|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Alex84: Rost drabbar inte bara BMW. Det är inte tillverkarnas fel utan EU-direktiv som ställer krav på miljövänlig lack. Audi, Mercedes, Volvo, Saab etc alla har samma problem. En bekant nyligen köpte en Audi A6-09 som hade varit inne för garantijobb pga rost. |
|
|
Grodan : Att BMW skulle vara så förknippat med kriminalitet så att det skulle vara en anledning till att avstå från att köpa en är ju skrattretande. Sen skiljer det inga 150 tusen mellan märkena sett till storlek och motor. /Bellamy |
|
|
Jag tycker skillnaden mellan BMW och många andra märken var betydligt större tidigare. Satt man i en volvo i slutet av 80-talet och jämförde med motsvarande BMW var skillnaden stor! Idag tycker jag fortfarande BMW ligger före tex volvo men skillnaderna har minskat. BMW är visserligen inte ensamma, mercedes har gått lite samma väg medan audi i vissa avseenden kört om. Motorerna är fortfarande världsklass, kanske inte så bra som de ser ut på pappret (avser förbrukning) men fortfarande före konkurrenterna. Kvalitén har däremot fått sig en törn! BMW har hanterat detta med blandat resultat, de har tagit sitt ansvar på e46 modellens rostproblem men samtidigt inte lärt sig läxan. Jag hoppas de inte blivit för kaxiga utan driver utvecklingen framåt. BMW är fortfarande en väldigt bra bil, men det är många konkurrenter också och de sitter inte overksamma... Ska man ta ut mer pengar så måste man också erbjuda något mer! Och som någon nämnde tidigare, denna undersökning har med varumärken att göra och säger alltså inte särskilt mycket om själva produkten. |
|
|
Bellamy: Det är precis vad det handlar om, känner själv folk som köper hellre en Audi än en BMW för att inte förknippas med kriminella tyvärr. Sen så visst skiljer det en hel del, en ny fullutrustad Volvo XC90 vs en ny fullutrustad X5. Vilken tror du är dyrast? |
|
|
Grodan : Jag har väldigt svårt att se att man per automatik ses som en brottsling för att man kör BMW. Jag skulle gissa BMWn ( såklart ) när du skriver på det viset. Men ta en V70 D3 vs 520d. Skiljer inga stora pengar. Inte så mycket att det är den faktorn som styr valet. Men det är klart det ska skilja i pris. BMW är märkbart bättre på många punkter men säkert inte på alla. Volvo är bra bilar där man kan få vettiga bilar till vettiga priser. Hade ekonomin inte spelat in så hade det nog funnits betydligt fler nya BMW, Audi och Mercedes på vägarna. /Bellamy |
|
|
Bellamy: Om du räknar grundpris ja möjligen, men en ny välutrustad BMW 520d vs en ny välutrustad Volvo V70 D3 är BMW:n fortfarande mycket dyrare. Jag skulle tippa på att det skiljer minst 100.000:- BMW 520D -11 Länk Volvo V70 D3 -11: Länk Som jag skrev tidigare, BMW som ny är alltid mycket dyrare än en Volvo i samma klass. |
|
|
Tråden och framförallt artikeln gällde ju olika varumärkes styrka och där har då enligt mätningen BMW det högsta värdet hos tillfrågade. Sen kan ju var och en tycka olika vad gäller om det är bästa bilen eller inte. Likaså är ju sällan bästa varan den billigaste. Det gäller ju allt från oxfile, kostymer, hotell, restauranger till bilar mm. Att man som BMW ägare skulle riskera förknippas som kriminell var ett av de dummaste argument jag har hört. Varifrån kommer detta? Väldigt många BMW ägare är ju för det första leasingbolag, eftersom många BMW ägs av dessa såsom leasingfordon. Jag förknippar inget bilmärke med kriminella, varken BMW eller något annat märke. /Anders |
|
|
Grodan har en poäng. Kanske inte att man direkt förknippas med kriminella, men en bmw sticker i ögonen på vissa. Jag köpte min e90 för 2år sen, för drygt 200000kr, och det kommer fortfarande fram folk som säger att jag måste tjäna bra för att ha råd med en sån bil.. Hade jag köpt en volvo för samma pengar, eller mer, så skulle ingen reagera så. |
|
|
Simon76: Det har jag fått höra med min gamla 30tkr-bil också. Jag brukar bara svara att jag har den för att jag inte har råd med en Volvo. Det är klart att det finns fördomar som hänger kvar sedan 80-talet; folk är ju i allmänhet ganska ovilliga att omvärdera sina förutfattade meningar. När mina kollegor såg att jag parkerade BMWn så fick jag sedan höra "du är ju ingen utlänning", BlatteMotorWagen, kostar så mycket osv trots att en del av dem åkte Audi, Ford och Volvo. Frågan är varför just BMW sticker så hemskt i ögonen på folk när inte Merca eller Audi gör det... Dessutom tror jag att det kan vara just folks orubbliga förutfattade meningar som sätter BMW överst. För om man ser till service och bemötande idag så skulle jag tro att styrkan i varumärket skulle sjunka. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Med Känsla: Och du påstår du att det inte finns fördomar gentemot BMW-ägare? Googla runt lite tycker jag. Det är just av den anledning många hoppar över BMW även om de egentligen tycker om bilarna. :) |
|
|
Sticker i ögonen är ju en sak och att man förknippar BMW med folk som tjänar bra är en annan sak, men att förknippa BMW med kriminella är ju väldigt annorlunda. Som tur är har jag aldrig iaf blivit förknippad som kriminell trots att jag äger BMW. Att man dessutom måste tjäna bra är väl också en fråga om hur man prioriterar sin ekonomi. En del väljer att lägga mycket pengar på hus, kläder, resor osv, andra på bilar. Du kan ju ex. vis finansiera lätt en ny BMW-s månadskostnad genom att inte röka, som en del gör... Fördomar finns det väl tyvärr alltid i det svenska samhället. Det är tyvär inget vi kan göra något åt annat än att uppträda bra och som vanligt, oavsett vem vi är eller vad vi äger eller inte äger. /Anders |
|
|
Min egen erfarenhet: Denna BMW Länk Har jag kört i 8 år, i snart 40000 mil och bilen funkar fortfarande alldeles utmärkt och går dessutom billigt. Kan inte tänka mig en bättre och billigare bil BMW CS #5206 |
|
|
Med Känsla: Jag har inte heller blivit förknippad med att vara kriminell bara för att jag kör BMW (inte hört det personligen åtminstone) men generellt måste du väl ändå ha hört att många har fördomar mot BMW just därför att det är många kriminella som gärna kör BMW och det finns många Volvo-svenssons som vill vara diskreta och väljer hellre ett annat bilmärke. Fanns väl en liga som även kallades för BMW-ligan av polisen för ett par år sen. :) Här...Länk |
|
|
vad fin den är Christer! Tycker att det har omvärderats mycket de senaste åren, vilket ju märks på att BMWs företagsförsäljning ökar kraftigt hela tiden. Ett bevis på att även företag anser det vara ekonomiskt försvarbart att köra BMW, både ur synpunkten att man inte behöver förklara sig för kunder vid kundbesök som kanske längre tillbaka samt att bilägandet många gånger totalt ligger i nivå med en V70 mfl. /Anders |
|
|
Alex har i tråden redan krattat manegen för mitt resonemang: "Talar vi kvalitet så är väl Bently närmast antar jag likaså i lyx och flärd. Talar vi prestanda så är det Ferrari,Lamborghini,Porsche etc. Talar vi kundrelationer så är det väl Toyota,Subaru mfl japanska tillverkare som leder där." Säger inte emot detta. MEN BMW faller imponerande inte igenom på någon punkt ovan, tvärtom ligger de i topp i samtliga kategorier! Tiill och med de motorsvaga versionerna bjuder på samma byggkvalite och finfin körglädje. Dessutom fungerar de ypperligt som bruksbil för det stora flertalet. Och sist men inte minst är de överkomliga för det stora flertalet bilköpare, antingen som nya eller begagnade. Vad gäller bemötandet på verkstäder och kundrelationer skulle jag vilja säga att de ligger strax över medel men inte i Lexus/Porscheklass. Detta har nog snarare med generell brist på yrkesstolthet inom servicekåren än på märket i sig. Vilket annat bilmärke levererar idag samma höga nivå rakt igenom sitt modellprogram som BMW? |
|
|
Vill man undvika att ses som kriminell men ändå köra BMW så köp en Touring och montera en barnstol eller två...;) Tror att synen på BMW har förändrats en hel del de sista 10 åren men det finns ju alltid de som har svårare än andra att ändra åsikt. Har själv på 12 års BMW-ägande aldrig fått någon kommentar i stil med de som nämns ovan. ___ //Ulf |
|
|
Jag fick ofta kommentarer som "fick du ett turkiskt pass med på köpet" eller "har du bytt jobb till pizzabagare" osv. när jag körde BMW.... I Sverige/Skandinavien är det ju mera "politiskt korrekt" att lägga sina pengar på bostaden främför en dyr bil och man ser därför ned på invandrarkillen från förorten som vågar priortera annorlunda... |
|
|
Bah, BMW har snarare fått mer och mer leasingvarning under de senaste 10 åren, det räcker med att se hur mycket de ökar på företagsmarknaden. Titta på statistiken över nybilsförsäljningen och se hur vilka modeller som är storsäljare. Väldigt få av dessa hamnar hos kvarterskrogarna... |
|
|
Leasingvarning är nog väldigt rätt. Har inga siffror på hur många nya BMW som går på leasing, men om någon har så hade det varit kul att se svart på vitt. /Bellamy |
|
|
Både granne till vänster (F11) och granne till höger (E61) har sina som tjänstebilar. Har dock inte koll på om det är leasing eller annat upplägg. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.