AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.211

lite funderingar inför köp

Sida 1 av 2
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Har så gott som beslutat mig för att köpa en z3 roadster för dagarna då solen skiner. Ett par grejer slår mig dock när jag bläddrar igenom annonserna o jag tänkte höra om någon här vet hur det ligger till.
Jag måste köra automat pga en skada och undrar om 140 hästar blir väl segt, det är 1.9 modellen som både är vanligast o billigast. Någon med erfarenhet? Wikipedia säger att bilens vikt är 2,590–3,186 lb (1,170–1,445 kg) Antar att den lättare är coupen?

Hörde av en slump om chiptrim som gått mig förbi trots att jag varit motor intresserad hela livet. Är det en bra lösning för att ge den lite extra kraft?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Själv har jag den minsta sexan på 150 hk. och för mitt användande så räcker det fullt ut, 1,9 väger väl mindre så bilarna kanske kan jämföras på så sätt.

Svaren du förmodligen kommer att få är att motorn är alldeles för klen, du ska välja en 2.8 eller helst en 3.0 och visst allt beror vad du ska ha bilen till och hur du ska använda den. för mitt vidkommande så behöver jag inte större motor då jag kör och njuter av cabben vid härligt väder och den bara används som hobby, att tävla vid rödljus förekommer inte i min värld.

Tänk efter vad den får kosta och hur du ska använda bilen så blir nog ditt köp rätt för en underbart ljuvlig bil är z3 just som hobbybil, ska du köra bruks så är det nog mindre lämpligt val.

mvh Uffe/bildock
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Jag är som dig Uffe, jag ska ha den som en hobby, el ett intresse. Jag är inte ute efter att köra fort, hittar hellre små krokiga vägar och njuter av att ha en bra bil. Men min första bil var en 316 coupe och den var väl bra att lära sig köra med men det vart lite segt. Lite drag vill man ju ha för de tillfällen man vill gasa lite! Tänker att automaten fungerar bättre med lite hästar att jobba med dessutom. Tack för din kommentar!
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Passar på o ta en fåga till här som dykt upp hos mig: Visst har Bmw sen länge kedja, inte kamrem, gäller det även Z3 från 90talet?
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Jag tror att man slutade med kamrem -94 iaf på de 4cylindriga spisarna.

Riwa
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Samtliga Z3 har kamkedja. Sista BMW:n med kamrem var 518 E34 årsmodell 1994.

/Masten
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Ok, jag anade det. Det blir en Z3 från Tyskland så fort semestern börjat!
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Jag är kluven. De billigaste Z3orna har ingen AC. Kan kan verkligen leva med det? Jag har sagt att jag aldrig igen ska köpa en bil utan, men nu funderar jag på det. Hur lätt fälld är suffletten, kan man dra ner den sittande i bilen vid ett rödljus eller måste man parkera, kliva ur o hela grejen?
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Hej

Skall du köra nere på kontinenten, i städerna, mitt i sommaren (typ +30 grader varmt i storstäderna), då skall du definitivt ha AC. Det som gäller när man kör i en överhettad storstad är cabbe upp och AC på. Inte så fräckt, men svalt....

Håller man sig i Norden så spelar det mindre roll.

Med ovanstående sagt så fäller man snarare upp cabben vid ett rödljus, vilket går snabbt, om man är hyfsat stark och lite akrobatisk (om du skall sitta kvar i bilen).
Ner däremot är enkelt.

Slutligen så kör jag 1,9 140 hk, räcker utmärkt om man inte behöver vara snabbast när det blir grönt (eller fightas med Porscharna på autobahn).

MVH Calle

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har haft flera cabbar dock inte BMW utan Mercedes och skulle inte välja en cab utan AC. AC är alltid bäst, ibland när det var riktigt varmt då hade jag AC:n på istället för att cabba ner, särskild om man kör i stan. Då fläktar inte nedcabbad lika bra. Sen är det så att när det regnar och det är fortfarande 25 grader varmt då uppskattar man AC.

Jag minns för några år sen när jag var i Tyskland och skulle köpa en Z3, jag hade glömt fråga säljaren om bilen hade AC och visst f*n när jag väl var framme i Hamburg och insåg att bilen inte hade AC så köpte jag inte den och istället fick det bli en SLK med elcab (hardtop) och AC. :) Jag tycker fortfarande SLK med kompressor, hardtop, elcab och AC är mer bil för pengarna än Z3. ;)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Och det var en Z 2,8. :)
pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej jag kör AC framför allt när det regnar för att slippa få kondens på framrutan. Jag torkar inkommande luft med att dra på lite värme och köra AC samtidigt så kommer torr fin luft istället den fuktiga utanför.
Om du bara tänkte ha den när solen skiner så finns det lite behov av AC men det är ganska skönt att ha det är ju tyvärr inte alltid bra väder när man åker hem. Kan bli lite långa omvägar ibland när solen skiner. :-)

Har elcab idag och skulle nog hellre haft en manuell då den är snabbare att fälla ner. Man slipper ju även problemet med krånglande mikrobrytare alt kabelbrott på kabeln till brytaren.

MVH

Per
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Tack för alla svar. AC är ju att föredra, alltid skönt att dra igång den. Men det kostar 20k mer och en resa till södra tyskland. Men, som en kollega påpekade i morse, det är en så liten kupé att den blåses igenom fort, om man drar ner rutorna. Dert finns inget utrymme för baksäten som tar plats. Det måste ligga mycket sanning i det ju, den lilla kupén blåser man ju ut på några sekunder om det känns för varmt inne?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
wildcard:

Den blir inte lättsåld när du väl ska sälja bilen.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Wildcard, tyvärr kan jag inte hålla med om att det blåses ut lätt, om du har cabben nere är det ingen diskution då hjälper inte kylan mycket.
Men med suffletten uppe vill man verkligen ha en AC, jag lovar.
Annars måste man köra med sidorutorna nere hela tiden o fläkten på för fullt o det blir tröttsamt i längden iaf om du är på bilsemester.
Det lilla utrymmet gör att man blir kokt om man inte får in kall luft.

Så köp med AC, du kommer ångra dig annars!

Mvh
Peter
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Elcab eller inte ja, det är väl en smaksak, vår har funkat ganska bra men på sistone har hydrauliken tappat stinget lite grann så den orkar inte öppna suffletten utan man måste hjälpa till ganska mycket efter att man låst upp den, tror dock i mitt fall att det behöver bytas olja, inte så mycket meck men ändå.

Om nu microbrytaren skulle falera så sitter den direkt tillgänglig på vä sida i suffletttaket, mao inga raketkunskaper som behövs för att byta den.
Samma sak med elkabeln som ligger öppet tillgänglig

Om nu elcabben skulle sluta funka så är det ju bara o öppna ventilen på hydraulikpumpen så är den ju manuell,,,

Det är vikitgt o veta att det finns ingen hemsk elektronik som kommer konstra, om jag inte minns fel så är det tre strömbrytare på rad som måste vara slutna för att pumpen skall gå, broms, kontakt o sufflett thats it, ingen dator eller nått är inblandat.

Mvh
Peter
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
pgr69. Jag är orolig för de dagarna då det är 18-20 gradrer ute, vår o höst. Man vill inte ha cabben nere riktigt än/fortf. Grillas man invändigt de dagarna också? när det är 25+ är det enklast att åka nercabbat?
wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
eller kanske de dagarna då det är 15-17 snarare.. vad gör man då utan ac?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ac gör att det blir även bättre luft i bilen. Jag har ac:n på när det är 15-17 också. :)
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
den avfuktar men inte mer än så...
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Vad man måste tänka på är att om du är ute o åker så kan du inte ha suffletten nere HELA tiden, du får solsting annars!
Så även om solen skiner o du är ute o åker en längre tur så måste du ha upp suffletten ibland o då gäller det att ha nått som kyler, jag lovar!

Om det är 18-20+ så är det inga problem tycker jag men soligt o 22 eller mer så blir det snabbt svettigt!

o är det kallare då stänger du av ACn o slår på värmen...

/Peter

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.