|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, hade bilen inne för extra oljebyte här om dagen och efteråt säger killarna på Mekonomen att de inte funnit serviceboken så de kunde stämpla den. Sist jag servade bilen var detta på Förenade bil i Malmö och jag misstänker att de inte lagt tillbaka den. Vad är klokast att göra? | |
| Kontakta Förenade bil i Malmö? Kanske dom har samma låda för serviceböcker som badhusen har för badbyxor o handukar om du har tur. | |
|
Inte för att vara elakt på ngt sätt mot dig men skulle jag lämna in bilen på service skulle det första jag gör är att kolla igenom arbetsordern samt serviceboken (stämpeln) när jag hämtar bilen. Lite får du skylla dig själv :) BMW M-POWER |
|
|
Jo, många gången är man tyvärr lite väl godtrogen. Borde kunna förvänta sig att de ska ha koll på så pass grundläggande saker. Ska ringa dem och kolla om en stund. Frågan är vad man gör om den är borta? Kanske man kan få en ny och be dem stämpla den infon som de har i deras system? |
|
|
Reg-nr står ju i boken så frågan är varför de skulle ha en låda för serviceböcker de slarvar bort när de lika gärna kan lyfta luren! Kontrollerar man inte s-boken när man hämtar bilen så har man nog bara sig själv att skylla ifall den saknas eller inte blivit stämplad, svårt att komma dragandes en service senare och fråga ifall de sett ens bok! Kom även ihåg att de är just sånna här saker som inte ska ligga i bilen normalt, förvara de tillsammans med regbeviset hemma! |
|
|
Jag har regelbundet servat mina BMWs hos Förenade Bil under flera års tid och de lägger alltid serviceboken tillsammans med protokollet på förarstolen. Detta verkar vara standard praxis hos dem. Jag försvarar inte Förenade Bil men innan någon dömer dem så finns också risken att någon gjort inbrott i bilen och tagit boken. Serviceböcker är en värdehandling och hårdvaluta för oseriösa bilförmedlare. Oavsett vad som skett bör du kontakta Förenade Bil och förklara situationen. Förhoppningsvis går det att lösa på något sätt eftersom deras tidigare servicar alltid registreras i BMWs databas. |
|
| Om man nu vill tänka framåt och försöka minimera förlusterna, finns det något bra sätt att ordna detta på? | |
|
Registreras inte all service som görs hos auktoriserade verkstäder i BMW:s databas? I så fall går det väl att få en utskrift. Jag såg en gång en faktura från en verkstad som servat en bil som tydligen var skruvad för där stod i klartext på fakturan: "Bilen har tidigare servats med ett högre miltal". |
|
|
När såg du boken senast? Det måste varit ett tag sedan förra servicen. Stephan |
|
|
Förra servicen var i vintras, helt ärligt så vet jag inte när jag såg den senast :/ |
|
| Har du haft inbrott i bilen efter senaste service? | |
| inget inbrott | |
| Vad sa dom på BMW när du ringde och frågade?? | |
|
Update, efter att gått igenom bilen ännu en gång så fann jag att service boken hade glidit över kanten i handskfacket och hamnat bakom. Det är lätt att klandra andra för sina egna misstag :/. Dålig konstruktion av handskfacket dock. |
|
|
Ha bättre koll på boken och ha den hemma. Skaffa en pärm till bilen |
|
| Ingen bunt tusenlappar som ramlat över från förra ägaren som gjort nåt bankrån?...... :) | |
| I mitt fall känns det som att serviceboken är värd många tusenlappar :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.