AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.937

Slö m3 e36 3,2 liter.

ed
776
edge
520dT M -15
Min m3a har blivit riktigt slö. Förut så drog den på riktigt bra från ca 2200-2400 varv och uppåt, men nu kommer inte den där kicken. Antar att detta har med vanosen att göra? Ska byta o-ringarna. Blir bilen slö om de inte tätar riktigt?
Lödde om magnetventilerna för 2 år sedan och då blev den rejält mycket piggare, så ja tror inte att det är felet. Men iofs så kan kanske nån lödning ha brustit? Gjorde en motortvätt i söndags och det var idag ja märkte att den gick sämre. Vad kan ha tagit stryk vid motortvätten? Spolade bara med slangen ej med högtryck.
Bilen har org rolce-royce vanos som inte har nåra missljud och bilen går jämnt och fint på tomgång.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Lmm!
Som första åtgärd skulle jag byta oringarna, om inte det hjälper får du söka vidare. Kom ihåg att köpa nya skruvar och packningar till locken.
ed
776
edge
520dT M -15
Borde inte tomgången bete sig konstigt om lmm spökar?
inte nödvändigtvis, prova koppla bort sladden till lmm så går bilen på gasspjället istället - går bilen bättre utan lmm är det den som behövs bytas. bilen ska gå bättre med en fungerande lmm än urkopplad. däremot med en defekt lmm funkar bilen bättre med den urkopplad.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Enligt mina erfarenheter så kan en lmm vara trasig trots att man inte märker det. Kan gå jätte bra på tomgång ändå. Men ska man gasa så märker man att det fattas effekt. Min blev också slö när min lmm va trasig.

Låter inte som vanos iallafall.
///
ed
776
edge
520dT M -15
Ok. Har beställt o-ringar, packningar och nya skruv nu. Förhoppningsvis så hinner ja byta på lörda.
ed
776
edge
520dT M -15
Felet är nog 2 trasiga magnetventiler. Är det bara bmw som säljer dessa eller kan man få tag på dem nån annanstans? Ingen som råkar ha nåra över?
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hur vet du att dom är paj, har du mätt upp dom?
ed
776
edge
520dT M -15
Provade att få dem klicka med ett 9v batteri. De va så lite ström i batteriet så dum som ja va så ja testade ja me 12v och då klickade de och sen blev de döda. Mätte upp dem och de visar inget motstånd. Så ja antar att de e döda. Man lär sig så länge man lever...
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Har ett par m-ventiler men de är till 3.0
Är osäker på om de passar. De fungerar iallafall.
Sitter nya oringar på men som sagt. Kolla om de passar på 3.2.

///

Testa löda om de gamla. Kan ju funka efter det.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
ok, tänkte gör samma på mina, men hittade inga småkablar just då, mao ren tur för mig då..
ed
776
edge
520dT M -15
Tack mugellorot men ja vet inte om de passar. Kanske nån vet? Har ringt till bmw hela dan, men de har inte svarat i telefon. Vet nån vad magnetventilen heter på tyska? Tänkte kolla på ebay.
ed
776
edge
520dT M -15
Liten update.
Köpte 2 nya magnetventiler och bytte o-ringar på de andra 2. Ingen skillnad, bilen va fortfarande slö.
Lyfte av minus på batteriet över dagen. Efter det så har den gått perfekt. Känner tydligt impulserna som magnetventilerna ger vanos vid 1500 och 2200 rpm.
Kollade även felkoder idag och raderade dem.

Fanns 2 st:
29-Luftmassemätare Intermittent
01-Bränslepumprelä

Ryckte ur Lmm kontakten när bilen gick dåligt, för att se om de blev nån skillnad. Den gick sämre. Kan detta gett den felkoden?

För 2 år sen så gick säkringen till bränslepumpen. Kan den andra felkoden ligga kvar sedan det hände?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.