|
|
|
|---|---|
|
vilken årsmodell är bäst att satsa på upp till 99 har de ju dåliga gängor i blocket något som är borta på 99- eller? men efter 99 var de sämre vevhus vent eller gäller detta endast m54 99- borde ju va bättre me dubblevanos mm vad kan en 528 ta vid någorlunda lugn landsvägs körning rosten är väl ett problem på alla årsmodeller | |
|
Gängproblemen är inget jag skulle fundera på om du inte tänkt köra torrt på kylvätska eller nåt, för det är först vid demontering man stöter på fenomenet. M52Tu med dubbelvanos är en riktig snålmaskin och med manuell låda skulle jag tro att man vid försiktig landsvägskörning kan komma ner mot 0,70 i förbrukning och kanske runt 0,90 vid blandad körning. M54-bilarna efter face-lift anses oftast som lite sämre med avseende på rostangrepp vid kittade plåtfogar/omvikningar om man tittar till statistiken här på forumet. Å andra sidan är det nästan inga problem med ABS-givare och styrenheter på face-liftade bilar. (styrenhetsproblemen gäller inte alla pre-facelift. Osäker på år, månad) En 528:a är nog många gånger bland de mest prisvärda E39:or idag. Vevhusventilationen verkar vara mer utsatt för frysning på M54:an, men täckning av njurarna på vintern och byte till isolerade slangar och cyklon hjälper en del. |
|
| Hur är en 530 är de en snål maskin eller är 528 bättre | |
|
Effektmässigt bör 528:an närmast jämföras med 525:an motorerna emellan, men prestandamässigt ligger 528:an lite före p.g.a. den högre volymen. Förbrukningen dom emellan är ganska likvärdigt specad: Länk Jag som Touringägare upplever att vissa med 528 Touring kan åka något snålare, men det skiljer lite på slutväxelutväxling. 530 är ju marginellt törstigare, men det händer ju lite mer på lägre varv plus att den ligger ca 40hk över 525 o 528. En 525:a är tam som ett Gotlandsfår på låga varv, men trycker på lite mer när man passerat 4000 rpm ;) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
1998 års 528 är nog den med minst problem är min uppfattning. 530 är rätt så törstig medan 528an är en snålvarg. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
523/528 prefacelift är fina och bra bilar... Inga andra större problemområden än då möjligen någon procent med det lurande felet "felaktiga topplocksbultar", men nu torde detta inte vara något större problem(dvs de flesta är åtgärdade...möjligen). Min 523:a är den bil jag haft minst strul med av alla vagnar jag ägt..drar i snitt strax under 0.9 för de mesta..skulle kunna tänka mig om jag räknar ihop alla år att den i snitt dragit mellan 0,85-0,90 ända sedan ny.. Jag är visserligen bara andra ägaren på min 523:a, men den är snål oavsett.. 528:an(pre facelift) drar obetydligt mera under liknande driftbetingelser. Lugn landsvägskörning går en manuell 528 säkert lätt under 0.8l/mil(OBS! då räknar jag med att man håller hastighetsbegränsningarna och m.a.o. inte kör om allt och alla hela tiden ;)). Mvh Janne. |
|
|
Vad skiljer egentligen förbrukningen mellan en 528 före 99 o efter är de ens märkbart. Vad är mer för o nackdelar med respektive |
|
|
Länk Länk funderar på någon av dessa mest på den första tycker den har snyggare färg o fälgar än den andra dock har den svart skinn, vad tycker ap-folket? |
|
| Dock läser jag en hel del om abs modul problem på just 99or o de verkar rätt vanligt o hyffsat dyrt o fixa | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
ABS modulen är reparabel för överkomliga pengar runt 2500 vilket man får se som billigt . Bägge två ser ju hyfsade ut, silver är lättskött medans den mörkare är mera tvättrepskänslig då allt syns. Men skinn är en klar fördel då de allra flesta vill ha detta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Denna ser ut att sakna farthållare trots att de står fullt utrustad? de ser jag som ett stort minus annars verkar den ok |
|
| Länk | |
|
Länk är detta någon ovanlig modell eller står ju 193hk i reg beviset |
|
Finns ingen fullutrustad BMW :) snikutrustad skulle jag säga. Saknar massor. Hamann kan kanske skrämt upp den några hästar till möjligen har ingen aning vad de har för tuning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bumpar tråden lite, är själv 90% säker på att jag införskaffar en BMW igen efter 10 år av diverse andra märken, en 528ia sedan fr 1996. Köpt av BMW åf ny i Luleå av äldre herre i norrland, sedan inbytt på samma firma o då köpt av en annan äldre förare, komplett historik sedan ny så det kan man inte klaga på direkt. Det som talar emot är den ändock har några år på nacken, har endast bandspelare och stolarna är snik-varianten i tyg och så är det ngt rostmärke på bagageluckan. Så frågorna jag har är: 1. Är det ngt problem att bilen är körd utan stänkskydd sedan ny? Personligen har jag alltid haft stänklappar på mina bilar för att undvika stensprut o ev. rost. Hur känsliga är BMW? Har inte möjligthet att kika på den live så att säga. 2. Är det läge att byta olja i bakaxel o automatlåda om inte det är gjort sedan 96? Är det ngn intervall på dessa saker? 3. Tror ni att 30 000 är ett rimligt pris för bilen? Som sagt, bra historik, verkar välservad, lite rost på luckan och lite sniket utrustad, tygstolar, bandspelare men i övrigt verkar den ha det man behöver farth, färddator, klima, motorv, drag osv. Vet inte vilket paket den har, har dålig koll på BMW's olika paket för e39. Mvh, Jonas |
|
|
1) Nej, stänklappar behövs inte. E39 rostar i alla luckor men inte nämnvärt i trösklarna. 2) Ja, att byta alla transmissionsoljor efter 15 år är en god idé. Det skulle t.o.m. kunna gjorts tidigare. 15.000 mil eller 10 år verkar väl vettigt. 3) Du skriver inte hur långt den gått, men rimligt pris för bilen är 22-25 tusen kronor vid privatförsäljning om den gått runt 20.000 mil. Jag vet inte hur mycket mer en firma tar. Jag har aldrig köpt bil av någon firma. Min har också bandare och tyg (18.000 mil, 28.500 kr för ett år sedan). Jag lyssnar på musik med FM-sändare så bandare kvittar. Själv föredrar jag tyg i stället för skinn. Men BMW:s ljusa tyg verkar lite känsligt. Min har svart tyg och det är i gott skick. |
|
|
"Jonas": Miltalet är ? Mvh Janne. |
|
|
Ja just, gömde milen... Den har gått strax över 17 000 mil i dagsläget. Ljusgrå tyginredning är ju inte optimalt men den är recondad då o då och i bra skick. hmm, ska fundera lite på priset 25 kanske är mer rimligt, jag behöver ändå se över stereo-situationen, lacka en liten parkeringsskada o ev bakluckan och sedan byta transmissionsvätskorna. Så det blir ju lite merkostnad, men jag tror jag får en trevlig bil för en inte så stor slant :) Mvh, Jonas |
|
| Och det är en sedan också | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.