AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.056

Om luftningsskruven till kylsystemet

sweddan
Jag tycker bilen tar mer vatten än normalt. Oljan och vattnet är fint, jag har inte hittat någon läcka någonstans. Får fylla upp till kall-sträcket ungefär 2dl i veckan. Då har jag åkt runt 60-80mil.
När man lossnar locket till expansionskärlet så pyser det, som det ska.

Det jag undrar över är om luftningsskruven ska pysa när man klämmer på kylarslangarna?
Efter man har släppt på trycket genom expansionskärlet och sedan skruvad åt locket och trycker på slangarna så pyser det ur skruven. Kan det läcka där? Det är ju tryck i systemet och skruven kanske tätar under tryck?
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Tja,

Svar nej det skall inte läcka om luftskruven, övertrycksventilen sitter i kylarlocket.
Testa att dra åt den, men har för mig att där skall finnas en o ring oxå, kolla om den är hel i sånna fall....

/magnus
sweddan
Ok. Får kika på den. Hur kan den hålla trycket i systemet då om den läcker? Det pyser inget om den när bilen är igång eller när man har stängt av bilen. Bara när man har öppnat locket till exp.kärlet för att t ex fylla på och då trycker på slangarna som är mjuka. Men ska luftskruven inte pysa vid tryck på slangarna så kan ju kanske det vara orsaken till att man behöver fylla på kylvätska ibland?
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Hu, den håller asså trycket när det finns, men frågan är hur mycket vatten kommer ut innan den tätar så att säga?

Inget som tyder på att den skall pysa enligt länken iaf...
Länk
sweddan
Ok. Tack för svaret. Efter 2-3 timmar så är det iaf tryck i systemet när man lossnar exp.kärlslocket. Pyser bra. Jag har inte sett om den läcker heller. Ska känna på skruven idag om den är åtskruvad.
sweddan
Det var inte luftventilen som lät utan exp.kärlslocket. Skruvade av och på det igen och nu låter det inget. Måste inte ha tätat ordentligt :P
sweddan
Tror jag hittade orsaken till att den har tagit lite vatten. En av kylarslangarna nertill på kylaren fuktade så det droppade lite. Jag som kollade alla slangar och anslutningar. Skumt. Gick iaf att dra åt slangklämman lite till så nu verkar det tätt.
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Skönt att det verkar lösa sig, sånna småfel kan driva med en länge...
sweddan
Ja verkligen. Jag kollade noga överallt innan men såg ingenting.
Den sitter ganska dolt iofs den slangen nertill på samma sida som locket dock.
Hoppas den håller tätt nu. Tack för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.