AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.767

M5 e39 koppling? märke?

Hi
7
Hiilio
M5 e39
Tjena har en m5 e39 som kopplingen har rasat på och vill gärna ha tips och ider på vad man skall byta till?

skall man ta bmw original elller sax eller schmiedmann? eller andra förslag?
vill ej ha (på eller av koppling) tror det kallas Sinter men ej säker då jag inte e så "duktig" på det... har polare som skall hjälpa mig med att byta med dem säger varken bu eller bä om vad man skall ha för någon... har kollat lite priser och får ge mellan 2800 för den billigaste och 4500 för den "dyraste" och då e det "komplett" ej svänghjul
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
schmiedmanns koppling är sachs original, dom säljer den för ca 3500.

en förstärkt från sachs brukar landa på det dubbla i pris och då är frågan om man ska lägga till några tusenlappar och köpa en "värsting" typ race.

jag skulle inte köpa något annat än "original", alltså schmiedmanns sachs eftersom denna bör hålla ca 15-20000 mil om man kör rätt. kör man en starkare så behövs en hårdare tryckplatta (jobbigare om man står i trafiken) och jag själv har svårt att motivera en kostnad på 5000 extra för något man kan inte behöver.

får man fråga varför du skulle vilja ha en värre koppling än original? jag menar, det är 3500 för original eller ca 7k för en värre om du ska ha tryckplatta lamell och lager.

///
Hi
7
Hiilio
M5 e39
tjena det värre koppling var det en polare som tyckte men nu har jag bytt den och det blev en original sachs koppling den dagen man väl säljer bilen så är det nog lättare att sälja den med en original koppling än en hådare...

tackar för svaret
Em
50
Emil-Andersson
535i -87
518i -88
M5 -01
Här är ett alternativ, finns även lättviktsvänghjul.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.