|
|
|
|---|---|
|
Har en 525da E61 som gått 15000, funderar nu på att chippa denna. Ska byta olja i lådan efter sommarn, undrar om man kan chippa denna bil och den pallar det, lådan etc, vad klarar lådan egentligen i min bil, har letat runt men inte hittat något. Ska inte ligga på bana och köra men vill inte förkorta livslängden på bilen! Sen undrar jag vilket chip ni kan rekommendera, har funderat på BSR, finns det någon som kan motivera varför dom skulle välja BSR eller välja något annat? Tacksam för alla svar! | |
|
Fråga ett passar jag på, med undantag för livslängden, den blir förkortad om du höjer effekten, det går i princip inte att komma ifrån, frågan är ju hur mycket förkortad om en märkbart. Jag håller på att titta runt lite nu och jag kommer nog köra V-tech till min. ESS och V-tech har gott rykte här på forumet, där finns en hel hög med trådar om vilken tuner man ska använda och varför osv, en sökning ger dig nog en skaplig stunds läsning. // Mvh Andreas |
|
|
Tack för svaret! Förstår att det är svårt att svara på hur lång livslängd bilen får. Undrade dock bara om folk här på forumet kan rekommendera att avstå från att chippa bilen. Angående chip så har jag läst det som jag hittat på forumet och kan inte påstå att något chip sticker ut mer än det andra, där folk säger att detta chip är absolut det bästa. Anledningen till att jag funderat på BSR är för att man får verkar få ut bästa prestanda från det samt att hela bilen verkar jobba gemensamt med alla delar från BSR chippet. Undrar dock om någon vet vad lådan pallar (nm) i en 525dA -06 ? |
|
|
Jag tror att det är en 6HP26, så den ska väl klara 600Nm? Däremot tycker jag att du borde byta automatoljan innan trimningen... ;) Mvh |
|
|
Olja ska jag byta innan jag chippar. Så dessa uppgifter stämmer alltså inte? Länk Någon annan som har en uppfattning om chippar och vilket som verkligen är det bästa? |
|
| Dom specifikationerna uppger ju motorns max vridmoment på 400Nm. Det rob_tj_72 uppger är max moment som lådan tål. D.v.s. det finns en hel del marginal vid trimning. | |
|
Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Tackar för alla svar! Nu återstår bara själva chippet! Någon som har nån åsikt om vad man bör välja och inte välja samt varför? Är som sagt inne på BSR men finns det något som talar för att man ska välja något annat? |
|
| både BSR , Vtech och ESS är populära , vet att det är många som kör diesel och främst bmw som satsar på någon av dom två sista ... | |
| Bluefin från superchips. Kostar 455 pund om man beställer direkt från England, D.V.S. 1/2 priset jämfört med BSR! De vet vad dom gör eftersom dom har sålt 500000 enheter. Om du byter bil inom ett år får du fri uppdatering av programvaran. | |
|
Köp gärna från nån som har en handhållen enhet, och där du kan välja mellan 2 (eller fler) mappningar; En mapp som ger lite mindre effekt (steg 1) - men där karaktären på motorn inte blir lidande och som du kan köra på hela tiden, och så en mapp som ger maximal trimning (steg 2) - men som frestar på motor och drivlina mer. Mvh |
|
| Aha. Visste ens att det funkade så. Trodde det var 1 steg liksom. Någon som vet om BSR har det? Btw, BSR verker ge mest effekt av alla och ändå ha koll. Men som sagt så är jag öppen för förslag, någon som chippat en 525dA E61 -06 som vet om det funkar bra? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.