AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.122

Köpa en 545i touring eller 530xd touring?

Har fått erbjudande om att köpa en 530xd touring -08 som har gått 8000 mil för 275 000 sek. Vet att bilen är galet välvårdad och försiktigt körd.
Är det ett bra pris?

Har även hittat en 545iA touring -04 som har gått 6700 mil för 189 000 sek. Verkar välvårdad och i bra skick.
Varför är den så "billig" jämfört med 530:n?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
1. 545iA 04 = ingen facelift, V8 + bensin därför rätt "billig".
2. 530dx 08 = Facelift samt dieselmotor = håller värdet bättre.
Sim, tack!

Har du någon uppfattning vad respektive bil drar på blandad körning?
Vad känns som bästa köpet?
Nöjd med din 530?
Vet du om någon av bilarna har M-sportpaket? Detta gör mycket för utseendet och gör bilen mer attraktiv - men samtidigt dyrare.

För 275kkr tycker jag att en 530xd "skall" ha M-sportpaket och en massa annan lull-lull som skinn, navi mm.

Precis som Sim säger är dieslarna eftertraktade och därför är de dyrare. Sen skiljer det också 4 årsmodeller+facelift mellan dem vilket också gör sitt på priset.

Jag hade absolut valt 530xd i denna jämförelse, om du har pengarna.
Kristoffer, tack!

Det sitter inget M-sportpaket på 530:n. Det ger ju ett klart snyggare utseende men det brukar även synas på priset. Vet dock att den har i stort sett allt annat i utrustningsväg.

Har kollat runt lite på nätet och inte kunnat hitta en liknande bil för 275 000. Alla är dyrare eller saknar flera saker i utrustningsväg.
Har letat på bytbil.com, blocket och BMW Sthlm.
Några andra förslag?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilar med höga driftskostnader blir lätt billiga med åren. Folk är inte villiga att lägga så mycket på inköpet om bilen kostar mycket i drift.

Antar att det är denna: Länk

-------
//Lövet
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Extremt nöjd!

5000 mil om året går den och har all lull-lull: HUD, komfortstolar, M-sport, Individual High End ljud, navi, panorama, webasto osv osv :-D

En vän hade en 545iA -04'a. Han låg också på 5000 mil / år, dvs mycket motorväg, och han drog runt 1,2 inkl småturer.
Den här ser ju fin och köpvärd ut:
Länk

Något motsägelsefullt att säljaren säger att den ska säljas på grund av utlandsflytt men samtidigt nämner att han kan tänka sig byte mot Alpina 5-serie E39 ( 525, 530, 535, 540 ) i samlarskick med skinnklädsel.
Mats,

Det är precis den bilen jag kollat på men jag såg också det där med bytet. Lite märkligt är det.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Iofs verkar det ju vara en samlarbil han vill byta till och inte en ny bruksbil.

-------
//Lövet
Hur som helst, att ägaren vill byta mot en E39 Alpina tyder på äkta BMW entusiasm, sådant ger självklart pluspoäng. :-)

Det här med bensinförbrukningen som han kallar modest är som jag antar du förstår en delsanning. Med extra mjuk pedal på landsväg och motorväg, ja. Men i riktig stadstrafik får nog ta dessa siffror x 2 ungefär.
skulle tagit 530xd alla dagar i veckan, allt annat lika. Givetvis en fråga om skick och utrustning. En V8 från 2004 är ingen "het" beg bil idag när soppan kostar nästan 15,-/l och den lätt drar det dubbla han skriver. Varför köpa en V8 och tvingas köra som man har ägg under pedalen? Kör du den som du "vill" så får du MINST räkna 1,2 på landsväg och 1,8-2 l i stan skulle jag säga. 545 touring är ingen vanlig vagn. Vill minnas att de flesta 545 är sedaner. Rätta mig om jag har fel där. Båda bilarna saknar dock M-paket (som jag inte tror fanns 2004 till 545 dessutom), vilket gör dem lite "kallare" på beg. marknaden. Alltså läge att pruta. Båda är sköna vagnar att köra, var o en på sitt sätt.

/Anders
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
545iA'n är dock billgare över tre år fast den drar mycket mera, om man antar att värdeminskningen är 50% på båda bilarna. ;-)
Ja, nu ska vi inte vara för elaka mot V8orna heller.

BMW V8orna är imponerande snåla under landsväg och motorvägskörning. Riktig stadskörning är dock en helt annan sak (tex Stockholm).

0,9 kan man snitta med familjen full lastad på landsväg/motorväg utan att vara så smärtsamt mjuk på pedalen, neråt 0,8 är en helt annan sak, det kräver disciplin. ;-)

Snittar du ca 1,2 under landsvägskörning så går det rätt fort, det vill jag lova. ;-)
Sist men inte minst så har valet V8a eller ej en jäkla massa med hur mycket mil du kör / år.

Jag kör ca 1300-1400 mil/år och överlever. ;-)

Det är bara räkna och kalkylera.

Ett års snitt värre än 1,3 l/mil bör du inte få även om du bor i Stockholm. Ju större andel landsväg/motorväg ju bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.