|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Du kan ju fråga Agda i.o.f.s. men risken finns ju att hon är ute och åker Suzuki 1300R nu när det är sommar o fint ;) | |
| Hon stjäl R1'or och lastar dem på sin 24-meters lastbil :( | |
|
LUS: På vilket sätt är Pajeron större än Discon? Tyngre, längre eller högre? Tjänstevikten på en Disco 06 är 2580 kg och på vår förra Disco 2 var den 2250 kg. |
|
| Tänker nog på äldre disco. Inget att bli upprörd över :) | |
| Själv tänkte jag på en -94:a :) steaman hålls med så nya bilar.. | |
|
Jag har två kollegor som tagit körkort för tungt släp och det verkar inte vara svårt om man är van att backa med släp och att använda de yttre speglarna. |
|
| Det är bara att hyra ett täckt släp som får dras med B-kort efter bilen för att träna in själva backmomentet och rutinen med de yttre speglarna. För det är en stor skillnad mellan att backa med en flakvagn kontra täckt skåpvagn iom den begränsade sikten. | |
|
Hur vet du? Kör du yrkesmässigt? |
|
| Den absolut sämsta blicken för vad jag håller på med får jag när jag backar min lilla flakvagn ner på min sluttande garageinfart. Då försvinner den för en stund tills man kommit ner med bilen med och då får man bedöma vad som hänt :) | |
|
Chris87: Vadå "begränsad sikt"? Du ser väl lika mycket i speglarna med täckt vagn som med en öppen? Eller amatörbackar du genom att vrida ryggraden ur led och titta ut genom bakrutan? Då kan du inte se speciellt mycket oavsett om du har släp eller inte. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Sämsta kombinationen är en hög bil med vanligt släp som är smalare än bilen. Jag har haft den kombinationen i många år Discon med ett mindre EU-släp. Släpet syns inte i någon av backspeglarna och när man backar och det väl dyker upp i sidospegeln så är vinkeln mellan bil och släp så stor att man inte kan styra upp släpet utan att köra framåt för att räta upp släpet. Men det är en bra läroskola, det rekommenderas. Bästa kombinationen är ett släp som är tillräckligt brett för att synas i sidospegeln och som har ett lagom stort avstånd mellan kulkopplingen och hjulaxeln så att släpet inte blir överstyrt vid backning. |
|
|
Hej Lus ! Jag tog BE-kortet för 3 år sen. Då fanns det här i Gävle på en av trafikskolorna ett paket för 3500 kr som innehöll teoriböcker, fri tillgång till att göra testprov på skolans dator, 2 fria körlektioner och man fick låna skolans bil för uppkörningen. Dom där körlektionerna kan jag varmt rekommendera. Framförallt pga det man fick lära sig "praktiskt om teorin" med lastsurrning, kontrollpunkter dom vill att man ska kolla osv. Själva konbanan som man skulle backa i var förvånansvärt lätt med gott om tid på sig att utföra. Uppkörningen var ganska informell och dom bedömde mest hur man hanterar körningen med släp och brydde sig inte så mycket om sånt som dom oftast tittar på när man kör upp första gången. Lycka till ! Du kommer inte att ångra dig det lovar jag. Mvh Janne |
|
| Tack för all input! | |
|
esadh: Nej, jag använder backspeglarna Har backat en liten flakvagn bakom en X5 och det var svårt att se exakt var vagnen befann sig. Det håller jag helt med om. Det jag syftade på var mer att med en flakvagn finns möjligheten att använda den inre backspegeln för att upptäcka om det finns något bakom släpet. Vid backning i områden där det finns mycket folk i rörelse är det svårt att veta om det befinner sig någon bakom det täckta släpet. Det krävs att föraren är ytterst observant och konstant växlar mellan vänster och höger ytterbackspegel med ett tillräckligt högt tempo. Det var mer det jag syftade på med begränsad sikt. Detta problemet finns inte med en flakvagn, såvida inte det står något stort och skrymmande på den. |
|
|
Ah, du menar så. Ja, problemet med att idioter går in bakom en backande bil är ordentligt utbrett. Hade folk bara fattat att de inte ska göra det hade backandet varit betydligt enklare. De fattar ju att de inte gå in framför en bil som rör sig framåt så varför går de in bakom en bil som rör sig bakåt när det är svårare för föraren att se dem? Riktigt korkat. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
För er som har lite tålamod så ändras reglerna delvis den 19 Januari 2013. Det är en EU-anpassning som innebär tillåten totalvikt på 4250 kg. Men även då talas det om någon form av prov för att få framföra ekipage med totalvikt över 3500 kg. Men förmodligen ingen uppkörning. Men i exemplet som trådskaparen hade så räcker inte nya gränsen heller. För övrigt är dagens regler fullkomligt vansinninga. Vi har ett hästsläp på 1500 kg. Det var ok att kör det efter vår E90 men inte efter vår E60 som är bättre dragbil eftersom den har automat och är en stabilare bil. För att få köra efter E60:an måste jag typa ner släpet till under 1430 kg. Det var möjligt, men man måste då försämra släpet för att ha en anledning till att typa ner det. Så idag kör vi med en kulkoppling med 1600 kg sämre maxvikt (tidigare 3000 kg, idag 1400 kg) för att kunna regbesikta det för 1400 kg och kunna använda släpet till den bättre dragbilen. Så blir det närbyråkrater får bestämma för mycket! |
|
|
Mats: Jag håller med dig. Det är konstiga regler, men samtidigt är dessa regler på ett sätt bra för de som kan hanterar en släpvagn men inte tagit BE ännu. Om du har vana att köra med släp, hade det då inte varit enklare att ta BE? Kostnaden för allt som har med Transportstyrelsen att göra (körkortstillstånd, kunskaps- och körprov med mer) ligger på 2170kr. Lägg till ett par hundringar till för teoriböcker. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.