|
|
|
|---|---|
|
Jag har ju nu min 320i E 46. Som rubriken säger undrar jag om deras olja uppfyller de krav ni ställer på motorolja eller rekommenderar ni någon annan? Molly | |
| den funkar bra! finns dom som kör bana och drifting med deras olja i motorn utan problem. | |
|
Kör också med den. Även på bana mellan åt. Det ända jag ändrat är att jag inte kör 2500 mil längre. Bytar var 1000 - 1250 mil istället. Ibland kanske tidigare beroende på hur hårt/mycket jag laddat på ban körningen. Hittills kört 3000 mil med denna bilen. Förra körde jag nästan 15000 mil med innan jag sålde och enbart på biltemas olja 5/50. Varken denna eller den andra drar olja. |
|
| Aldrig haft problem med deras helsyntet.. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Läs vilken klassning (API,ACEA och BMW LL) oljan har så får ni en mycket bra indikation på hur bra oljan är och hur pass lämpad den är för respektive motorer. Att en olja används på bana och drifting ger tyvärr väldigt lite information hur pass lämpad den är för vardagsbilar. Dessa bilar upplever aldrig/sällan de probelm som vardagsbilarna möter och som är de absolut största utmaningarna för en olja nämligen : upprepade starter i mycket låga temperaturer, korta körsträckor med myckt stadstrafik samt långa serviceintervall. |
| Kan väl tillägg då att jag har gjort den bedömningen att det är bättre att byta olja vår/höst oavsett körsträcka än att köpa LL-olja och gå enbart på milen. Det blir ungefär lika dyrt men jag inbillar mig att jag då har en marginal på oljekvaliten/filterkapaciteten... | |
|
Det är absolut inget fel på Biltemas motoroljor, se bara till att den variant du köper uppfyller kraven (eller är ännu bättre) för just din bil. Lite OT, men jag blev nyfiken på Clintan66 bankörning med Biltema 5W50. Upplevde du lägre oljetryck med rejält varm motor? Jag har testat denna oljan i två bilar där jag haft oljetrycksmätare och finner det en smula lustigt att oljetrycket blev ganska lågt (ca 2kg mot 4kg vid normal värme) trots att klassningen snarare ska klara värme bättre med bibehållna egenskaper. Dessa tryckfall fanns inte med vanliga 5W40, även Biltema! ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Kan inte svara dig där pga jag inte har någon ojetrycks mätare. Men du skrev att du prövat på annan bil med mätare. Var 5/40 bättre med trycket? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Ja, de 5W40 jag provade (även Biltema) på dessa två bilar var helt stabila. Det var bara Biltema 5W50 som tappade oljetryck. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Okej. Tack. Testar vi den nästa gång. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Jag servade min BMW 330xi idag med GM:s Dexos 2, 5W-30. Den uppfyller BMW LL04 och kostade 332 kronor för 5 liter. Det är faktiskt billigare än Biltemas olja och till råga på allt fick jag 15% rabatt på de 332 kronorna. Biltemas oljor har jag bra erfarenhet av men om jag kan köpa en märkesolja billigare så mår både jag och min plånbok bättre. MVH Carl |
|
|
Duger Biltemas olja, eller? Duger en billig Volvo/Huyndai, eller? Om man har som livsfilosofi att det duger välja den billigaste bilen, de billigaste skorna, den billigaste mobiltelefonen, TV:n, etc, etc... Så visst duger då den billigaste oljan, oavsett om det är Biltema eller någon annan billig olja. Dock har jag hittills aldrig mött en BMW-ägare som har som livsfilosofi att alltid bara välja det som duger... Men, visst svaret på frågan kan besvaras med: Ja, den duger (åtminstone i vissa fall och under vissa förutsättningar... I mitt eget fall så duger den INTE.) (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
| Nu är det inte alltid priset som avgör kvaliteten. Det har visat sig i olika sammanhang. Det har också påtalats många gånger i detta forum att uppfyller oljan klassningen är det bara att köpa. Då kan man lämpligen använda priset som urvalsgrund. En liten undring. Hur vet man att en olja är bättre än en annan med samma klassning? Finns det objektiva tester på detta? | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
köp riktig olja, och byt ofta. väldigt billig garanti jämfört med motorras mm.mm. |
| Då är det ju bara definitionen på "riktig olja" som fattas. Rätt klassning, sedan kan det stå Biltema eller vara en guldfärgad Castroldunk. Men dunken är olika dyr ;) | |
| Ja det vore roligt att få förklarat vad riktig olja är. LseBeemmer kanske kan reda ut det? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
LseBeemer : Har du en beskrivning på "riktig olja"? Om man går in och köper motorolja via sin BMW-återförsäljare bör denna olja hamna i LseBeemer's "riktig olja" klass. Men sen då? Finns det inte mer att välja mellan? LseBeemer : Kan du hjälpa till och förtydliga kring klassen "riktig olja"? |
|
Min bruxis en Passat -95 har rullat närmare 15000 mil (från 21000 mil till 36000 mil) med Biltema olja (5W40 helsyntet samt delyntet) de senaste 3.5 åren, motorn går än idag knäpptyst utan minsta problem, kör rätt "hårt" emellanåt då jag kan marscha 150-160km/h (ca 4500 varv/min) i 40 mil typ... På äldre bilar upp till ca -02/03 (M undantagna) så kan man med gott samvete köra på Biltema-olja. Som flera andra byter jag senast efter 1200 mil, har även kört på Biltemas filter, inga problem där heller, dock så är original/kvalitets -filter betydligt bättre enligt de allra flesta |
|
| Biltemas olja funkar säkert precis lika bra som BMW's orginalolja, men med lite framförhållning kan man hitta ännu billigare olja som uppfyller kraven. Kolla på www.mapodo.de, t.ex. En anledning till Biltemas olja skulle kanske vara att man behöver den direkt. | |
| Har aldrig testat biltema olja men vet att väldigt många pratar gott om shell helix ultra som säljs å maxi! mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.