AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
57.499

1M ägare...

Sida 11 av 14
vad blev det för spec? Grattis, du kommer bli supernöjd!

/Anders
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Grattis.....då är vi två som får vänta till vecka 3..........

Var köpte du din ?

/Janne
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Köptes i Solna med denna spec.
Bluetooth Business med USB-anslutning663 6FL 6NN
BMW Professional Radio med CD USB-Anslutning Bluetooth business
Utrustning, fabriksmonterad 1CA Emissionskod 1CD Brake Energy Regeneration 302 Stöldlarm med Fjärrkontroll 431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel 441 Rökarpaket 470 Isofixfästen 473 Armstöd fram 493 Förvaringspaket 507 Park Distance Control (PDC) bak 563 Belysningspaket 676 HiFi Högtalarsystem 760 Individual Högglans Shadowline 877 AG Kod 8TN Agkod
Valde bort navin. 30 lax på denna bil tycker jag är onödigt. Jag har väl inte glömt nått?

Sitter nu för fullt och letar avgassystem, blir nog ett från Eisenmann. Har hittat detta Länk

BMW FOR LIFE
Finns den att beställa igen alltså? Hur många ytterligare kommer att tillverkas i så fall?

Mvh Johan
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Det var väl förmodligen en av de sista bokade till Sverige som han köpte. Eller? :)
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Yes jag tog den sista :)

BMW FOR LIFE
Fr
89
Freske
530d xDrive Touring - 2015 m power kit
Pratade med ProAuto i Nyköping i förra veckan, de hade en november och en december produktion kvar, klart sugen... men jag har ju beställt en 530xd redan så det blir ju lite krångligt att ta sig ur det. Kliver nog upp på en 535xd som kompensation och väntar in M2 istället ;-)

Länk
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Jag vänder mig till alla som äger ett 1M.

Jag har hämtat ut bilen igår och på vägen hem har jag uppmärksammat att det brummar något fruktansvärt från avgassystemet. Det värsta är mellan 2000 till 3000 v/m.

Det är ett högt dovt ljud och jag börjar undra om jag kommer att stå ut med det.
Va göra? På bimmerpost.com snackas det om "Drone syndrom", det verkar som att andra 1M ägare har samma problem.

förstår inte riktigt vad du har för problem men har iaf inte känt något som helst liknande problem med min bil, tvärtom älskar jag ljudet och kör ofta på en eller två växlar lägre än vad som anges i displayen att växla upp, just pga trevligt ljud.

/Anders
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Med känsla:
Skönt att du är nöjd med bilen.
Jag uppfattar ljudet allt annat än trevlig vid vissa varvtal.

Här är länken till "Drone syndrom" Länk
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Jag har också drönfrekvens på min, jävligt störande. Byter avgassystem när jag hittar något som garanterat är drone free (resonansfritt). Det ska gärna låta mycket men det skall göra det utan hamna i resonans eller egenfrekvens.

MVH Johan
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Med känsla: om du kör på två växlar lägre hela tiden är det inte så konstigt om du märker inte märker av resonansen. Men din bil kan ju vara fri från det, verkar inte förekomma på alla i samma utsträckning. Eller så är det bara att en del helt enkelt inte hör missljud och annat junk. :)

Absolut vanligast är drön tex på 6:ans växel i svensk motorvägsfart (105-115 km/h), kommer inte ihåg exakt varvtal men det ligger inom +/- 100 rpm just över 2000 rpm.

MVH Johan
Jag har lagt märke till en liten antyda till resonans runt 2300rpm vid motorvägsfart. Inget jag stör mig på öht för övrigt, märks enbart när man tänker på det eller hur man skall säga!

Jag tittar för fullt på en titanslutdämpare till våren ;) Akrapovic är nice men jag ger inte ca 28000 för en bakre ljuddämpare som dessutom inte har deras "wireless kit"(ytterliggare 590euro plus moms)!
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Om ni vill ha resonansfritt så köp absolut inte Eisenmann. Jag har haft det och kommer ALDRIG att köpa det igen om jag inte kan få skriftligt på att det är resonansfritt. Finns massa trådar på amerikanska BMW-forum om detta.

Återkommer till våren med info på vad det blev för system.

MVH Johan
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

35i med Eisenmann Race slutburkar drönar rätt bra i motorvägsfart på hög växel..
Jag har hittat en annan tillverkare som gör titansystem i tyskland som jag funderar på. Men skall man ha en högre ljudnivå så kommer det garanterat att låta mer än originalssytemet! Om man då inte har någon form av ventilsystem som akrapovic har..

Jante82: Har du haft eisenmann monterat på din 1M?
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Jag gillar drone ljudet skarpt! Men mitt kanske är lika påtagligt..
Blir Eisenmann race för min del till sommaren.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
*Edit: inte är like påtagligt ;P
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Ok, tack för era svar.

Det verkar som att det är en inbyggd egenskap och jag tror att det kan vara svårt att bli av med. Jag får se om jag vänjer mig annars.....
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Twinsturbo: Nej, jag har inte haft Eisenmann på min 1M, bara på min M3 E46. Vilket var hemskt på motorväg, trots att det bara var sportvarianten. Bytte sen till OM Scorza vilket lät helt fantastiskt och som var helt resonansfritt.

Lightweight Auspuff är ju ett hett alternativ, de utvecklar även en variant med klaffar vilket kan bli riktigt intressant! :) Kommer i januari, mejlade lite med Marc.

För min del får ett nytt avgassystem gärna låta mer än originalsystemet, det viktiga är bara att det är resonansfritt. Jag ska kunna åka motorväg och ha ett samtal i min bil utan att behöva höja rösten eller få huvudvärk pga resonansen i kupén. Är det bara rätt konstruerat så är det inga problem. Man kan ju bara undra varför så många system har drone? Kanske att många kunder vill ha det, vad vet jag?!

Dessutom, denna bil har ju två roterande ljuddämpare så hur svårt ska det vara?! :)

Det jag inte gillar med Akrapovic är att bara två pipor av fyra fungera i tyst läge som jag har förstått det, då är övriga två (som kan vara klaffstyrda) stängda.

MVH Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.