|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett mycket konstigt ljud från någonstans i eller utanför bilen! När man åker med bilen så kan man ibland höra ett typ av skrikande eller gnisslande ljud från bilen! Det var som värst i vintras men man kan även höra det nu på sommren men mer sällan. Det är inga bromsar eller något med hjulen eller något annat som ligger på. Det är inte heller från motorn( vad jag kan höra) Det verkar som att det kommer från utsidan/under från bilen och åker man längst vägen och och lägger i neutralen istället för driven så låter det fortfarande!? Sitter du på förar- eller passagerarsidan så tycker jag att det låter som att det kommer rakt underifrån... Har någon annan upplevt där här förrut?:) Tacksam för alla svar! MVH // Linda | |
|
hej min gissning är att det kommer upp små sten,som fastnar i mellan broms skivan(orna) fram och plåten som sitter innan för centrum (någon typ av skydds plåt. jag har ialla fall det proplemet på min 528iT 98a, ibland. när jag bromsar försvinner ljudet,och kommer till baka om jag släpper bromsen.ibland backar jag lite med bilen och ljudet är sedan borta. m.v.h jocke |
|
|
Hej! Tack för tipset, jag kan ju kolla på det lite mer men jag tror inte att det kommer därifrån heller...:/ Det låter mer som att det kommer rakt underifrån bilen. Kanske något stag eller någon packing som skulle kunna vara dåligt? MVH //Linda |
|
| Jag har ett ljud som jag först tolkade som gnisslande kupé fläkt. Uppkom i kalla vintras men hörs nu åxå. Det hörs även utanför bilen vid rullning o det spelar ingen roll om jag kopplar ur eller ej, kommer nånstans rakt under bilen, aldrig vid stillastående. Nåt i drivlinan....Har inte kunnat kolla än. Vi postar om vi kommer på orsaken. | |
| Om ljudet försvinner ganska fort om du backar så är det garanterat ett gruskorn innanför bromsskölden. Ganska vanligt fenomen särskilt vintertid av förklarliga anledningar. | |
|
Stödlagret till kardanaxeln? ___ Min bil: Länk |
|
| Nu kanske inte mitt problem är samma som TS, men - stödlager låter som högst troligt på min 540 iaf. Har på senare tid noterat att om man tex rullar i låg hastighet på för hög växel hugger den ganska hårt i drivlinan. Är det samma som även kallas hardy-skivan? Ljudet är liksom vinande, inbillar mig att slitet lager kan låta så. | |
| Kolla också att värmeskölden under kardan sitter fast, en sådan skitsak orsakade missljud för mig. | |
|
Hej! Oj vad många bra svar jag har fått, tack så jätte mycket! :) Ljudet kommer inte från något hjul eller något klämt i bromsarna. Det är precis som "Propeller" skriver! Först trodde jag/vi att det var något med kupé fläkten men det låter liksom rakt under armstödet som är mellan föraren och passageraren typ eller lite bakom, under bilen.... Det låter inte heller för mig när jag står stilla men när bilen rullar (oavsett om växel är i eller ur) det är som ett vinande ljud. Jag har även ett till problem med bilen som jag dock inte tror har att göra med detta fel, men man vet aldrig! Det kan vara något liknande fel som "Propeller" har. När jag lägger i driven och ska åka iväg eller ibland även under körningen så känns det som att det hugger till eller det blir en rejällt dunk i hela bilen. Om man bara ska gasa iväg, inte nå mycket eller full gas, så kan det ibland smälla till i bilen. Kan det höra ihop med det gnisslande ljudet kanske? Kan det ha något att göra med kardanaxeln eller något stödlager? Eller är det något fel på växellådan?? Ska ju sälja min bil snart tänkte jag så jag vill ju gärna att bilen ska vara schyst innan det! MVH // Linda |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.