AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.106

Renovera eller byta ut motorn?

Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Hej!
Jag har köpt en 528i -98 i ett mycket fräscht skick.
Det jag skulle göra var ett motorbyte.
Men funderar på om det verkligen behövs.

Felet är att några av gängorna till toppen är kass, dessa skall jag ev montera insatsgängor på.
Men den har stått länge utan topp, så det ligger lite alltmöjligt skit på kolvarna.
Lite fint småsand, pollen damm osv. Dvs sånt som har blåst in i motorn.

Kan jag bara dammsuga rent, och sedan montera?

Det är även en mindre oljig sotaktigt beläggning på kolvarna, ska denna rengöras bort?

Om jag ska fixa upp denna motor, finns det någonstans man kan få tag på en sprängskiss. instruktioner hur man ställer in kammarna, vanos osv..
Och gärna moment till det mesta..

Fick ju motorn i princip i molekyler vid sidan om.. Blocket är komplett däremot..

Motorn är en m52b28 -98
Jag har inte skruvat Bmw förut men gjort lite alltmöjligt med andra bilar innan..
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Klart du inte skall byta motor. (om du nu inte har en i bakfickan och tycker att det blir ett bättre resultat, samt har utrustning för det och vill det)

Har toppen borta på min 97:a samma motor efter en dålig topplockspackning. Bultarna drogs ju för hårt i toppen frpn fabrik, så jag hade av en, Men löste sig fint med borr o grispitt.

Får du till med insatsgängor till toppen är det ju bara att köra. Kolla extremt noga så att itne toppen har slagit sig. Den är extremt känslig då den är i aluminium. Man kan nästan rispa den med nageln.

Kolvarna kan ju ta stryk genom att stå länge. Dammsug, gör rent. Ta bort all sot. ta lite fett o stryk i skarven på varje kolv när du har vevat upp den i den högsta positionen. gör rent toppen. Jag använder mig av en sån där gummi tallrik (eller vad det nu heter) och sätter på borren o gör rent med. sedan vevar du ner kolven så har all skit fastnat i fettet (o ramlar in ner i blocket)

När det är rent snyggt o dammsugit överalt, blås med tryckluft i alla kyl/olje kanaler. ta bort vattenpumpen o termostathuset o blås blås blås.

sedan oljar du in cylinder vad du förmår (svårt då den skall vara tät) Men lite kanske åker ner i springan. så vevar du runt kolvarna på vevaxeln.

Alla inställningar o dylikt finns i tex. en haynes manual. där står hur du hittar ÖD punkten på vevaxeln. Hur kamaxlarna skall stå, samt hur du skall montera kamkedjan, samt VANOS.

Även här är värt att ta en titt.

Länk

Även här

Länk

Biltema har alla specialverktyg för att klara av det. satsen kostar 1500:-. Men när jag är klar med min kan du få den för ett bra pris :-). Du hittar det här:
Länk

Hoppas det går bra.

jag tyckte att det var lättare än vad jag hade trott. blev positivt överraskad hur bra det gick. (har iofs inte skruvat ihop den så jag ksnakse inte skall ropa hej ännu)

Lycka till.

Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Tusen tack för ett bra svar! =)

Jag har ju ingen direkt i bakfickan, har två alternativ men då den ena är en m52tu och den andra en m54 så det känns som att jag helst vill slippa böka med det.

Toppen ska vara planslipad men har ju inte hunnit kolla på anliggningsytan än.. =S

Tänkte inte på att biltema kunde ha en sådan sats..
Köper gärna den beggad om jag inte hunnit börja med motorn när du är klar.. =)
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Jag gick ner till garaget och kollade till toppen, såg att toppen har stått på ventilerna, är det bara att byta eller kan dem ha klarat sig?

Dem ser ju inte skadade ut iaf..
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Häll i t-röd i förbränningsrummen och se om de läcker ut, läcker det inte behöver du ju inte byta några ventiler.
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Det låter smart! =)
Jag funderar på att rengöra kolvarna med t-röd..
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Jag har nu nästan fått ihop motorn..
Det jag undrar är att i och med att motorn var (nästan) i molekyler när jag köpte bilen så vet jag inte hur elen ska kopplas. Ser bara en massa likadana kontakter överallt..

Finns det någon bra sida med massor av info om vart man kopplar allt?

Har sökt, men inte hittat..
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Fast de flesta kontakter är inte likadana. BMW har faktistk satt lite olika spår o dylikt i kontakterna så de inte passar varsom. så de flesta tror jag du kan reda ut med sunt förnuft. jag märkte upp lite dåligt när jag bytte motor, men det gick bra sedan när det var dags. Vart lite uppgiven först, men såg sedan att de flesta passar inte med varandra. Lite som lego :-)

Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Jag har lyckats med dem flesta kablarna.. Bara två kvar.. Får se ifall det är olika spår på dem..
Mitt största frågetecken är vart en vakumslang från tryckregulatorn på fuelrailsen ska gå..

Länk

Det är nr 10.. Vart ska andra änden kopplas? Hittar inget ställe..
cr
183
criiille
540 IM -98
den ska sitta fast vid en liten nippel på insuget :)
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Jag kapar denna tråden lite.

Jag fick min topplockspackning igår till min m52b28 och satte dit den och skulle dra allt.
På förska bulten gick gängen direkt typ vid första vinkeldragningen. Ca 75 grader.
Min fråga blir som så. Måste av av med toppen för att montera helicoli? eller går den komma åt med toppen på? Alla bultarna är dragna 30Nm nu utom första.
Måste jag byta topplockspackning om jag måste riva av den? Jag hann ju aldrig dra hela töjningen..
Eller är det bara att köpa nytt allt igen och börja om?

Vart hittar jag billigast och lättast helicoil eller motsvarande på nätet? Jag hittar fan inga priser nånstans.
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Du måste nog tyvärr ta av toppen. Du måste ju borra och gänga. Stor risk att spån smiter ner i toppen..

Jag använde helicoil men det blev inget bra, blev gängrens med den med..
(Vid andra vinkeldragningen)
Så jag åkte till würth och köpte en insatshylsa istället.
Det var bara att borra med 13 borr och smäcka ner den.
Den är självgängande så det var riktigt smidigt..
Kostade någonstans mellan 30-40kr..

Jag chansade och smällde ihop allt utan att byta packningen igen.
Mest pga ekonomi. Tänkte att i värsta fall får jag göra om jobbet.

Men har du råd och inte vill göra om jobbet, så byt topp-packning och bultar..

Vet inte vart du bor men kunde köpa 25mm långa helicoil för 5kr/st.
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Jag testar nog med samma packning och bultar.
Det märkliga är att dom nya topplocksbultarna jag fick var ca 15mm kortare än original.

Vet du artikelnummer på insatsgängen från Würth?
Jag ser bara dom Time-sert prylarna på deras hemsida. Och det verkar inte vara nått självgängande, inte i storleken M11 iaf.

Jag har inte bilen i närheten så jag kan mäta exakt. Men jag antar att det är M11 vanlig stigning och så djupt jag bara kan hitta. Typ: M11x1,5x22,0 ?

Sen en annan sak. Enligt instruktion så ska man olja in bultarna. Men jag har valt att använda ett vad jag tror är nickel-baserat montagepasta (Omega 99). Jag antog att det funkar ungefär lika för gängan smord med olja med samma moment, det kan väl inte vara så dåligt?

Andreas Fridh
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Tyvärr har jag inte artikel nummer..

Om det är till en m52 så är det en m10*1,5 gänga (testa en topplocksbult mot standard m10 bult så ser du)
Det är alltså en standardgänga.. Verktyg till helicoil gängan kan du köpa från biltema.

Och extra långa insatser köpte jag från axel starck i trollhättan..
5 kr för 25 mm långa.

Den självgängade fick jag tag på genom att jag åkte till butiken och frågade på plats.

Ang bultarna så är det sträckbultar, dem ska sträcka sig när man drar dem, har du tagit måttet på dem så jämför med det när du plockat av dem.. Har dem sträckt sig så tror jag att dem kan gå av vid nästa gång du drar dem(ren gissning, så ta det inte som fakta..).

Jag använde vanlig tunt lager med motorolja, funkade fint.
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
En sak till som jag kom på.
Det finns två olika längder utav topp-bultar.

En som är till m50 som är 95 mm och en som är till m52 som är 110 mm..

Så om du hade 95mm bultar så ska du helst inte använda dessa, då du riskerar gängpaj.

Se nr 7 i länken så förstår du
Länk
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Jag fick ordning på bilen idag!
Hade lite problem med luftningen men nu fungerar allt!

TUSEN TACK för all hjälp!!

Riktigt bra forum och mektips här!
Detta får man surfa på mer i fortsättningen! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.