|
|
|
|---|---|
|
Efter en helgs jävlandes har jag trötnat på BMW:s pissiga M40 motor. Har bestämt mig för att byta ut den till M42 (is motorn). Frågan som då följer: Passar M42:an direkt mot M40:ins låda? är det nånting annat som inte är detsamma? Jag vet att Avgassystemet får lov att göras om lite pga Headers på M42 men i övrigt? Är det bara Plug n Play i övrigt? BMW 330i E30+V8 = Sant | |
|
Jag har haft en 318i Touring som detta är gjort med. Du får ta all elektronik, katalsysator, vxl-låda, kardan, motorfästen, (skiljer en del från 318 där), avgassystem. Det är rmycket mer jobb än man tror. Men min bil blev väldans bra efteråt;-) Det bästa är om du hittar en 318is och plockar allt ifrån. Och M42 från en e36 funkar inte då det skiljder på en del punkter, t.ex. oljetråget. Tänk också på att det inte gåraatt besiktiga 318i med m42 i. Mer info finns i denna tråden, handlar dock om en 320i. Länk |
|
| hej, jag har bytt motorn på min e30 318i till en 318is och får nott elfel när ja vrider på nyckeln, det sejs att det ska vara nott i den där stift kontakten (c101) vad är det som är fel om du vet kalle? | |
| Du får berätta lite mer vad du tagit från 318is och stoppat i din 318i. | |
|
jag tog allting, styrbox, låda, motorn ofc, kabelhärvan, läste att det skulle vara typ stift 20 i dosan som skulle vara olik. tack för snabbt svar btw :) |
|
|
Händer det inget alls när du vrider nyckeln? Var ju ganska populärt att bytta chip i boxen på 318is, kan ju vara det som strular. |
|
| När jag vrider om går motorn runt som den ska, men det började ryka ut kabelhärvan så ja slutade, Vet du vad det kan vara för fel?, känns som en kortslutning någonstans:/ | |
|
Ja det låter som en kortslutning, är det vid tädningslåset? Kan ju vara att en kabel ligger mot en plåt och skvat hål i isoleringen. Men jag är dålig på bilel, hoppas det finns nån mer som ka fylla på med bättre info. |
|
| okej, tack endå, men annars ska det passa rakt över från m40 till m42 med alla kontakter o grejer? | |
|
Ja men det du skall plocka över är Motor Växellåda Kardan Avgassystem Styrboxen Delar för tändningen, det är fyra separata på 318is, sitter på höger innerskärm Tänk också på att infästningar för ACpump och styrservo skiljer mellan M40 och M42. |
|
| har varken ac eller servo på is motorn innan endå. så det ska inte vara nott fel på själva c101 pinsen alltså. får tacka för informationen | |
| Hej, det var stift 20 som var till abs med kablarna röd/gul färg på som hade kortslutits, nu funkar motorn tack för all hjälp! | |
|
Det var ju gott det du;-) Kan säga att jag saknar min e30 touring ibland, mycket härlig bil. |
|
| jaa vi får se hur nöjd jag blir :D höga förväntningar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.