AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.483

Någon som kan beskriva sin erfarenhet av Haldex 4x4 i Passat?

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Står inför tjänstebilsval och skall byta ut privatbilen (Audi 2,7t allroad med torsen-diff) mot tjänstebil Passat 170tdi DSG 4motion (Haldex) . Kommer behöva bra grepp då vi har en grusbacke upp till huset och behov att kunna dra släp även vintertid uppför denna.

Någon som har erfarenhet av hur Haldexen arbetar i de senaste generationens Passat? Eller likvärdig bil med samma system gen 4 eller vad det är uppe i?

Tacksam för svar!

MVH Thomas

Har kört en del i en octavia scout (haldex) -08 tdi både med och utan släp. Bilen känns mycket stabil vintertid även i höga hastigheter. Start i backe med stort släp är inga problem. Är faktisk mycket imponerad av denna bil med tanke på att det inte är en "riktig" fyrhjulsdriven bil
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Jag har kört en hel del Vw Tiguan med haldex generation 4. Kan verkligen rekommendera systemet. Fungerar ypperligt vintertid. Har försökt att sätta det på prov i diverse branta, hala backar men aldrig blivit stående. Finns en del test du kan läsa om dess funktion både på teknikensvarld.se och automotorsport.se. Överlag har det blivit hyllat i motorpressen.

Kuriosa: drar man på rejält i tajtakurvor, gatuhörn vintertid så belönas man med rejäla bakvagnsställ - känns faktiskt som att köra bakhjulsdrift!
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Hahaha, kanon! Fler såna informativa och kul inlägg! Bakvagnsställ är något som man inte är för bortskämd med p.g.a. understyrande ådi. //TM
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag hade en XC70 -09 tidigare med Haldex gen 4 och jag har inget att klaga på. Det var faktiskt över all förväntan. Även jag gick från en Audi Quattro (A4 -06) och var tveksam till Haldexen. Men jag kan bara hålla med om tidigare inlägg. Det fungerar riktigt bra och du behöver inte känna någon anledning till oro.

viperhauck, i Octavia Scout -08 var det förmodligen gen 3. Första modell som fick gen 4 var Saab 9-3 -08 och tätt efter det VW Tiguan. Skoda fick det först på senare tid.
Det är möjligt att det är gen. 3 i octavian. Jag har ingen aning. Men i vilket fall som helst fungerar det mycket bra och går att åka brett också om man så önskar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.