|
|
|
|---|---|
|
Står inför tjänstebilsval och skall byta ut privatbilen (Audi 2,7t allroad med torsen-diff) mot tjänstebil Passat 170tdi DSG 4motion (Haldex) . Kommer behöva bra grepp då vi har en grusbacke upp till huset och behov att kunna dra släp även vintertid uppför denna. Någon som har erfarenhet av hur Haldexen arbetar i de senaste generationens Passat? Eller likvärdig bil med samma system gen 4 eller vad det är uppe i? Tacksam för svar! MVH Thomas | |
| Har kört en del i en octavia scout (haldex) -08 tdi både med och utan släp. Bilen känns mycket stabil vintertid även i höga hastigheter. Start i backe med stort släp är inga problem. Är faktisk mycket imponerad av denna bil med tanke på att det inte är en "riktig" fyrhjulsdriven bil | |
|
Jag har kört en hel del Vw Tiguan med haldex generation 4. Kan verkligen rekommendera systemet. Fungerar ypperligt vintertid. Har försökt att sätta det på prov i diverse branta, hala backar men aldrig blivit stående. Finns en del test du kan läsa om dess funktion både på teknikensvarld.se och automotorsport.se. Överlag har det blivit hyllat i motorpressen. Kuriosa: drar man på rejält i tajtakurvor, gatuhörn vintertid så belönas man med rejäla bakvagnsställ - känns faktiskt som att köra bakhjulsdrift! |
|
| Hahaha, kanon! Fler såna informativa och kul inlägg! Bakvagnsställ är något som man inte är för bortskämd med p.g.a. understyrande ådi. //TM | |
|
Jag hade en XC70 -09 tidigare med Haldex gen 4 och jag har inget att klaga på. Det var faktiskt över all förväntan. Även jag gick från en Audi Quattro (A4 -06) och var tveksam till Haldexen. Men jag kan bara hålla med om tidigare inlägg. Det fungerar riktigt bra och du behöver inte känna någon anledning till oro. viperhauck, i Octavia Scout -08 var det förmodligen gen 3. Första modell som fick gen 4 var Saab 9-3 -08 och tätt efter det VW Tiguan. Skoda fick det först på senare tid. |
|
| Det är möjligt att det är gen. 3 i octavian. Jag har ingen aning. Men i vilket fall som helst fungerar det mycket bra och går att åka brett också om man så önskar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.