AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.564

Något fel på växellådan?!

Lj
7
Ljunken
BMW 540iA touring -99
Hej!

Jag skulle behöva all hjälp jag kan få med min BMW 540ia touring-99.

Det är min första BMW och jag är mycket nöjd med bilen, MEN jag har ett problem!

När jag startar bilen och lägger i "driven" och ska åka iväg så är det som att det "slår" till i bilen. Om jag lägger i driven och gasar lite för att åka iväg så känns det som att det slår till i växellådan eller om det är någonting annat men den gör bara så en gång och sen är det bara att köra. Den gör inte så varje gång man ska åka iväg men är man lite för snabb på gasen efter att driven har lagts i så smäller det till. Om man istället väntar en liten stunden efter att driven är i så är det inga problem. Bmw:n växlar i övrigt fint när man kör men det är just vid starten som det smäller ibland. Detta kan även hända om du står och väntar tillexempel vid en rondell för att få köra ut och ska åka iväg så smäller den ibland när man ska gasa iväg.

Är det någon som har varit med om detta förrut eller vet vad som är fel? Kan det vara så att neutralen hoppar i när man kör ut i rondellerna? Slirar växellådan?Tappar den trycket i växellådan? Detta är ingen bil som jag har lekt runt med och kört som en tok (vet ej vad tidigare ägare har gjort dock) och växellådsoljan är bytt på den nyss. Jag tänkte att jag skulle fråga på detta forum först innan man kontaktar någon dyr verkstad....

Tacksam för alla svar!!

MVH // Linda

Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Som du beskriver så låter det som du har glappa bakvagnsbussningar! Så då du lägger i driven och bilen börjar driva framåt så flyttar sig bakvagnen fram och därav dunket. Mycket vanligt fel på äldre BMW bilar. Dock inte allt för vanligt på en E39:a. Hur är det då du kör i farthinder etc kan du få fram dunket där? och hur känns den efter vägen? svajjig?

Mvh(Joel
Lj
7
Ljunken
BMW 540iA touring -99
Hej! Detta ska jag absolut kolla upp, tack för tispet!! :) Ska även prova att åka över lite vägbulor (har en hel del i den här staden) och kolla om det händer samma sak då. Tycker dock inte att den är speciellt svajig..

Men jag är fortfarande lite fundersam över just när man har lagt i driven eller när man åker ut i en rondell ( då har man ju kört ett tag och driven har varit i ett tag) Om jag bromsar in före en rondell och står stilla eller rullar lite lätt och ska skynda mig ut lite i rondellen eller en korsning så känns det som att växellådan har frikopplat eller att driven har hoppat ur. Det känns som att man knappt hinner iväg innan dunket/smällen kommer ibland. Kan det hända ibland om det är fel på bakvagnsbussningarna eller ska det hända jämt? Det går ju att köra om man är försiktig på gasen... Men å andra sidan så växlar ju bilen fint i övrigt, så himla konstigt fel tycker jag! Det är lite svårt att förklara men det låter som ett dovt dunk och det känns även i bilen. Du tror inte att det är något fel på växellådan iallafall? Jag blir bara glad om det inte är det för jag kan tänka mig att det inte är gratis att fixa sånt! :/

MVH // Linda

Lj
7
Ljunken
BMW 540iA touring -99
Kom på en till sak! Vet ej om det har att göra med det felet som du nämde, men lika bra att säga det också! ;) Ibland kan man höra något typ av gnisslande eller skrikande ljud som verkar komma underifrån bilen... Det lät mycket ivinter men även nu på sommren men mer sällan... Om man sitter på förar/passagerar sidan så verkar det som att det kommer rakt underifrån alt. bak i bilen. Det låter inte som att det kommer från motorn och det har inget att göra med vad för växel man har i för åker man längst vägen och lägger i neutralen istället för driven och bara rullar så låter det även då. Det är inga bromasar eller fel på hjylen heller....Hänger det ihop med glapp i bakvagnsbussningarna eller är det ett helt annat fel? Vad kan det vara? Håller på att bli tokig!!

// Linda

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
kolla oljenivån i lådan.så den är rätt
och vänta alltid på att växeln gått i vid skiftande till D eller R innan du trampar på gasen, du kan spräcka lamellhusen annars.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Lj
7
Ljunken
BMW 540iA touring -99
Ojan är nyligen bytt i lådan så nivån på den ska vara ok (Bytt på verkstad). Det handlar inte om att jag trycker ner gasen i bott eller inte ens till till hälften för att det ska smälla/dunka till.... Detta händer både vid ilägginng av driven och även R men det kan även smälla/dunka till under körningen vid tillex: vid inbromsning inför en rondell och sedan ska man köra iväg då ligger ju driven redan i som sagt. Men det händer inte jämt och det går att undvika om man låter bilen få rulla iväg av sig själv lite först och sedan gasar man.

MVH // Linda

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.