AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.405

Bilen dog under färd

El
9
Eliips
320i -01
Tjena.

Var påväg hem från jobbet idag, körde typ en 3 mil när jag sen hämtar upp tjejen.
Hon sätter sig i framsätet och Airbag lampan börjar lysa, det har den gjort fram och tillbaks ett tag nu, troligen ett glapp i sensorplattan..

I alla fall, jag kör ca 20 meter och stereon bara dör på en millisekund för att sedan starta om.
Jag kör ca 50 meter till och batterilampan börjar lysa.
Här stänger jag av bilen för att kolla om något glappat eller dylikt men hittar inget fel.
Testar att starta bilen men den får ingen kontakt överhuvudtaget.
Det klickar från startmotorn utan kontakt, elen i bilen som stereo osv är helt död.

Har testat att starta bilen med startkablar utan resultat..

Är det någon som har en aning vad som kan vara fel? Jag är helt kluven här.
Batteriet är antagligen urladdat och behöver laddas alternativt bytas ut. Har du mätt upp batterispänningen? När du lyckats få igång bilen kontrollera generatorns funktion.

Att en bil inte startar med hjälp av startkablar kan fortfarande bero på dålig batterispänning. Var själv med om en liknande grej i vintras. Försökte starta en annan bil med startkablar, men trots det startade inte bilen. Startmotorn gick knappt runt. Efter att batteriet laddats startade bilen utan problem.
El
9
Eliips
320i -01
Jag servade/fixade bilen för ca 2 månader sen och då låg batterispänningen på dryga halv kraft.
Men kan bilen bete sig såhär även på bara ett urladdat batteri, jag körde ju trots allt 3mil utan problem.

Kollade även säkringarna, finns inget fel där heller.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn tar tändströmmen från batteriet och så länge det finns tillräcklig kraft i det tänder bilen...

Händer att batteriet går sönder genom att det får intern kortslutning mellan två eller fler plattor pga slitage (oxid som lossnar och lägger sig i botten och kortsluter plattorna), då kan bilen bete sig så!
Batteriet brukar inte heller ta laddning ens med batteriladdare när detta händer. Den cell i batteriet som "dött" brukar inte heller bubbla vid laddning med laddare.

Skulle gissa på att det är batteriet som gett upp och behöver ersättas.

Kan iofs vara generatorn som inte ger tillräcklig laddning som då gör att batteriet sakta men säkert laddas ur.

Hur gammalt är batteriet?

För övrigt slits ett batteri mycket mer när det är dåligt laddat, batterier mår bäst av att vara fulladdade!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
El
9
Eliips
320i -01
Tack för svaren.

Jag köpte bilen i Augusti förra året så hur gammalt batteriet är vet jag tyvärr inte.
Men jag mätte batterispänningen i Februari och där angav resultatet på dryga hälften.

Så jag borde satsa på att nytt batteri helt enkelt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova och ladda upp batteriet med en bra batteriladdare först.

Men om du har haft indikation på att det varit "halvladdat" är risken stor att det har gett upp...

Ofta står det ett årtal instansat på en av batteriets bly-polers topp.
Om det är ett BMW "originalbatteri" är risken stor att det är batteriet som bilen en gång levererades med från fabriken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
El
9
Eliips
320i -01
Det är ett original BMW batteri som sitter i. Ska kolla årtalet i morgon.
Monteringen av ett nytt är det något man ska prova på själv? (Har ingen aning då detta är min första bil)

Tack för svaren!
El
9
Eliips
320i -01
Uppdatering.

Köpte ett nytt batteri idag och bilen gick igång utan problem!
Dock lyser "check engine light" lampan. Antar att den lyser för att jag kopplade ur batteriet, eller?
Borde bara vara att åka förbi en verkstad och få den släckt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.