|
|
|
|---|---|
|
Jag har en diff som inte låter som den ska. Kollade oljan i klumpen och den är fin. Köpte bilen för en månad sen och upptäckte att diffen inte lät som den skulle. Nu måste jag fixa en ny snabbt pga jobbet och måste veta vad det ska vara för utväxling i den. Är det en 3.25 eller 3.73? Någon som har en liggandes är det bara att säga till om pris också. | |
| Är nog 4,10 eller liknande i en 318, med 3,73 kommer den bli trött, med 3,25 blir den olidligt trött. | |
| Sitter inte 4,10 på e34an? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tidiga 318i har en utväxling på 3.64 Sena 318i utan katalysator har en utväxling på 3.91 Sena 318i med katalysator har en utväxling på 4.10 Din borde således ha en utväxlig på 4.10 Men för att vara absolut säker så hissa upp ena bakhjulet i luften. Markera positionen på både kardanaxel och hjul mot en fix punkt (med tejp eller vadsomhelst) och snurra hjulet exakt ett varv. Håll noga koll på hur många varv kardanaxeln roterar. Om den roterar lite mer än fyra varv så har du uppenbarligen 4.10 slutväxeln. |
| Tuesn tack för hjälpen slangen. kom på att man kunde göra så nu när jag läste ditt svar. Man tänker inte långt ibland alltså. ska göra det imorgon när jag har bilen på skolan. då har jag ju lyft och allt så. Problemet är bara om det är fel eftersom att hastigheten visar ca 10% för fort när jag kör. kör jag 100 på mätaren går det ca 90 | |
Relativt normal att hastighetsmätaren visar runt 5-10% för mycket. Fast det brukar ligga runt 5-7%, 10% är lite högt men inget jag skulle oroa mig för direkt. Men då är det ännu intressantare att se vilken utväxling du verkligen har på slutväxeln. Vill man vara snusknoga när man räknar varv varv kan man välja antal varv utefter antalet kuggar. Om 11 varv på däcket ger 40 varv på kardan => 3.64 Om 11 varv på däcket ger 43 varv på kardan => 3.91 Om 10 varv på däcket ger 41 varv på kardan => 4.10 Nu är både 11 och 41 primtal så du kan inte få mindre heltal. |
| Ok tack för infon slangen. Jag pratade med en idag men han sa att det var 3.73 men han pratade lite i luvan tror jag. ska ta och försöka hitta en 4.10 och köpa en sån men det låter som att det är svårt att hitta det tyvärr. speciellt eftersom jag vill ha lamelldiffen. | |
>> Jag pratade med en idag men han sa att det var 3.73 Trodde han att det var en 3.73 på din bil? Eller trodde han att han hade en 3.73 slutväxel till salu? Eller trodde han att det satt 3.73 som standard på 318i E0 -89:or? Eller? Har du lyckats verifiera exakt vilken utväxling som sitter på din bil just nu? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.