|
|
|
|---|---|
|
Kan man byta kombiistrumentet på e39:orna utan att koda?? hade en passat innan och när dioderna dog i den så byte jag kombiinstrumentet och då startade inte bilen(startspärren satt i mättarhuset), och nu har jag massvis med döda pixlar på bmw:n och tänkte fråga innan jag beställer från bildelsbasen. tack på förhand! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Visst går det att byta mot ett begagnat, MEN för att det ska synka med ljusmodulen och överföring av mätarställningen som lagras i bägge måste bägge enhetern vara inkodade med samma chassienummer och det kan BMW bara göra med nya enheter. Du får en extra röd dot vid trippmätareen som säger modulationsläge annars. Viktigt är att du också får ett identiskt instrument från en liknade bil med samma utrustning. DSC bilar går inte med ett ASC bils instrument å vice versa tex. Angående inkodning av begagande moduler så ska ett program som BMW scanner 1.40 el .36 kunna utföra detta, annars finns det ju skumfirmor som utföra detta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kan tillägga att det beror delvis på årsmodellen på E39:an. Tidigare har en löstagbar "ryggsäck" bakpå instrumentet och det är den som innehåller all kodning. Får du tag i ett utbyteshus av samma utförande är det bara att flytta "ryggsäcken" (med batteriet urkopplat!) så är det klart. Är däremot antingen gamla eller nya instrumentet med inbyggd "ryggsäck" så måste det kodas såsom hasso beskriver. Det funkar dock utmärkt och är tämligen enkelt. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
balmgren : allt är lätt när man kan det :) jag har aldrig provat så jag vet ej, dock har jag programvaran 1.40 och interface ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kan Ni ge lite mer info om programvaran? hur och var man kan hitta i den? sökte men hittar inte riktigt på nätet..tack på förhand |
|
|
hittade den... Länk |
|
|
I min felsökning bytte jag till ett beganat mätarhus, jag fick den microskopiska lilla pricken som hasso nämner, men det fungerade perfekt! Synkningen mellan ljusmodulen och mätarhuset är ju egentligen helt irrelevant (i a f inte värt 10.000 som bmw ska ha för nytt hus plus kodning) så länge du dokumenterar mätarställning på det gamla resp. nya huset vid kodning. Är inte olagligt att byta hus, bara att inte upplysa om bilens faktiska miltal. Nu låg inte felet i huset på min bil, så jag har ett mätarhus som ser kanonfräscht ut som du kan få köpa för 600 fraktat och klart (ca 900 kr billigare än bildelsbasen) om du vill, hör av dig i s f, Mvh andreas |
|
|
hmm kikade idag på trippmätaren och visstfan har jag en röd prick som lyser bredvid trippmätaren(bilen är importerad), känns so det kvittar nu då mätarställningen säkert inte stämmer :s vad betyder ASC & DSC?? mvh |
|
ASC och DSC är olika verisoner av antispinn och antisladd system ASC är det äldre och DSC är det nyare, men bägge versionerna har funnits parallellt och man kan inte ta instrumentet från en bil med DSC och sätta på en ASC bil viseversa, det har Janne här på power provat på en 540 och det funkade inte. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tjena! Har också funderingar på ett byte till ett begagnat kombiinstrument. Jag har en 530IA. har letat på bildelsbasen och hittat för dryga tusenlappen. Det sägs från vissa håll att det inte går att koda in ett beggat instrument och vissa säger att det går med BMW scanner 1.36 el 1.4. Vad gäller? Det står olika överallt och det verkar som om många uttrycker sig ungefär: "jag har hört att det skall gå", Det sägs..." osv. Finns det någon här som vet med säkerhet om det går och i så fall med vilken utrustning/prog. Det har nämnts att det bara går att koda ett instrument som har 0 mil. OM det är det som är gränssättande så går det ju att nolla miltalet först med miltalsändringsprogget och sedan koda in det som ett nollinstrument och sedan justera upp miltalet till det aktuella. OBS! Jag tror att huvuddelen som vill montera in ett beggat instrument i bilen gör det för att fixa trasiga pixlar, krånglande mätare eller som i mitt fall, uppfuckat eeprom pga av kodningsförsök med carsoft och INTE för att vilseleda eller lura någon. Att det skulle på något sätt vara olagligt om du inte manipulerar mätarställningen är givetvis nonsens.. Hoppas någon som kan detta, eller har gjort det, svarar och inte bara gissar eller har andra, tredjehandsuppgifter... oso |
|
|
eller så byter du bara ut själva LED panelen i ditt kombiinstrument. Eftersom det var den som var dålig tolkade jag det som. Går att beställa, lite pilligt att meka ihop men det går. så gjorde jag. funkar kanon. |
|
|
"eller så byter du bara ut själva LED panelen i ditt kombiinstrument. Eftersom det var den som var dålig tolkade jag det som." Nej, om det vore så väl så hade det inte varit ngt problem. Jag försökte koda om autolock, halvljus, sekventiell låsfunktion, mm med carsoft och sabbade programvaran i eepromet i klusterinstrumentet. Följden blev: -ingen varvräknare -Ingen färdator eller navi -felvisande tankmätare -bränsleförbrukningsmätaren vispar fram och tillbaka helt okontrollerat -ingen indikation på vxlläge Det går att återställa men det är en flerstegsraket som ungefär är lika krångligt som att bygga en... (flerstegsraket alltså) Först måste jag göra en återställning med progman 28 för att få tillbaka delar av funktionerna. Sen måste jag läsa ut eepromets hexkod med scanner 1.40 och editera den manuellt och sedan flasha tillbaka den för att få bort de sista felen. Och Nej, BMW säger sig inte kunna fixa det! oso |
|
| Jeg satte inn ett begagnat Alpina b10 instrument med blå skivor (320 kmt)i min 540,brukte bmw scanner 1.4 for å prøve å legge inn vin nr og km i instrumentet, men det går ikke,men det går å legge inn instrumenets vin nr i bilens lcm,da forsvinner rød prick og alt fungerer 100% normalt med fel vinnr i bilens lcm,Men rett km går inte.Har kjørt 1år med det nå utan fel. | |
| legger til med km mener jeg rett miltal,og begge bilar hadde DSC. | |
|
Har hittat ett instrument från en 540IA, Jag har en 530IA och det är samma instrument. Dessutom skilljer det bara knappt 300 mil mellan det instrumentet och min bil. Min har gått 21800 och instrumentet står på drygt 22k. Ett fel jag kan leva med. Om det alltså går att lägga in nytt VIN i LCM och det funkar i övrigt är det gott nog. Jag har ju dessutom en nästan rättvisande mätarställning. Har INPA upp and runnig och beställt PaSoft 1.4.0 som borde ramla in om några dagar... :-) Ska testa att få igång progman med INPA-interfacet och göra ett försök att rädda mitt eget först. Stay safe! oso |
|
|
Här är lite info om att programmera om kombiinstrument: Länk tråden är om M5-hus men principen är densamma Länk |
|
| Lyfter gammal tråd..., jag har en 528 96a automat, lådan började strula för ett tag sen och tog då in bilen på bil och motorteknik i Huddinge, dem kollade igenom och lådan var dålig så bytte låda och körde på, detta var i våras, nu i höstas så började det spöka igen, fick meddelande om att lådan går ner i felsäkert läge, åkte tillbaka till bil och motorteknik och dem tog in den och felsökte och felsökte, ägaren av verkstaden tog bilen på långa körningar i Stockholm som jag bad om för att se om det uppstår vid något specifikt tillfälle osv, men det gjorde det inte, så tog ut bilen och körde några dagar medan jag funderade på hur jag skulle göra, slutade med att jag tog den till bilcentralen i segeltorp och lät dem kolla på det, tänkte att dem lär ju ha lite mer resurser och har ju en hel fabrik bakom sig osv, så dem felsökte och kom fram till att kombiinstrumentet är trasig, man får ingen kontakt osv, får nå cambus fel som jag förstod det som, frågade vad ett nytt kostar och fick ett svar på ca 5-6 tusen, frågade om det gick med beggat och han jag pratade med vart lite osäker, nu googlade jag lite och hittade denna tråd, och vad jag förstår på den så kan man byta om man hittar från en bil med exakt samma utrustning osv, då min är en 96a så lär ju den ha den tidiga versionen med "ryggsäcken" på, om det är så så skulle man kunna byta ryggsäcken men behålla själva huset? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.