AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.301

Oljeservice 123d

bo
15
boeing767
123d-09
Mercedes E350 cdi-12
Hej!
Jag har en 123da 09 som just rullat 2000 mil. Bara varit på service en gång då de bytte bromsolja.
Serviceindikatorn säger att jag inte behöver byta olja först vid 3000 mil eller om ca ett år. Märkligt tycker jag då bilen rullar varje dag men korta sträckor. Vad har ni för erfarenheter om detta?

Trollet
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Många gör ett extra olje- och filterbyte mellan ordinarie byten utan att nollställa serviceintervallerna, det tycker jag du också borde göra.

Även om oljan klarar långa bytesintervall så slutar oljefiltret att rena efter ca. 1000-1500 mil.

Mvh
Jag byter också mellan intervallerna, lätt jobb har man de rätta (enkla) verktygen - 15min jobb på GDS hall. Det blir byte till 5w40 Castrol sport LL04 före vintern, sen byter BMW till tjockare TWS (10w60) på våren...
bo
15
boeing767
123d-09
Mercedes E350 cdi-12
Jo det låter vettigt. Men varför är det så långa intervall, kan det ha att göra med att det är "fri service"?

Trollet
Såna långa intervaller är numera standard på många moderna bilar med förbättrade toleranser på motordelar och bättre s.k. longlife oljor. För vanliga användare är det väl en fördel att inte behöva åka in ofta. Kör man få mil så blir det inte så mycket service som är fri på 3år, det stämmer...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.