AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.222

olja e36 förvirrad av text

ad
62
adrenaline11
e36 323i -96
Hej!

Ska köpa olja till min e36 323i, de flesta rekommenderar 5w40 då jag kör året runt. Tänkte köpa: Motorolja 5W40 Mobil Super 3000 då den finns billig på Jula för 449kr/4l

Dock så blir jag förvirrad då jag läser texten på oljan t.ex:
"För dig som regelbundet kör i krävande förhållanden där oljan kan hjälpa till att bekämpa de skador som upprepad hög motorbelastning medför. "
De skriver även att det är för högpresterande osv...

Är det här rätt olja för mig? Låter ju nästan som den är till en formel1 bil...
Den kostar lika mycket som Shell olja, men jag antar att mobil1 är bättre?

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du ska ta all typ av sådan text med en nypa salt. Det gäller inte bara motorolja, det gäller allt från tvättmedel till brödrostar :-)

Det finns otaliga "oljetrådar" men här kommer en kort summering.

Vid köp av motorolja är det två saker man ska ta hänsyn till (märke, utseende på flaska, text på flaska och dylikt spelar sedan ingen roll)
- rätt viskositet
- rätt klassning

=> Viskositet <=
Anges med två siffror, tex 5W-40.
Första siffran är kallviskositeten. Ju lägre siffra, desto mer lättflytande är oljan vid riktigt kall temperatur. 5W fungerar fint, men är det riktigt kallt där du bor och bilen alltid står ute utan motorvärmare osv så är 0W att rekommendera.
Andra siffran är varmviskositeten. Ju högre siffra, desto mer trögflytande är oljan vid normal driftstemperatur av motorn (man mäter vid 100 grader Celsius). Motortypen avgör framförallt vilken siffra du ska ha. För din motor blir 40 alldeles utmärkt.

=> Klassning <=
Finns två generella klassningar, API och ACEA.

API-klassningen för bensinmotorer anges med bokstaven S följt av en bokstav.
API-klassningen för dieselmotorer anges med bokstaven C följt av en bokstav.
Ju högre den där sista bokstaven är, desto bättre är oljan.
API SL och API SM är de vanligaste idag. Högsta är API SN men den är såpass ny (kom i Oktober 2010) så att få oljor har hunnits klassas om.

Din motor ska ha en olja klassad ACEA A3. Här gäller INTE att en högre siffra betyder bättre olja. Det finns oljor som är klassade som ACEA A1 eller ACEA A5. Dessa ska du inte ha, då dessa oljor är speciellt gjorda för att passa bränslebesparande motorer.

BMW LongLife-klassningen är en kvalitétsmräkning som BMW har för att märka de oljor de anser uppfylla deras krav för att klara de allt längre serviceintervall som nyare motorer/bilmodeller ofta har. Att göra en olja som håller ett halvår är enkelt - men att göra en olja som bibehåller sina egenskaper under tex 2 år är otroligt mycket svårare.
Det finns BMW LL-98, BMW LL-01 och BMW LL-04. Din motor behöver ingen av dessa klassningar. Men skulle du hitta en olja som tex är märkt med BMW LL-98 eller LL-01 så är ju inte det någon direkt nackdel :-)
Köp istället en billig men bra olja och byt olja (och glöm inte att alltid byta filter samtidigt som du byter olja) lite oftare istället så kommer din motor att må alldeles utmärkt!

Så det enda du behöver hålla utkik efter är följande saker
Viskositet : Oljan bör vara 5W-40 eller 0W-40
API : Oljan bör vara API SL eller API SM klassad
ACEA : Oljan ska vara ACEA A3 klassad
BMW LL : Oljan behöver inte ha någon BMW LL klassning (men har den det är det bara en extra bonus)

Så länge din olja uppfyller de första tre punkterna så kommer den att fungera finfint!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med ovanstående information kan du surfa runt bland alla oljor och enkelt avgöra om oljan är lämplig eller inte för din motor (och undvika bli förvirrad av alla reklamfloskler).

Låt oss kolla på Mobil Super 3000 5W-40, här är länken till den
Länk

Men där stod inget intressant, allt det intressanta står i produktdatabladet men tyvärr har Mobil klantat sig och länkat fel på ovanstående sida. Men här är iallafall en fungerande länk till produktdatabladet
Länk

Som du ser så har den oljan följande klassningar
- API SM
- ACEA A3
- BMW LL-01

Kommer att fungera klockrent till din motor. För säkerhets skull så ta en titt på baksidan av flaskan och dubbelkolla att det står samma sak där.
ad
62
adrenaline11
e36 323i -96
Tack för riktigt bra svar :)
Kanon svar Bmw slangen. Själv också lite förvirrad när man läser allt och vad de olika sakerna betyder.

Som du skriver, så kollade jag här Länk
och den verkar fylla kraven du skrev. Vad betyder B3 efter sned strecket.
Jag bytar olja var 1000 mil c:a för jag tycker det känns för långt mellan med 2500 mil.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
ACEA B<x> klassningen är för diesel-motorer, ingenting vi bensinare behöver tänka på :-)

Javisst, Biltemas olja fungerar finfint. De har numera även 5W-30 BMW LL-04 klassad olja.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Till ovanstående kan tilläggas att 0W-oljor brukar nästan alltid ha en äkta syntetisk basolja, medan en hel del 5W-oljor "bara" har en högraffinerad typIII-mineralolja (sk. EHVI eller VHVI-olja) som basolja, trots att de flesta oljebolagen skriver "helsyntetisk" om EHVI-oljor...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Okej. Tackar för lånet i tråden adrenalin 11 och tack för svaren.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En kortfattad förklaring till de olika ACEA klasserna, där A är för bensinmotorer och B är för dieselmotorer.

A2/B2 : Föråldrad klassificering som inte längre används (utgick 2004)
A3/B3 : Högkvalitativ olja
A3/B4 : Som A3/B3 fast även lämpad för direktinsprutade dieselmotorer
A1/B1 : Bränslebesparande olja för bensin- och dieselmotorer som är specifikt designade för att kunna använda en olja med låg viskositet och friktion (får ej användas i motorer som inte är designade för detta)
A5/B5 : Som A1/B1 fast även lämpad för extra långa serviceintervaller

Nu finns även en C klass för att märka upp hur bra en olja passar för motorer med olika typer av avgasreningsanordningar, främst då TWC (Three-Way Catalyst) och DPF (Diesel Particulate Filter), och diverse krav på SAPS (Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur) nivåer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.