AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.745

M5 E39 ägare, hur mycket lägger ni på bilen per år? etc servics och delar

Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Nu ser det ut att kunna bli ett M5 köp då en -01a runt 12000mil. Ägandekostnader såsom inköp, försäkring, skatt och bensin känner jag mig dock helt säker på. Min tanke är att inte använda bilen på vintern utan bara som nöjesbil.

Det jag är nyfiken på är vad ni lägger i delar, service och andra nödvändiga tillbehör per år/ säsong?

// Mvh
Om inget förutsatt händer..

Jag använder min M5 mars - nov

Jag gör all service osv själv på den och jag vet inte om det är din plan eller om du tänkt lämna in den. Hur som så gör jag ett oljebyte på den innan jag ställer på den och det brukar kosta runt 1700:- för olja (castrol edge 10w60 M specifik) och filter på Meca.

Sen brukar det bli ett oljebyte framåt augusti när jag kört 1500 mil

Jag har en -00 och den drar en del olja så det blir väl nån enstaka liter med jämna mellanrum för att fylla på. (200-250:- / mån)

Gjorde en insp2 förra våren (samt byte av olja i låda och bakdiff) har för mig att jag betalade 4700:- för alla filter, oljor samt bromsvätska.

sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
en full insp2 med alla tillval på bmw kostar ca 13-15k.

Jag äger en 99 och har behövt byta magnetventilerna på ena vanosen. jag har kört ca 1200mil med den sen juni förra året då jag köpte den, kör endast när snön, saltet och gruset är borta från vägarna.

en rätt servad m5a är förvånansvärt billig sett till reparationer och service, även 99orna:)

den stora kostnaden som jag märkt av sen efter jag köpte bilen är allt jävla godis man vill ha... ;)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Instämmer!

Servar också själv, jag har kört ca 3000 problem fria mil och min bil har i princp bara kostat olja, oljefilter och luft filter. Min har gått ca 10.000 mil. Det som är dyrt är försäkring och bensin. Ca 1,33 liter milen enligt färddatorn, trots en del långkörningar.

Mvh. Richard
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Min har jag kört ca 10000 mil med. En -00. Servar själv givetvis. Ca 1500:- per service(olja och alla filter)/1000 mil. Det enda som är bytt är Koppling ca5000:-(byttes samma vecka jag köpte den),alla remmar vid inköpstillfället.Dessa kommer jag inte ihåg exakt vad dom gick på,men det va inga stora summor.Termostat 495:-,Bränslepump och bränslerelä 7200:- ink felsökning och arbete. Och nu är det dags för spindelleder och stabilisatorstag fram, 2500:- via Ebay.de. Bromsar 1500:-/2ggr via Ebay.de.
Kan tillägga att min har gått 24000 mil idag faktiskt och rullat ung 50 varv på Nordschleife. Drar ingen olja alls. Helt fantastiskt eg att den inte gått sönder och kostat mer.Men det kommer väl =))

Fingerspitzgefühl.
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Nya frågor!

Vad skall jag vara beredd på/ kunna täcka upp i oberäknade utgifter?
*Vanos? 16000kr/st?
*Luftmätare? 3000kr/st?
*Skivor fram? 1500kr/st?

Som sagt mitt objekt har gått 12500mil och är (förhoppningsvis) fullservad.

// Mvh
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag sätter in 1000 kr varje månad på ett bil konto, där tar jag till service och reparationer. Man bör nog helst ha minst 20000 kr över till en oförutsedd reparation, kostar det mer så blir det inte så farligt att lägga till de sista pengarna...

*Vanos går ganska sällan sönder enligt vad jag hört.
*Luftmätare går att köpa för halva priset på ebay
*Är det kanter på skivorna så bör de bytas snart och då är det ingen oförutsedd utgift:)

Är inte kopplingen bytt vid 12000 mil så kan du nog räkna med att den ska gå snart, men den kan lika bra hålla om du kör rätt...

Lycka till!

Mvh. Richard
Vira20, Det är sällan vanos pajar såpass att du måste byta hela enheten, räcker i många fall att byta enstaka solonoider, o-ringar eller laga lödningar.
finns säkert andra ställen att köpa solonider osv ifrån men dessa säljer www.drvanos.com

Som richo säger luftmassemätare är billigare på ebay, jag köpte två via ett gruppköp på m5board.com för 2600:- inkl frakt till sverige. Sen sålde jag minna beggade som förvisso funkade för 2000:- bra affär :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.