|
|
|
|---|---|
|
Har ett underligt klonkande ljud i bilen, nästan som när man kör över en broskarv, ibland när jag växlar. Märks t.ex. tydligt på morgonen när jag ska backa ut från uppfarten. I med backen och kör ut, sedan när jag trycker ned kopplingen så hörs ett tydligt klonk som jag vill tro kommer från bakvagnen. Man kan även känna det lätt i växelspaken som ett lätt litet men klart märkbart slag. Problemet blir värre ju mer hårdhänt jag är, dvs ökade varv och plötsliga urkopplingar provocerar fram det tydligare. Jag anser att detta är ett fel och att någon bussning etc bör vara sliten? Jag har lämnat in bilen hos bmw i segeltorp för att få det kollat men dem hävdar att det ska vara så och att den är "hård i bakvagnen". Jag känner att dem snarare inte orkar ta tag i det och inte bryr sig då det kanske kan vara en knepig felsökning eller bara allmänt likgiltiga inför det hela. Är jag överpetig eller borde detta gå att få fixat, om så vad kan det då tänkas vara? | |
| Ett klonkande ljud i parkeringshastigheter när du kopplar är normalt och beror på svänghjulet. Men jag kan å andra sidan inte påminna mig om att det skulle kännas i växelspaken eller att ljudet skulle komma från bakvagnen, snarare rakt undertill. Och förklaringen "hård i bakvagnen" låter rätt märkligt. | |
|
Tror också att det kommer från svänghjulet, med största sannolikhet är det ett dubbelmassesvänghjul. Det som händer är att fjädrarna i svänghjulet slits och trycks ihop, och då fås ett glapp till slut: Länk Länk |
|
|
Tackar för bra tips! Blir till att ringa och försöka få tag i en mer intresserad verkstad än BMW Segeltorp. |
|
|
Det är definitivt inte ett "normalt" ljud, så ska det inte låta. Kan vara svänghjulet även om det inte sitter i bakvagnen, det kan vara svårt att höra exakt var det kommer ifrån. Som Rob säger så är det ett tvåmassesvänghjul i våra bilar och det kan mycket väl slitas ut, speciellt om man kör trimmat med mycket moment då det bottnar ut (fjädrarna trycks ihop max) BMW-verkstäder verkar ha ett standard-svar att allt är som det ska, såvida dom inte kan läsa ut några felkoder. Berätta hur det går om du hittar någon bättre verkstad. /Olle |
|
|
Jag får samma klonkljud i min om jag kör rktigt långsamt och kopplar ur snabbt om du förstår? Vill dock få det till att det inte känns i växelspaken om om jag gasar jejält och kopplar ur snabbt så märks ingenting utan det är bara i låg fart det blir så ibland vill jag få det till Angels Lie To Keep Control |
|
|
HadesInFlames > Tycker mig känna igen mig i det du säger. Det är inte alltid man hör det och jag vill nog tro att det är värre när bilen är kall. Men kan vara för att det är i dessa lägen som jag kör i den hastigheten/på det viset som gör att problemet framträder. Jag var förbi Bmw Danderyd idag istället. Fick bättre hjälp den här ggn, visst dels för att kan kanske var än tydligare och än mer påflugen ang det hela än vad jag var hos Segeltorp. Men jag tycker mig fått bättre och seriösare respons härifrån likväl. En mekaniker kom ut, jag försökte demonstrera felet och lyckades först inte speciellt bra. Men efter något försök så fick jag fram det. Överlät bilen till mekanikern som även han provkörde och kunde konstatera att det fanns ett klonkande ljud. Bilen togs direkt in på en lyft för att se om felorsaken lätt kunde konstateras av att kolla under bilen. Teorier ang kardan och växellåda florerade. En annan mekaniker, mer senior fick jag intrycket av, tillfrågades. Denna kollade, vred och lyssnade under bilen. Efter detta tog de båda en provtur för att ge även den andra mekanikern möjligheten att uppleva problemet. Efter åkturen så fick jag lite svävande svar ang att det ska vara visst spel och att det kan vara så att det är lådan som är sliten och att visst spel får man vänta sig. Jag ifrågasatte det hela och undrade vad som skulle krävas för att få bort problemet. Byte av låda var svaret och att jag borde leva med det som det är. Jag, nöjd med att mekanikerna tog sig tid och satte sig in i problemet, men inte nöjd med svaren vände mig till kundmottagningen igen där jag förklarade läget och har nu fått en tid för att lämna in bilen och få en formellt korrekt genomförd felsökning som skulle kunna vara till grund för en garantiåtgärd via min Premium Selection garanti. Men jag fick höra både från mekanikerna och från kundmottagningen att det låter som att det skulle vara svårt att få igenom en åtgärd för det hela. Jag har kontaktat den Bmw handlare som jag köpt bilen av för att få ett utlåtande därifrån med, om det är något som denna kan tänkas hjälpa till med. Jag anser fortfarande inte att det här ska vara något som man ska behöva leva med. Så, kred till Danderyd för att ta sig tid att lyssna och förstå problemet. Sen får vi se vart det leder. Ang svänghjulet så sa herrn i kundmottagningen att han inte hört talas om att det skulle bytas svänghjul... Lite lustigt när man 15min senare kommer in på verkstaden och en E60 är hissad brevid och på backen ligger lådan och svänghjulet e urplockat. Mycket riktigt, taskigt dubbelmassesvänghjul på den, och det var efter 8000mil. Så nog går dem åt, men mekanikerna hävdade att jag skulle haft vibrationer i bilen om det var svänghjulet som var slut. Jag vet inte om det stämmer, kanske kan det vara så att när svänghjulet är väldigt slitet så uppstår även vibrationerna, och att jag kanske trots allt har ett slitet svänghjul bara inte tillräckligt slitet än så att nästa symptom uppstår? |
|
|
Minn 335:a var likadan, ett puttelitet klonk från transmissionen bak vid låga farter, den hade gått ca 4000 mil. INGA konstigheter sa de på Bmw. Hade en Z4 3.0 Si-07, den lät likadant. På min nuvarande M3-08 låter det oxå från diff/transmission, nu står det till och med i instruktionsboken att " ett mettaliskt ljud kan höras då vridmomentet överförs" Detta är helt normalt och beror på att grejerna ska hålla vid hård belastning....:-) MVH Peter |
|
|
peddan > Intressant input. Tackar för det! Funderar på att kanske åka förbi Perre på Bil och Motorteknik för att få ett oberoende utlåtande. Om det här nu är en "feature" så känns det onödigt att slösa både min och Bmw's tid på att krångla med det, men jag vill vara tämligen säker på att så är fallet innan jag ger mig. |
|
| Jag har vibrationer, men inget klonk. Det är kanske jag som behöver byta svänghjul... | |
|
Hej Jag har samma problem med en Z3 3,0 2001:a som rullat 3900mil inköpt i September 2011 vad tycker ni, ska man bara köra vidare eller kan man byta enbart fjädrarna var hos en lokal BMW verkstad i Halmstad och dom mena som så att det är inget att bry sig om det har också lite med körsättet att göra påstod dom ANNARS är jag mycket nöjd med bilen har haft Camaro och Corvette innan, men denna är fan så rolig och ger mer körglädje även i kurvor, det har inte jänkarna tänk på när dom byggde sina bilar Ha en bra dá |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.