|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte mig en 325a i torsdags och igår så blev tomgången orolig helt plötsligt. Gått hur bra som helst och går fortfarande bra om man bortser från tomgångs problemet. Pendlar från 400 till 1500rpm, och idag så pendlade den så mycket att den till och med dog 2 gånger. Den pendlar cirka 7-10 gånger sedan stabiliseras tomgången och lägger sig en bit under 1000rpm, jag är en nybliven bilägare och oerfaren. Så lite tips på vad det skulle kunna vara för problem skulle jag uppskatta väldigt mycket! Har sökt lite och det jag "vet" är att det kan röra sig om tomgångs motorn, Luftmassemätaren eller lambdasonden. Väldigt tacksam för svar! Mvh Patric. | |
| BMW 325I -93 | |
|
Kolla gummibälgarna som sitter efter lmm,kan vara torrsprickor el tom små hål..tomgångsmotorn kan behövas rengöras,LMM kan oxå vara slut.Själv hade jag alla dessa problem på min e46 330 o även på min 318.. Kan ju oxå vara ngn givare el lambda oxå... superman |
|
|
Okej! Ska ta mig en titt lite senare. Vet du vart tomgångs motorn sitter? Tack för svar! |
|
|
i luftbälgen mellan lmm och gasspjäll har du en vakuum-slang som går till tomgångs-regulatorn. BMW ownz |
|
|
När den pendlar på tomgångs varv och efter neråt pendlingen när den ska varva upp igen så hör man ett kraftig sug insugningsrör och luftfilter. Samt att den ryker mycket både på tomgång och högre varvtal. Något man kan fastställa som fel nu? |
|
|
TÄT vevhusventilationen kanske. har haft problem med min 3 gånger totalt. sist gick en slang "av" vid oljeavskiljaren så den började dra tjuvluft och då fick den konstig tomgång. man hörde också att den pustade konstigt. efter ca 2-3 veckor av lata mig köra endå började den tjuvstanna allt oftare. 2 veckor till och den lämnades 10 min på tomgång (ca900-1000rpm) var hela kvarteret i en VIT dimma. fixade slangen som hade korvat ihop sig, fyllde på 2 liter olja och passade på att reta folk till vansinne i 1 vecka tills avgassystemet var rent. första 2 gångerna märktes inte så väl. den gick bara lenare efter rengöring och tryckte ur sig mindre olja. kanske för den var tät nere i oljestickan då. BMW ownz |
|
|
Jag skulle gissa på OTÄT vevhusventilation. 325 har M50 motorn och då även den gamla typen av vevhusventilation utan oljeavskiljare och istället endast 2 slangar, en grov och en smal. Om ventilkåpspackningen eller oljepåfyllningslocket är otätt så kommer motorn att dra i sig tjuvluft den vägen. Om det läcker olja någonstans runt packningen så kommer motorn att dra i sig luft där det är otätt. Samma sak för påfyllningslocket. //Göran |
|
|
Då är det nog det som är problemet.. Upptäckte ett läckage vid ventilkåps området. Det droppar ner på grenröret och luktar bränt. Antingen läker ventilkåpspackningen eller topplockspackningen. Ska kolla vart läckaget kommer ifrån och får hoppas på ventilkåpspackningen då. Mycket tacksam för alla svar! |
|
| Det var lambdasonden som jävlades.. Läckaget i ventilkåpspackningen är också fixat nu. Tack så mycket för alla tips ni givit mig! Mvh Patric | |
|
menade att hans korkat igen och trycket eller suget fått den att börja ta luft från något annat håll. man ska inte stressa fram ett inlägg.. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.