AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.138

H&R krängningshämmare bak E36, tar i bärarmen

Jag monterade en H&R krängningshämmare bak för ett år sedan på min BMW 328 E36. Av någon outgrundlig anledning är det som att "pendelstagen" som följde med krängaren är för långa. Det resulterar i att krängaren tar i bärarmen när bilen fjädrar ut. Eftersom att det är köpesgrejer och de inte går att montera annorlunda undrar jag hur det här kommer sig!?
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
330i xdrive touring M-sport -17
Kolla upp så det är rätt krängare, vet inte om det skiljer något men du kanske fått en som passar en M3 eller 318... Jag har en 24mm H&R på min M3 och den tar inte i något. Lägg upp en bild eller två, skulle underlätta för mig alla fall.
Passar inte krängaren till alla E36!?
Ja då är det säkert en M3-krängare jag har på min 328:a. Undrar vad som skiljer i bakvagnsupphängningen mellan dessa modeller!?

Skulle förstås förklara en del...

Går det att ladda upp bilder direkt på autopowers forum!? Sambon kör bilen till vardags, så jag måste komma ihåg att fota när vi båda är hemma.
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Det är det jag inte vet, var bara en möjlig förklaring till varför den inte passar.

Tror inte det, du får nog länka från garaget eller något annat forum.

Vad menar du med pendelstagen förresten? "Hundbenen" som krängaren fästs med i bärarmen?
Alltså jag har ju ett kasst minne. Men jag tror jag medvetet köpte M3:an H&R krängare bak för den var 24mm istället för 21mm som den till de vanliga E36:orna är. Trodde nog att det skulle vara samma infästningar, bara olika dimensioner.

Fram kör jag med 328:ans original (M-pkt, grövre än m3 original) men har flyttat infästningarna till fjäderbenen som på M3:an så det blir bra mycket styvare än original.

Ser att en del tillverkare skickar med ställbara "pendelstag" också använder de samma krängare till alla E36:or inkl. M3.

Kolla här:
Länk?
Marcus:
Japp, jag menar hundbenen när jag säger pendelstagen. Nu har jag forskat lite och det är samma hundben/pendelstag/stabilisatorstag till 328 och m3. Det enda som skiljer är grovleken på krängningshämmaren. Skumt!

Ska ta ett kort till helgen och länka till det så går det se hur det tar i varandra under bilen.
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
Ja, det verkar ju som att det ska passa. Jag kör dock med original stag än så länge, fick inte med några till mina krängare. Mät dina stag och jämför med original.

Jag har ju dock ett tävlingschassie med riktigt kort slaglängd som kanske gör att det fungerar på min och inte på din efter som det inte fjädrar ut speciellt. Bytte massa delar på min samtidigt så vet inte hur det skulle bli med original chassie.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har en del vänner som har haft H&R krängare som dom lyckats vändt fel då den ser ungefär lika dan ut från båda hållen. Kolla detta då jag tror att det kan vara fallet med din bil.. Lycka till.. Mvh

BMW CS #07491
Jag minns att jag vände och vred på den och att det var hemskt besvärligt att få dit den. Får se sen när jag tar kort om ni kan se något konstigt.
Lite slow respons från min sida, men här är bilder hur det ser ut under bilen bak vid krängaren som tar i.

Länk

Länk
Lägger ind en ena länken igen efter attd en blev lite konstigt beskuren.

Länk
Ska snart in med bilen i garaget och byte en hel del slitdelar. Ingen som har någon kommentar rutn mina bilder?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ser felvänt ut..

Sätt org krängaren ovanpå ocg jämför så att du har fått till rätt bil..

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Finns kortare pendelstag att köpa också..

BMW CS #07491
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Krängaren är vänd rätt väg. När jag köpte H&R krängarna till min 320 så beställde jag M3:ans för dom var grövre. Då följde det inte med några stag utan jag använde original och dom tog inte i.

__
//Niklas
pe
554
perf
320xd e91 -09
Prova att vända på den.
Har nämligen gjort samma misstag själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.