AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.285

Äkta servicemanual till BMW från BMW?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tja!

Finns det tryckta service manualer att köpa till BMW bilar? Jag menar då inte reparationsmanualer av typen Haynes, Bentley och Chilton. Dessa är mer inriktade på konsumenter. Jag menar de som används av märkesverkstäderna och som publiceras av biltillverkaren. I engelska termer heter det "factory service manual" vs. "consumers repair manual".

Jag har stött på något som heter BMW TIS (Technical Information System). Det är en programvara som uppges vara utgiven av BMW. Är det som en digital programversion av servicemanualen? Och går den att köpa lagligt som vanlig privatperson? Går det liksom att gå in på närmsta BMW verkstad och fråga efter den?

Det finns också något som heter BMW ETK. Som jag förstått så är det en digital bildelskatalog?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Både TIS och ETK (reservdelssystem) är utgivna av BMW. Finns ofta på nätet att hitta.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
ETK finns också "online", t.e.x. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bentlyes manualer är riktade till verkstäder i första hand och är i mångt och mycket bättre än BMWs egna TIS. Bentleys plockar ned bilen i molekyler och sätter ihop den igen under produktionen av en ny manual dessutom går dom på BMWs teknikerskola och har full dokumentation från BMW.

Både TIS och WDS finns på nätet sök i forumet

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Hur pass stämmer informationen som finns på Realoem.com/bmw?

Tätningsskruven på motorblocket för kylarvätska har enligt Realoem nummer 07119902291. Men jag plockade just upp en sån idag på en BMW verkstad och den har nummer 07119904539.

Det står dock på Realoem att 07119902291 är "AVSLUTAD". Det betyder alltså att den har slutat tillverkas. Kan den ha ersatts då av 07119904539? För jag sa till de på verkstaden till vilken bil det är, de hittade bilen med serienumret och tog då fram reservdel 07119904539. Jag hoppas att det är rätt då...

Så det finns ingen tryckt version t.ex. av TIS, eller en online version? Och man kan inte köpa en BMW servicebok för just den bil man har? Jag behöver ju inte liksom en stor katalog för alla BMW bilar från 1985 och framåt, det har jag ingen större nytta av.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den här är nog bättre är real oem tycker jag i allafall.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Hej Hasso!

Jag har precis hittat din länk till TIS online. Vilken guldgruva! ;) Jag undrar om det är lagligt... folk köper ju TIS som program på CD skivor... förstår inte hur de kan lägga ut allt gratis på nätet. Det borde vara fritt tycker jag, för alla som vill veta allt om sin bil.

Men vad är WDS för nåt?...

Jag har precis beställt en Bentley manual till min bil. Men i och med att Bentley manualer främst är avsedda för amerikanska BMW så täcker den inte den motorn som jag har i min. Det är en M40B18 motor. BMW 3-serie E36 såldes aldrig med M40 spec i USA. Endast M42 och uppåt.

Så jag blir nog tvungen att köpa en till manual?! :p En manual för motorn och en manual för resten av bilen! ^^ Hur dumt är inte det?! Jag fattar inte hur de kunde fatta beslutet att stoppa in en motor från 1987 i en bil från 1992. Det är lite vrickat tycker jag, speciellt för att vara såld på den svenska marknaden och ej import. Det är fusk! :)
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Jag provade nu att använda lite den där katalogen du länkade till. Den är faktiskt bättre skulle jag säga. Allt liksom presenteras på ett bättre och enklare sätt än Real oem. Tack för länken!

Länken till TIS online: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.