|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 525 02a med start problem. Felet uppkommer bara ibland, och det spelar ingen roll om den har varit körd korta eller längre sträckor. Spelar inte heller någon roll om motorn är varm eller kall. Den kan fungera ett x antal dagar innan den ej startar, för att sedan fungera helt normalt ett par dagar igen. Har vart iväg och läst felkoder och det sa fel cylinder 3 samt att det låg en felkod på gasspjälls givaren. Sopa pumpen låter och det är tryck framme i railen. Prova med start gas och då tänder motorn till. Nån som vet vad felet kan vara? Mvh Andreas. | |
| Kanske sporadisk funktion vevaxellägesgivare. Ej helt hundra att den ger felkod. Ang. fel cyl.3 kolla så att det står Bosch på tändspolarna. Felkoden på gasspjällsgivaren kanske man också skall vara vaksam på. Bra tomgång? | |
| har testat köra felkod igen då bilen nu börjat ha detta fel ofta samt även stanna medan jag kör sedan inte vilja starta igen, nu säger den även att den misständer på i stort sett varje cylinder samt så var det något med ventilerna, börjar bli rätt galen då man inte vågar använda bilen alls nu då man måste jämt bli bogserad hem, sen när man kommer hem så kan den helt plötsligt gå helt normalt igen :S | |
|
Hej! Det är jag som är ägare till bilen och kotten har hjälp mig lite här. Men som sagt vi läste bilen här om dagen igen och fick en massa felkoder. Felkoder: Bränsle/Tändning 06 insprutningskrets fel, cylinder 1 21 insprutningsventil 5 16 insprutningsventil 3 17 insprutningsventil 6 05 Insprutningskrets fel cylinder 2 18 insprutningsventil 4 EE misständning cyl. 1 F2 misständning cyl. 5 F0 misständning cyl. 3 F3 misständning cyl. 6 Sedan låg det någon felkod på torkarmotor och alarm. Jag kollade upp tändspolarna igår och det är bosch mer nr: 0 221 504 004 1 703 227 02-05-09 z på samtliga spolar. Har någon nån ide på vad eller var felet kan ligga är ja tacksam för svar! Mvh Daniel. |
|
| Ingen ny kod på gasspjällsgivaren? Prova att rycka kontakten till LMM. Då går DME bara på gasspjällsgivarens position med fasta blandningsvärden oberoende lufttemp m.m. Intressant att se vad som händer då. I övrigt luktar det lite dålig vexaxellägesgivare. | |
|
Hittade en engelskspråkig tråd där trådstartaren hade liknande problem och de verkar ha använt samma felkodsavläsare?: Länk Länk Tror också som Anders-72 på vev- eller kamaxelgivare. Undrar också om felkoden på gasspjällsgivaren försvann? Har ni eventuellt motortvättat bilen? Mvh |
|
|
Felkoden på gasspjällsgivaren fans inte kvar andra gången vi läste bilen. Har provat tagit av LMM, och det gjorde ingen skillnad. Bilen har aldrig varit motortvättade i min ägo. Det börjar luta åt att det är nån av vev eller kamaxel givare som spökar. Men de är ju det att bilen går hur fint som helst när den väll går. För att sedan vara sten död. Borde inte bilen gå dåligt om nån av givarna är dåligt? Eller kan det vara så att de är glapp i dom och de helt tappat kontakt med styrboxen?. Mvh Daniel. |
|
|
Har varit ute och grejat lite nu just. Dragit ur vev och kam axel givare och bilen startade iallafall men gick dåligt. Men så drog jag ut relät som matar styrboxen och då samma fenomen som när den inte har startat förut. provade med lite startgas när relät var ur plockat och motorn reagerar då och tänder till. men dör lika fort igen. Så funderar på om det kan vara relät de är fel på? Skruvade även bort jord punkten för styrboxen och den såg ren och fin ut. Ja undrar om någon har hört något om att de kan vara glapp i styrboxen? Och även om man skaffar en ny box från skroten måste den då kodas in av verkstad? Kollade priser på laga och de var överkomligt. Vill nog knappt veta vad en ny kostar. Mvh Daniel |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du får inte igång bilen med en box från skroten, är inte omkodbara åtminstone inte på "legal" väg. startspärren och motorstyrning är ihopkodade och kan endast ersättas med ny okodad enhet. Nu undrar jag ju vad du läst av med för nått ?? Förklaringarna stämmer dåligt med vad BMWs kodlistor säger. felkod 16-17 finns inte på M54 tex. 5 och 6 stämmer säger att det är är avbrott eller kortslutning från utgående transistor i motorstyrningen till insprutningsventilerna och då sätts dessa koder av DME. kod 21 är vanos magnetic valve intake side utgående digitalsignal aktiv låg avbrott, kortis eller icke ansluten, A" Camshaft position Actuatur control krets bank 1. 18 är camaxelsensor bank 2 avgassida internkontroll har inte motsvarat vad som är beräknat dvs förhållanden mellan vevaxelvarvet och camsensorn. Notera att så fort du lossar nånting så sätts det nya felkoder och dessa är ju inte realterat till ditt fel utan sådana du skapat själv. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej. att felkoderna kommer upp när ja lossar och provar mej fram förstår jag. och har grejat här nu i eftermiddag och hittat "felet". Och det ligger i motordatorn nånstans. bilen står och går ger den en lätt knack i sidan och bilen tvär dör. bilen beter sig just likadant som ja beskrev från början. så tänkte åka iväg till en firma här i stan som grejar med felsökning av kretskort. och se om de kan hitta felet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.