|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är utsänd till Italien av mitt jobb och är inne på att köpa en BMW 118 diesel. Är det bäst att köpa i Italien eller i Sverige? Priserna på begagnat verkar vara lite billigare i Italien men bilarna har inte samma utrustning. Vad jag förstår är det följande som skiljer: Stolsvärme Eluppvärmda backspeglar Strålkastarrengöring Om man köper den i Italien förutsätter jag att man vid ett senare tillfälle kan registrera den i Sverige. Tack på förhand | |
|
118d är inte lönsam att importera. Prisskillnaden är för liten mot sv-sålda. Du hittar lätt en lågmilare 118d för runt 150k här hemma. Jag tycker att det måste skilja minst 35k för att det ska löna sig. Mvh Marin |
|
|
Ska du ändå ha bilen i Italien? Hur länge? Oftast finns regler om hur länge man får köra en utlandsreggad bil, och det är antagligen inte värt att importera en sv-reggad i Italien. Xenon har alltid strålkastarrengöring iaf, EU reglar. Letar du en bil från det rika och kalla norra italien, så kanske du hittar bilen med specen du vill ha inkl. stolsvärme. |
|
|
@Marin Lite kategoriskt att säga att en 118d inte är lönt att importera, det beror ju på vilken utrustning du vill ha på den. Jag hittade min senaste import i Tyskland för 30-40k billigare och med utrustning som inte finns på dom här hemma. De som sålts här saknar ju oftast någon som helst rolig utrustning då de sålts som snikmodell. Sedan är det också så att man inte importerar bara för att tjäna pengar på affären, utan man kanske skall ha en trevligare bil själv under några år. |
|
|
Hej, tack för svar. Det är inte aktuellt att registrera en svensk bil i Italien, frågan är snarare om man ska köpa en BMW i Italien eller Sverige. En möjlighet är även att köpa en i Italien och registrera direkt i Sverige. (betydligt billigare försäkring i Sverige) men då måste man ta den till Sverige och besiktiga och ta den till Sverige en gång om året, vilket är en del meck med. Jag är utsänd till Italien på obestämd tid, dock kortast året ut. Ang utrustning är det enda kravet att den ska ha air-conidtion och vara manuellt växlad egentligen. Ni som kan det här med bilar är det någon mer i utrustningsväg man ska söka efter? Stolsvärme, Eluppvärmda backspeglar och Strålkastarrengöring är väldigt skönt att ha, speciellt om man ska köra i Sverige men inget krav. Det är väl inget som säger att en bil måste ha dessa saker i Sverige? Hur är det med värmesystemet på en italiensksåld bil? Är det lika kraftfull som på en bil anpassad för nordiska förhållanden? Kan man installera stolsvärme och eluppvärmda backspeglar i efterhand? Om man väljer att köpa i Italien och registrera direkt i Sverige är det något speciellt man ska tänka på? Jag har förstått att man ska se till att man får med sig registreringsbeviset i original bla. Hur är det med försäkring om man vill köra upp genom europa? Tacksam för guidning |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.