|
|
|
|---|---|
|
Mitt centrallås gav upp i vintras. Ingen av centrallåsmotorerna reagerar när jag vrider nyckeln i någon av låsen. Jag måste alltså gå runt och låsa/låsa upp varje dörr manuellt Jag har därefter gjort följande: * Letat reda på kabelschema för centralåset * Kontrollerat säkringar * Letat kabelbrott i bagagelucka och framdörrar * Kopplat upp mig med Carsoft och letat felkoder Det enda genombrott jag gjort, har skett med Carsoft. Det visar sig att det går alldeles utmärkt att låsa/låsa upp/samt deadlocka mjukvarumässigt med Carsoft. Jag hittade ett gäng felkoder som jag lyckades återställa, men det dök upp nya. Bl a. overload på doorlock heater. Övriga felkoder kan jag återkomma med. Eftersom motorerna bevisligen fungerar m h a Carsoft så verkar även kablaget vara helt. Kan det vara min ZKE-box som lagt av? Någon som har någon erfarenhet av liknande? | |
|
Jag har exakt samma problem på min E36 och har felsökt precis som du. Mitt centrallås funkar oxå perfekt i Carsoft. HAr du fjärrlarm på din? Det enda jag lyckats få reda på genom otaliga google sökningar är att reläerna brukar vara dåligt lödda i ZKE-boxen. Jag har dock inte haft tid att kontrollera min egna box. Vad jag förstått ska man kunna mäta på plint X13253 kabel 19 till ZKE boxen om det ligger spänning när man låser där. Kabel 13 används för fjärrlås (samma funktion som 19 tror jag) Min tanke var man iaf vet om boxen får signal att låsa men som sagt, har inte haft tid att kolla själv. Återkom gärna när du hittar felet! |
|
|
Jag har ej fjärrlarm, men jag planerar att installera fjärrlåsmodulen så snart centrallåset fungerar. Har du fjärrlarm/lås på din? Fungerar remoten i sådant fall? Jag planerar att ta en tripp till lokala returbilen och norpa en ZKE-box i helgen. Det borde inte hamna på mer än 50-100kr. Återkommer när jag provat den. |
|
|
om ni låser med nyckeln i låset i dörren så låter det som om låskolven inte ger signal till modulen så jag hade börgat att felsöka i förardörren. Vänligen- Stefan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Läs min 316G klimatorkompenstorblogg :) kan kanske ge nån ledtråd:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag hittade inget i din blogg hasso. Letar jag på fel ställe? Centrallåset ska funka även om du låser på passagerardörren. Kabelbrott är ju vanligt på dessa bilar men jag har inte hittat något, inte ens i bakluckan. Mest därför jag misstänker boxen. När jag får tid ska jag mäta upp den... Min "måste veta vad det är för fel" hjärna gör att jag måste laga den gamla boxen om det går;) |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, tack vare din blogg så har jag nu ett fungerande centrallås! Jag gick ut och gjorde ett snitt i golvmattan strax under gummimattan. Där under så hade plinten mycket riktigt ärgat sönder. :) Dessvärre så hann jag köpa en ny centrallåsstyrenhet för 250kr på skroten, så om någon behöver en sådan så är den till salu. |
|
| Hasso, när vi ändå talar centrallås så såg jag i din blogg att du höll på med larmmontage. Jag tänkte montera fjärrlås på min compact och det borde vara en snarlik procedur. Är det så att det ska finnas färdigdraget kablage för detta? Enligt något internationellt bimmerforum så ska det finnas en grönt plint bakom handskfacket för detta ändåmål. Jag har inte hittat något sådant, har du någon ledtråd? :) | |
|
Nu har även jag ett fungerande Centrallås! Härligt härligt. Nu ska jag bara hitta 2 fjärrkontroller till larmen för mina har förra ägaren totalförstört. Tack för tipsen med plinten förresten! PatrikeN, du kopplar larmet till ingång 19 på ZKE:n. Om det var centrallås styrningen med larmet du tänkte på? |
|
Jo jag kom inte så långt då jag upptäckta att det inte gick att använda ordinarie dörr och luckbrytare till det larm jag har det larmade när jag stängde dörrarna istället oavsett hur jag riggade larmet för olika brytar varianter, jag har köpte tre separata dörrbrytare som ska dit, samt så stämmer inte de hänsvisningar som jag har för carguards larmmontaget med verkligheten riktigt heller för just fjärrinkoppling för centrallåsen från larmet, men jag har lite ideér hur jag ska komma runt det också. men tiden har inte räckt till. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tjenare! jag har bytt motor i min e36 325 coupe -1993... allt funkat tipp topp i cirka 6 månader.... men nuså står bilen å larmar hela tiden å centrallåset har gett upp.... så jag kommer inte in i bagage luckan för att lyfta batteri kabeln heller... det är bmw orginal larm på den, å bara nyckel ingen dosa... så för att inte störa grannar å för att batteriet inte ska ladda ur har ja koppla ur larmtutan å säkringen till blinkersen.... så de ända man hör är klickljudet i coupen plus den lilla röda lampan framför växelspaken... Jag har prövat sätt mig i bilen å startat den... å den går ju runt å så fint men startar inte... så antar att de gått i nån startspärr eller nått... Nån som har erfarenhet? mvh Emil e36 325i coupé vanos -1993 |
|
|
Ska även tillägga hasso, har kikat i din blogg men jag hittade inget om larm centrallås där? : / ciaaaooo e36 325i coupé vanos -1993 |
|
|
någon? : ) e36 325i coupé vanos -1993 |
|
|
tacksam för svar : ) skriver så detta ska komma högst upp i forumet ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.