AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.799

Byta ut E39 525 mot E36 316 av ekonomiska skäl?

Visa användare
42
Crave
528i-96
Hej!
Som rubriken säger så skall jag byta bil, pga av ändrad jobbsituation. Jag kommer att börja med en utbildning och där med bli tvungen skära ner på utgifterna rejält. Bilen kommer att därmed dom närmsta två åren endast användas som transportmedel från punkt a till punkt b. ca 50/50 Stadskörning och landsväg. Ca 140 mil i månaden kommer att avverkas.

Jag kör nu en 525iA 01, en underbar bil som jag trivs mycket bra med. Bilen har ju dock sina kostnader och kompromissen göra att bilen därför behöver bytas ut framöver.

Förbrukningen är ju snål på landsväg ca 08-09L, dock så går det åt andra hållet i staden och blandad förbrukning ligger i mitt fall därför på 1,2. Och bensinen går ju som sagt uppåt i pris.

Skatten ligger på 2900kr.

Försäkring i mitt fall 1000kr månad.

Sedan har ju E39 m54 sina problem med vevhusventilation, absgivare-styrenhet osv som kan ställa till det på vintern med onödiga kostnader.

Det känns som att man borde kunna halvera kostnaderna? ( för att inte tala om körglädjen och komforten)

BMW 316 E36 94- är det jag kommer att tänka på som ersättningsbil. Är det någon som har några praktiska tips och erfarenheter av denna modell, eller ett liknande ekonomibyte? Bör jag försöka ha kvar E39an ändå? Eller ska jag satsa på en annan modell/märke? Även som jag är tvungen att vara ekonomisk vill jag inte köpa en Nissan Micra.

Dela med dig av din åsikt, tack!
Är det bara månadskostnaden du vill ha ner eller vill du ha lös pengar med?
Visa användare
42
Crave
528i-96
falsterbo: En E46 vore fint men då hittar jag inte mycket för 25 tkr.

Ge: Månadskostnaden är den största anledningen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En äldre bil behöver sannolikt mer reparationer...

Kolla om det är nån som vill byta bil på Blocket? Då kan du ju kanske hitta nåt vettigt?

Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
ABS-givare och styrenhetsproblem är i stort sett ett pre-faceliftproblem vad gäller E39.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
betalar du 1000 kr i försäkring per MÅNAD för denna bil så hade jag sett över försäkringskotanderna först. Bor du i storstan och är under 25 och kör många tusen mil/år?
Av summan att dömam låter det så men kolla om du inte kan hitta billigare försäkringar, tex via jämförelsesajter som insplanet.
Jag betalar ca 5000 helförs per bil jag har, bor i mellanstor stad, 41 år och iofs eget garage (larm, märkt etc). Men 12 kSEK/år för försäkring lät dyrt i mina öron. Och då tror jag att cabben nog räknas som en extra skadebenägen "bus-bil" medan touringen nog mer klassas som lugnare familjebil.
För min del har köp av ny beg bil inneburit startkostander för att få upp den till önskat skick och önskad utrustningsnivå ( tex eftermontera dragkrok på touringen).

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
E39 an är dyr i försäkring
Visa användare
42
Crave
528i-96
falseterbo: Den 318 du länkade är ok för pengarna, men tyvärr inte säljaren och annonsen som har 15 stavfel. Och jag bor i norra Kalmar, vilket är för långt att åka för en sådan säljare. Men jag håller ögonen öppna. E46 är en bra bil för pengarna om jag hittar rätt bil. 320 dock är enligt mig en mellanmjölk jag gärna hoppar över pga prestandan kontra bensinförbrukningen.

325cabrio: Jag håller som sagt med att det är hutlöst med dom pengarna för en sådan ändå stor och säker bil med förhållandevis liten motor. Jag är 23 år och bor i en mellanstor stad, halvförsäkring med vilttillägg. Helförsäkring hade gått på över 20 tkr. Att jag är ung är just det som är problemet med försäkringen. Att jag har haft 5 skadefria år spelar visst ingen roll så länge man är en snoris.

Crave: tror inte en 316 e36 blir så mycket billigare då den inte är så mycket snålare än din 525 på landsväg/motorväg men givetvis blir den mycket snålare i stan.. om jag vore du skulle jag försöka hitta en fin 316 compact 97/98 årsmodell och framåt.. compacten just för att den är något enklare än de övriga e36:orna och så sägs driftsäkerheten vara väldigt hög på dessa.. annars skulle jag nog satsat på en så ny golf som möjligt för dessa pengar..
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Länk
Länk

Jag har alltid varit nöjd med mina 318i. Bra kompromiss vikt effekt.

Riwa
Crave : Bränsleförbukningen hos en 320 är väl inget att anmärka på? Jag körde precis 2 x 37 mil bestående av ca 50% motorväg/2+1 väg och resten slingriga landsvägar. Bilen drog 0.77 l/milen. Ren stadskörning brukar den dra ca 1 l/milen. Min tidigare E36 320 hade liknande förbrukning. Känns iallafall helt ok enligt mig. Jag skulle aldrig byta ut den lilla trevliga sexan mot en fyrcylindrig variant. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.