AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
678

Bytt lamba - felkod återkommer

Ha
55
HasseP
BMW 318Is
Som rubriken säger.

Jag läste ut felkoderna med CarSoft och fick 2 fel, kamgivaren och Oxygen sensor.

Jag bytte båda och raderade felkoderna. Givarkoden är borta med Oxygensensor kommer tillbaka direkt.
Bilen (318IS, M44) går bra även om den är lite törstig (0,9L landsväg) och jag hittar inga läckor eller likn.

Någon som har nått tips?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad var det för nummer på felkoden för lambda sensorn, det är inte alls säkert att den är felaktig bara för det finns en felkod som pekar på den. Kan lika gärna vara en sekundärkod beroende på nått annat som gör att den hamnar utanför sitt arbetsområder vilket ger en felkod vid internkontroll av funktionen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ha
55
HasseP
BMW 318Is
Jag minns inte exakt vilker nummer den hade i Carsoft men klartexten var något i stil med: "Oxygen O2 Sensor Bank 1 before cat"

Jag tyckte den gick bättre efter att jag bytt men det var kanske placebo.

Har du något tips var jag börjar?

Dock hittade ja något på nätet om att man måste uppdatera mjukvaran i styrboxen om detta krabbade. Är verkligen detta nödvändigt? BMW ska väl säkert ha multum för att göra det.

Ha
55
HasseP
BMW 318Is
Tack för din hjälp Hasso!

Idag efter ca 20mils körning låg inte felkoden kvar längre. Hoppas den inte kommer tillbaka och att soppaförbrukningen minskar lite nu...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.