AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.236

Vibrationer i förarstolen

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag har problem med vibrationer som känns i förarstolen, de märks även på så sätt att exempelvis solskyddet på samma sida och innerspegeln vibrerar. Det är inte jättestarka vibrationer men de märks i sätet. De uppträder mellan 60 och 80 km/h samt lite till och från från 140 km/h och uppåt. Jag vet inte om de upphör sedan men till 180 är de med i alla fall.

Idag pallade jag upp bakänden för att titta och "känna". Med en fast nyckel som känselspröt försökte jag kolla om de kommer från drivaxlarna eller bakänden av kardanen. Jag kunde inte fastställa några vibrationer. Av en slump märkte jag att man känner vibrationerna i förardörren så jag började känna av hela karossen. Det märks lite i nederkant av framskärmen, bakom hjulhuset, samt när man känner på förardörren i nederkant. På bakdörren kunde jag knappt känna något, inte heller längre bak. På passagerarsidan kunde jag inte känna några vibrationer alls. När jag funderar på vad det kan vara just där kommer jag fram till kardanaxeln. Man sitter ju nästan rakt över främre delen av kardanen, där den ansluter till växellådan. Saken är den att kardanen renoverades (det byttes ett knutkors, jag är inte säker på vilket samt balansering naturligtvis) för inte länge sedan, det är inte många hundra mil den gått sedan dess. Även stödlagret är rätt nytt, det är också motorlagren. Växellådans bussningar har några år på nacken men har inte varit med mer än kanske 1500 mil. Trots detta känns det som att problemet är kardanen.

Hur ser det ut runt utgående axeln på lådan vid skarven låda/kardan, kan man skada något där om man kör med obalans för länge? För tre år sedan bytte jag stödlager eftersom det var slut, kardanen slog vid acceleration. Ett tag efter det fick jag problem med vibrationer som ledde till renoveringen av kardanen.
Om man bortser från mina teorier, kan det vara något annat som orsakar vibrationerna? Man kan ju inte utesluta bakhjulen men de är nybalanserade så det borde inte vara de.

Th
593
Theobald
750ial -88
Du ser ut att ha en 750 av samma årsmodell som jag har. Jag har sedan jag skaffat bilen haft en vibration i bilen som jag inte likaliserat. DEn här vibrationen uppstår tydligast kring 1200 varv och den känns även vid stillastående. Du kännre kanske av dina vibrationer när du kör!?

Finns mycket som kan åstadkomma vibrationer. Defekta fördelarlock, tändstift, tändkablar, LMM, bränsletillförsel (pumpar), spridare, avgassystem,
motorkuddar, etc etc...

I värsta fall kan det vara topplockspackningen som gått, nån ventiler som kärvar, lyftare. Jag har fått rådet att provtrycka motorn för att kolla kompressionen. Har inte nått dit ännu!

"Nöden är uppfinningarnas moder."
Th
593
Theobald
750ial -88
Lokaliserat skulle det naturligtvis vara! Bilen är ännu inte ett lik som kan likaliseras! :)

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Javisst, om inte motorn går som den ska kan det bli vibrationer, det har jag också erfarenhet av. Mitt problem är dock något som känns bara när jag kör.

Th
593
Theobald
750ial -88
Det finns flera trådar i forumet där det här problemet tas upp. Gå till sökfunktionen och lägg t.ex in texten (utan citationstecken):

"vibrationer NEAR e32"

så får du upp lite alternativ. Du kan säkert söka på bara vibrationer också.

Lycka till!

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Eftersom vibrationerna verkar komma från det området lossade jag på kardanen där den sitter monterad mot lådan. Den "platta" som sitter mot utgående axel är lättrörlig, inget nämnvärt motstånd när man vrider den. Den andra halvan av knutkorset däremot går betydligt trögare, dock utan några tendenser till att sitta fast. Följande bild visar vilken del som går lätt och vilken del som inte löper så lätt. Länk Hur sannolikt är det att trögheten i ena delen av knutkorset orsakar de vibrationer jag har?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.