|
|
|
|---|---|
|
Hej. Tänkte om någon av er har tips på hur jag undviker de fula märkena som uppkommer på läderklädseln av den bilbarnstol/babyskydd jag installerat? Så himla tråkigt att förstöra klädseln och tänkte om det fanns någon lösning som inte äventyrar säkerheten men som fortfarande behåller klädseln snygg. Vänligen Sweper | |
| Jag har vikt ihop en filt över klädseln och sen monterat stolen ovanpå. | |
| Jag har kört med svarta sittunderlag (såna som delas ut på ex. hockeymatcher) - då syns det knappt eftersom jag haft svart skinn. Kör man med ISOFix så kan man annars köpa ett liggunderlag, så kan man formklippa det så att det knappt syns. | |
|
Ett skyddstäcke från babypryl-affären som dessutom fångar upp äpplebitar, vattenskvättar mm som kommer ur yngste passagerarens mun av misstag samt skyddar ryggstödet från hans grusiga skor. Han har lyckats tömma en hel pipmugg - ca 1 dl vatten och det låg under barnstolen på skyddstäcket i en fin pöl utan minsta läckage igenom ner till bilsätet. Hade tidigare en frotteahandduk men glad att jag bytt upp mig. Har inte isofix-stol utan den primitiva varianten med remmar till stolen framför och stödben. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Jag kör med de skydden också, men de är för tunna för att skydda mot avtrycken som blir av själva stolen (Framförallt Besafes stolar som jag har, de klämmer åt så utav H-lvete.) | |
|
Ok, ska testa att klippa till ett liggunderlag. På mitt babyskydd så ska man montera dit en "båge" som går upp mot stolsryggen. Denna båge, av metall, sitter stenhårt mot ryggen och lämnar riktigt fula märken. Misstänker även att den kan göra hål i klädseln om den får sitta för länge. Den har inte rundade kanter... helt värdelöst. Jaja, får testa mig fram. Tack för tipsen! / Sweper |
|
|
Så länge inte stolarna skaver igenom skinnet brukar dessa avtryck från barnstolarna försvinna redan efter ett par veckor. Jag hade bara en tunn svart filt under mina stolar på läderklädseln under den tid mina barn satt i bakåtvänd stol. Det fungerade utmärkt. |
|
|
Förutom skydden mot spill och smutsiga skor så kör jag med liggunderlag. Viker dom tredubbla och ska som vara till bältestolen i baksätet så klipper jag ena hörnan så att som passar där hjulhuset tar plats. ___ //Ulf |
|
| Vad sägs om en lite tjockare sittdyna en sådan som man har på utrmöblerna som täcker baken och ryggen. Eller finns det risk att stolen glider då och inte blir lika säkert som ett liggunderlag? Går också i dessa tankar då jag ska köpa steg 2 stolen som ska sitta där bak nu när vi ska färdas 270 mil en riktning? | |
| Testade ett vanligt sittunderlag mot stolsryggen där "bågen" går upp och det funkade bra. Det enda är väl att det inte ser så snyggt ut och att jag får trycka något in i helvete för att klicka dit isofixfästena. | |
|
Nu vet jag inte hur det är med isofixstlar men min rem-fästa stol får enlgit manaulen inte röra vid stolen framför - det ska vara minst 10mm mellan barnstol och stolen framför. Därför blir passagerarplatsen fram reducerad till en plats för annat barn eller någon annan småväxt. En fullväxt åker inte bekvämt höger fram sedan barnstolen flyttade in. Det ska nog inte vara för mcyket mjukt matrial mellan stol och underlag för så sitter ju stolen inte lika bra fast och säkerheten reduceras. Jag tycker det är skandalöst hur lite ingenjörskunskap som lagts ner på barnstolar - i alla fall de som fästs med remmar - de är ju primitiva och inte särskilt användarvänliga. Bälten ska träs hit och dit och remmar och stödben spännas hit och dit - inte är det självklart. Jag överväger starkt isofix nästa gång - klick så är det klart. Men så får man byta stol då barnet väger mer än 18kg om jag minns rätt. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Jag har vikt och lagt en svart billig filt från Ikea tillsammans med en av barnens målarböcker under den bakåtvända stolen, boken är med mjuk pärm och fördelar vikten utan att göra fula märken. Stolen är en Britax Freeway om jag inte minns fel. | |
| Denna finns också, har dock inte provat den Länk | |
| Grandy jag tror den du länkar till är riktig skit pga attden är för tunn. Jag ska köpa mig ett hederligt liggunderlag som man har när man sover sovsäck. Blir nog bra | |
|
Ajvar: ett liggunderlag för under 50-lappen skyddar garanterat bättre än den "super mat" för 269kr. Dom som tillverkar och säljer barntillbehör är inte blyga att ta betalt... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.