AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
909

Mystisk värme, E34

Tjena.
Jag har lite problem med värmeregleringen i min 525 touring med lilla kliman (antar jag.. två runda vred för värme, och ett för fläkthastighet).
AC:n kyler fint - på förarsidan. På passagerarsidan kommer bara värme.
Man kan lura till sig kyla om man vrider vredet mellan utblåsen på instrumentpanelen till kallt, och stänger av utblåsen för defroster och fotventilation, men då får man ju inget på fötterna.
Jag hade ur värmeventilerna och rengjorde lite, och de såg väl fina ut, och jag hade ur, isär och rengjorde fläkt-kassetten i mittkonsollen. Kollade lödningar, och det såg väl ok ut, blåste ur med lite tryckluft, och passade på att byta lampan därinne :)
Men, samma sak när jag återmonterat allt. Är det någon som har någon gissning på vad som är mest troligt? En värmeventil trots allt, eller något annat? Kan man mäta sig fram till om bägge ventilerna får ström?

Jag har en 95:a sedan med samma (och fungerande) klima som jag kan byta grejor med, men jag tänkte kolla med expertisen först :)

--
Markus
Troligast kärvande värmeventil.
Kärvar gör dom inte, jag hade ju isär dom och kände efter. Men en av elektromagneterna kan ju vara trasig såklart.

--
Markus
Innan jag bytte mina hade jag isär de gamla och kunde inte se eller känna att något kärvade, men det gjorde de ändå. Elektromagneterna var iaf inte brända.

Men mät så att du har spänning fram. Ska väl stänga vid spänning om jag minns rätt.
Det är där jag är lite osäker på hur jag ska mäta. Det är 12V i en av tåtarna som går till elektromagneterna, om jag jordar i någon (vilken som helst) av de andra två som sitter i samma kontakt.

--
Markus
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det är ju bara 3 pinnar, det är bara testa. 1 av 3 möjliga kombinationer händer inget, dom två andra bör det klicka till.
jag ska jämföra med 95an jag har i garaget, hur det ser ut strömmässigt.
Det är ström i två av kombinationerna som du säger, så det verkar onekligen vara rätt så långt.

--
Markus
Det var en tåt till elektromagneten som helt sonika gått av. Köpte en begagnad ventil och tog magneterna från den, sen funkar det klockrent.
Man kände direkt att det var mer kraft i klikcet som blir när man strömsätter ventilerna.

--
Markus
Trevligt att det löste sig och tack för slutrapporten!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.