AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.452

tänspole från en tex m50b25 och stoppa till en s50b30?

be
83
berraz328
328im - 96
Tänkte kolla om nån har pejl på detta, kan man ta en tänspole från en tex m50b25 och stoppa till en s50b30?
Nån som har testat och vet att det funkar eller vad skiljer dom imellan?
Enligt bmwfans så är det en speciell till s50b30 och typ samma till alla andra?!
Det här kan jag svara på...Tändspolarna passar mellan M50/S50/M60/S38, det som SKILJER är längden på tändröret...Nåja nästan, finns en liiiiten skillnad till, som till o med missas av BMW ibland...Till S38 passar samma spolar som till S50, dvs "unika" för denna motor. Skillnaden i spolarna mellan dessa o "vanliga" M50-spolar är UTFORMNINGEN på spolens undersida. På S38 tex sitter det en skruv vid varje tändstiftsbrunn som håller ner ventilkåpan. Monterar man då icke oem.spolar som enligt säljaren (tex Schmiedmann) passar så finner man att spolarna passar o att bilen funkar precis som den skall. Men tittar man riktigt noga så ser man att dessa spolar har inte 100% passform, bristen består i att spolen tar i något i skruven som sitter vid brunnen, dvs den trycker där liiiite, svårt att se. På min S38 hade BMW själva monterat en Bremi-spole som egentligen inte är avsedd för S38 (byttes -00 på hos BMW) o denna spole har exkat samma (ej 100% passform), funktionen däremot är 100%. Är man känslig så kan man lägga distanser ( ni form av brickor, magnetiska, 2st) under varje spoles respektive fästpunkt, givetvis måste man lägga lika många brickor under kåpan för spolarna annars går det inte fritt. På S38 funkar detta utmärkt, allt går fritt o bilen går utmärkt, o huven kan stängas utan problem (brickorna bygger ca 3mm på höjden)
be
83
berraz328
328im - 96
Tackar för ett utmärkt svar, litar på dig ang detta Dawwe.
Tack än en gång
Mitt svar gäller som sagt S38. Men S50 och S38 delar artikelnr till originalspolarna, av detta följer att M50-spolar passar i värsta fall "lika dåligt" rent fysiskt som till S38. Men det kan ju tänkas att dessa skruvar vid brunnarna är mer försänkta på S50 o då passar de 100% även fysiskt. Intressant är att den sjätte spolen är ju vänd 180 grader, o i just för 6:ans stift så passar även M50-spolar 100% fysiskt, anledningen är att skruven kommer aldrig i spel då, beror på att spolens utgång mot stiftet sitter "assymetriskt" på själva spolen. Skall även tilläggas att Mekonomen tex säljer passande Beru-spolar (ZS014) till S50, men de säljer samma spole till tex M50, så jag är mycket tveksam till att den fysiska passformen är 100%, men det kan som sagt vara att S50 har liiite annan utformning kontra S38. För övrigt påstår mekonomen att ZS014 passar även S38, vilket den gör med just en liten reservation för den fysiska formen då....

I länken ser du varför den fysiska passformen inte är 100%, originalspolarna är mer rundade undertill medan "övriga" är mer "kantiga". Jag märkte denna brist i passformen först nu efter 300 körda mil vid en tändstiftskontroll, märkte INGET vid monteringen så det var en ren slump att jag upptäckte detta...
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.