts några Volvo idag. Det intressanta med JD Powers är att de gör så mycket undersökningar, av vilken typ är den du länkar till? Det framgår inte men om det är så som jag tolkar det gäller det nya bilar. Hur nöjda är Volvo-ägarna efter 3år, 5år, 10år? Enligt då tex. Vi bilägare´s statistik markant mindre nöjda, enligt ADAC´s statistik bör de vara mindre nöjda (Mindre driftstopp bland tyska märken) och så vidare. Att Volvoägarna är något mer nöjda i en nybilsenkät där saker som säljarens bemötande ingår är i mina ögon oväsentligt, det är hur bilen går de år jag använder den som spelar roll inte hur nöjd trodde jag var när jag köpte den. För att ytterligare krångla till det mäter JD-P inte vad bilen faktiskt presterar utan vad den presterar i förhållande till vad kunden förväntat sig; Det är ingen undanflykt för en BMW skall kosta mycket och prestera mycket, men det är ett faktum att tänka på. Kolla Alfa Romeo i samma lista, tror du verkligen skillnaden mellan dem och BMW är så liten som 20/1000? Jag älskar Alfa och deras modeller men vet också vad dem går för, den troligaste förklaringen är att Alfa-köpare inte har lika stora förväntningar som en BMW-köpare och därav det jämna resultatet. (Besvikelsen på problem hos en ny A-R är inte lika stor som besvikelsen på problem hos en BMW, även om det är exakt samma problem ex. trasig stolsvärme) Har då BMW-spekulanten högre krav än Volvo-spekulanten? Jag är övertygad om det, även i Sverige men särskilt utomlands. //Bjersér |
|
|
Helt rätt Bjerser. Man kan ta för givet att en köpare av en dyrare produkt förväntar sig mera av sitt köp än den som köper en billigare. Det gäller ju allt vi handlar, ett par skor, ett kilo kött, en bil, en kostym osv. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.