AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.713

Oljemängd i förhållande till motorvolym?

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
bytte olja i pendlarbilen, en Renault Twingo med hela 1.15 litersmotor :-) Den vill ha fyra (!) liter olja/byte vilket förvånar mig lite då motorn är så liten att man kan lyfta den och bära den under armen som en symaskin...

Det är tydligen 2000 mils bytesintervall på oljan (byter ändå var 1000:e), kan det vara därför? Eller är jag ute och cyklar när jag sätter likhetstecken mellan motorvolym och oljemängd?

/mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Säkerligen får motorer med väldigt liten slagvolym lite "överdimensionerad" mängd. Det är ju andra saker än just kolvarna som smörjs och går man ner i cylinderantal minskar även antalet lagerlägen för vevaxel och kamaxel t.ex. M52:an har slagvolymer från 2,0-2,8 med samma oljevolym och M54:an från 2,2-3,0.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kan väl säga att jag klurat på samma sak. Hade nämligen en Renault Clio 1,2 16 v för ett antal år sedan. Den hade 3000 mila intervall och ville ha 4,5 liter olja ink filter, medan vår Audi med en 2,0 vill ha ny olja var 1500 mil och vill ha 3,5 liter olja ink filter. Jag klura också på om mängden olja i lilla Clion var rejält tilltagen pga de långa bytesintervallen...

Mvh Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite förenklat kan man säga att om man fördubblar oljevolymen i en given motor/oljekvalitet, fördubblar man också oljebytesitervallet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Men oljefiltret känns väl inte som om det är någon större skillnad på... eller har jag fel?

Mvh Martin
Pr
1.031
Profossen
Mitt filter är inte stort... :-)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Det värsta jag haft var en Citroen XM. 2.5l motor som vill ha 8 liter olja. Diesel också, vilket innebar täta oljebyten. Den sålde jag rätt snabbt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt är personbilars oljefilter den klart svagaste länken i "smörjkedjan".

Med ett bra syntetiskt oljefilterfilter som tar bort vatten och bränslerester samt finfiltrerar oljan, kan man köra på samma olja extremt långt (som exempel kan tunga lastbilar med bra by-passfiltersystem klara mer än 60 000 mil på samma olja - dock behövs det bytas filter regelbundet ca var 5000:e mil och då slår man i ca 1-2 liter ny olja som försvinner med filtret)!

Mvh
Johan B

Jaguars 5.3 v12 vill väl ha 10l om jag inte minns fel, och 3.2 (även 4.0) sexorna 8l. Det är rejäla volymer, kan jag tycka.
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Min Audi A8 4,2 kräver 8 liter.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
8 liter är mkt, men det är ändå en stor motor. Förhållandet på de små franska moppemotorerna är ju än värre... Mkt olja blir det:)

Mvh Martin
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
E61 530d = 8,25 liter!
Pr
1.031
Profossen
Hade Renault gjort Audi 4.2-motorn hade den tagit 16 liter olja... :-)
Johan B > Intressant. Varför har inte biltillverkare (eller filtertillverkare) utv ännu bättre filter? Motoroljan i en personbil skulle i princip kunna hålla bilens livslängd om den bara "toppas upp" med regelbundna intervall. Bättre filter skulle minska mängden olja och bilens kostnad och vikt. Vinst för alla utom oljebolagen.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nja, oljan bränns och tappar sina smörjegenskaper lite i taget under tiden man belastar motorn. Samtidigt löser den upp smuts som blandar sig med oljan, och dessa smutspartiklar blir för små för att kunna filtreras.
Man kanske skulle kunna köra ännu längre på oljan men i stort tror jag att det snarare skulle bidra till att de långa serviceintervall som är nu skulle kunna vara mindre skadliga än vad de är.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Esadh, de filtersystem jag refererar till har mycket mer finfiltrerande filter än det är i en normal bil, de tar bort partiklar som är 3my eller mindre (vilket faktiskt gör att olja som filtrerats genom de filtrerna är bättre renade från partiklar än vad ny olja normalt sett är), vilket gör att de små partiklar som passerar filtrer är så små att de fritt kan passera i oljefilmen mellan motorns rörliga delar! Dessutom tar denna typ av filtersystem bort bränslerester och vatten genom förångningskammare...
Ett vanligt oljefitler av papp tar som jämförelse bort partiklar som kanske är 8-15my samtidigt som det inte kan ta bort bränsle och vatten...

Det finns vetenskapligt väldokumenterade studier där man gjort regelbundna oljeanalyser under driften och med rätt filtersystem slits oljan i praktiken inte ut alls, om man får tillföra mindre mängder ny olja i samband med filterbytena, då man på så sätt ersätter de additiv som förbrukas även om oljan är finfiltrerad och renad från vatten.

Det som sliter ut oljan och gör att merparten av additiven förbrukas är förekomsten av vatten (som man alltid får vid förbränningsprocessen och som hamnar i oljan genom "blow by" förbi kolvringar/cylinder) som gör att oljan oxiderar, samt slitage/sotpartiklar.

Filtersystemen är faktiskt inte så dyra heller, på två tre oljeservicar har man tjänat in kostnaden för dem!
De finns dessutom i lite mindre utföranden som passar personbilar!

Främsta anledningen till att fordonstillverkare inte monterar sådana effektiva filtersystem, är att de då samtidigt sågar av den mest lönsamma grenen de har - eftermarknadsservice! Det är nämligen där man tjänar merparten av pengarna vid bilförsäljning, varje nysåld bil ger ganska lite vinst, men man binder upp kunder för lönsam service för ett antal år framåt. Alla bilägare "vet" ju att man måste byta olja ibland, vilket i grunden är en följd av bristfälliga filtersystem (pappfilter infördes redan i bilens barndom och i praktiken har inte mycket hänt sedan dess).

Även oljebolagen har starka intressen som gör att man inte gärna talar om denna typ av filtersystem!

Mvh
Johan B

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Såg nyss att min 3.2-liters dieselfyra vill ha 9.8 liter vid byte :) En smula mer än vad jag är van vid i de V8'or jag haft tidigare :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.